واکسن HIV به زودی بر روی نمونه های انسانی تست می شود

 

واکسن HIV به زودی بر روی نمونه های انسانی تست می شود

یک واکسن امیدوار کننده ، ویروس شبه HIV را در میمون ها از بین میبرد ، بعد از اینکه مشخص شود نسخه جدید تضعیف شده واکسن ، مشابه نسخه اصلی عمل میکند ، این نسخه جدید تضعیف شده وارد آزمایشهای انسانی میشود.

این مقالات جدید که اخیرا در Science Translational Medicine منتشر شدند نشان می دهند که چگونه واکسن ویروس زنده ضعیف شده - که از نوعی ویروس هرپس رایج یعنی سیتومگالوویروس یا CMV استفاده میکند – باعث میشود که CMV نتواند به راحتی گسترش یابد. نسخه جدید نیز موفق به از بین بردن  SIV ، نسخه میمونی HIV  در 59 درصد از میمون های واکسینه شده رزوس میباشد . این یافته همانند یافته های قبلی نسخه اولیه واکسن یعنی نوع ضعیف نشده میباشد. ایمنی ایجاد شده توسط واکسن ضعیف شده نیز طولانی مدت بود ، به طوری که نه میمون از دوازده میمون واکسینه شده ، تا سه سال بعد قادر به مبارزه با عفونت SIV بودند.

نوع ضعیف شده واکسن بطور بالقوه برای استفاده در انسان مفید میباشد. به علت حفظ ایمنی ، در هیچ واکسنی از ویروس های زنده ضعیف نشده استفاده نمیشود. گرچه ، انسان ها اغلب بدون بروز هیچ مشکلی با CMV عفونی میشوند ، اما ویروس میتواند در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف شده دارند مثل افرادی که پیوند عضو داشته اند ، آسیب رسان باشد. این ویروس برای زنان باردار نیز خطرناک است ، زیرا میتواند باعث نقایص مادرزادی مثل ناشنوایی و میکروسفالی در نوزادان شود.

دکتر Klaus Früh ، نویسنده ناظر یکی از مقاله ها گفت : " این مطالعه ، با استفاده از CMV میمونی ، نقطه نظرات بالقوه مهمی برای طراحی واکسن HIV انسانی بر پایه CMV ایجاد کرد. " ما به میزان قابل توجهی CMV را ضعیف کردیم و همچنان پاسخ های ایمنی مشابهی همانند نوع وحشی این واکسن گرفتیم."

دکتر Louis Picker ، نویسنده ناظر هر دو مقاله گفت : " این مقاله ها مهم هستند زیرا همچنان کارایی وکتور CMV منحصر به فردی که قبلا گزارش شده بود را با دستورزی ژنتیکی وکتور و تضعیف آن دارا میباشند و بنابراین این وکتور برای استفاده های بالینی بسیار ایمن تر است." " بعلاوه ، این اقدام جدید نشان میدهد که بیشتر میمونهای رزوس واکسینه که در برابر SIV حفظ شده اند میتوانند در دوسال چالش برانگیز بعد از واکسیناسیون اولیه نیزمحافظت شوند. این میزان ماندگاری برای یک واکسن HIV انسانی بسیار مهم میباشد."

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}