نانو ذرات طلا در نقش دارو و واکسن برای درمان سرطان

نانوذرات طلا در نقش دارو و واکسن برای درمان سرطان

طبق تحقیقات جدید ، نانوذرات طلا میتوانند ابزار امنی برای بهبود اثر واکسن ها و دیگر داروهایی که نیاز است سلول های B سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهند ، باشند.

طی بیست سال اخیر ، تعداد داروهایی که با نانوذرات مورد استفاده قرار میگیرند دائما در حال رشد است. گرچه ، پزشکان و دانشمندان همچنان در مورد امنیت و چگونگی اثر احتمالی این ذرات بر سیستم ایمنی نگران بودند.

بدن انسان طلا را به خوبی تحمل میکند و فلز به آسانی دستورزی میشود. طلا با فرم نانوذرات پتانسیل هدف قرار دادن سلولها از راه های ویژه ای را دارا میباشد.

 

تحقیقات بر نانوذرات طلا ممکن است اثرات واکسن های موجود را بهبود بخشد.مطالعات پیشین تایید کرده بودند که نانوذرات طلا میتوانند با سلول های ایمنی بزرگتر مثل ماکروفاژها از راه های سازگار زیستی و امن وارد عمل شوند.

اکنون ، برای اولین بار ، دانشمندان چگونی برهمکنش نانوذرات طلا با لنفوسیت های B یا گلبول های سفید که کوچکتر هستند و سخت تر مدیریت میشوند را بررسی کرده اند.این مطالعه جدید حاصل تلاش محققان از سوئیس و بریتانیا میباشد و در مقاله ACS Nano اخیر چاپ شد.سلول های B مسئول تولید آنتی بادی ها در سیستم ایمنی میباشند.

به گفته نویسنده همکار ارشد این مطالعه  Carole Bourquin ، پروفسور دانشکده های پزشکی و علوم پایه دانشگاه جنوا در سوئیس" نانوذرات میتوانند حاملی امن برای واکسن ها یا دیگر داروها باشند و آن ها را به مکانی اختصاصی که بیشترین اثر را دارند تحویل دهند و به میزان ناچیز به سلول های دیگر بروند."

 

اثر نانوذرات طلا بر سلول های B

Bourquin  و همکارانش برهمکنش های بین انواع مختلف نانوذرات طلا و لنفوسیت های B انسانی جدا شده تازه را بررسی کردند.

آن ها آزمایش هایی را انجام دادند که در آنها سلولهای B در معرض نانوذرات پوشش دار و بدون پوشش استوانه ای شکل و کروی شکل قرار میگرفتند.با مشاهده مارکرهای فعال کننده روی سطوح سلولهای B ، گروه میتواند حدی که انواع مختلف نانوذرات پاسخهای ایمنی را فعال یا مهار میکنند مشاهده کند.

هیچ یک از انواع نانوذرات طلا که توسط گروه مورد آزمایش قرار گرفته بود اثرات جانبی شدیدی نداشتند. گرچه ، نانوذرات از لحاظ توانایی شان در ایجاد پاسخ ایمنی متفاوت اند.

دانشمندان متوجه شدند که نوع سطح رویی نانوذرات طلا و شکل آن ها اثر چشمگیری بر تعامل آن ها با سلول های B دارد.نانوذرات طلا کروی بدون پوشش ، نامناسب بودند زیرا تمایل به تشکیل توده نشان میدادند.بهترین بازیگران ، نانوذرات طلا پوشیده شده از پلیمر و کروی شکل بودند. این نانوذرات پایدار بودند و در عملکرد سلول های B تداخل ایجاد نمیکردند.

از طرف دیگر ، نانوذرات طلا استوانه ای شکل قابل استفاده نبودند زیرا به جای فعالسازی پاسخ ایمنی ، آن را کاهش میدادند. دانشمندان اظهار کردند که این قضیه میتواند اتفاق بیفتد زیرا نانوذرات طلا استوانه ای شکل سنگین تر بوده و احتمالا با فرآیندهای غشاهای سلولی مداخله میکنند.

 

پتانسیل نانوداروهای طلا

برای موثر بودن داروهای واکسنی ، این داروها باید قبل از اینکه توسط بدن نابود شوند به سلول های B برسند. استفاده از نانوذرات طلا برای تحویل داروها میتواند راه موثری برای حفظ داروها طی سفر خطرناکشان به سمت اهدافشان باشد.

سلول های B فقط هدف واکسن ها نمیباشند بلکه هدف داروهایی که برای درمان دیگر بیماریها مثل سرطان و بیماریهای خود ایمنی استفاده میشوند نیز هستند.

دانشمندان نانوذرات طلا توسعه یافته را به عنوان حاملین بالقوه برای تحویل مستقیم داروها به سلول های B تلقی میکنند.چنین پیک ایده آلی میتواند دوز داروها و اثرات جانبی مرتبط با آن ها را کاهش دهد.

نانوذرات طلا پیک های بالقوه ایده آلی برای داروهای سرطان مغز هستند زیرا به اندازه کافی کوچک هستند که از سد خونی-مغزی عبور کنند. تحقیقات حول اینکه چگونه برای کمک به درمان تومورهای مغز از نانوذرات استفاده کنیم در حال انجام است. دیگر ویژگی مفید بالقوه نانوذرات طلا این است که این ذرات میتوانند نور را جذب کنند و سپس انرژی را به صورت گرما آزاد کنند.

این ویژگی میتواند نانوذرات را به ابزاری ایده آل برای درمان های دقیق سرطان تبدیل کند. پزشکان میتوانند نانوذرات طلا را به طور هدفمند وارد تومور کنند ، سپس بر روی آن ها نور بتابانند ، بنابراین آن ها میتوانند بطور انتخابی سلول های سرطانی را از طریق گرما نابود کنند.

ویژگی مهم این مطالعه این است که این گروه یک روش سیستماتیک برای بررسی امنیت و سازگاری نانوذرات باسلول های B ایجاد کرده اند. هیچ مطالعه ای پیش از این از این روش و ایدئولوژی استفاده نکرده بود.

 

به گفته پروفسور Bourquin : " این روش میتواند بویژه برای تحقیقات آینده مفید باشد زیرا استفاده از نانوذرات در پزشکی هنوز نیازمند دستورالعمل های روشن تری است."

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}