آیا تریکلوزان موجود در خمیردندان باعث آسیب به استخوان خانم ها می شود؟

ارتباط ترکیب تریکلوزان موجود در خمیردندان و آسیب به استخوان زنان

بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، ترکیب تریکلوزان، ماده­ ی شیمیایی که معمولا به بسیاری از محصولات مصرفی جهت کشتن باکتری­ها اضافه می­شود، ممکن است برای استخوان­های زنان، مضر باشد.

طبق گفته ­ی پژوهشگر ارشد Yingjun Li، از Hangzhou Medical College School در چین، دریافتیم که مقادیر بالای تریکلوزان در ادرار با تراکم پایین مواد معدنی استخوان در استخوان ران و مهره­ ی کمر و افزایش خطر پوکی استخوان در زنان آمریکایی، بخصوص زنانی که در دوره­ ی بعد از یائسگی به سر می­برند، مرتبط بودند.

Li افزود: نشان داده شده که تریکلوزان روی تراکم مواد معدنی استخوان در سلول­ها و جانوران اثر می­گذارد، اما این مورد اولین مدرک در انسان­ها می­باشد که می­توان همان اثر را داشته باشد.

تریکلوزان به طور گسترده در انواع محصولات مانند صابون­ها، خمیر دندان و دهان شویه استفاده می­گردد. با این حال، سازمان غذا و داروی آمریکا، این ماده­ی شیمیایی را از استفاده در ضدعفونی کننده ­های دست منع کرده ولی هنوز در دیگر محصولات استفاده می­شود.

به دلیل اینکه محققین زنانی را بررسی کردند که همانند بسیاری از مواد شیمیایی دیگر در طول زندگی خود، در معرض تریکلوزان نیز بودند، این مطالعه نمی­تواند ثابت کند که تریکلوزان سبب پوکی استخوان می­گردد.

طبق ادعای FDA، تریکلوزان با کاهش مقادیر برخی هورمون­ های تیروئیدی و با افزایش خطر مقاوم شدن برخی از باکتری­ها نسبت به آنتی بیوتیک­ها، مرتبط بوده است.

به گفته ­ی Bruce Hammock، استاد حشره شناسی در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس (Davis)، داده­ هایی که نشان می­دهند تریکلوزان بیوشیمیِ استخوان را تغییر می­دهد، به نظر منطقی می­رسند.

Hammock گفت که افراد باید به مزایای تریکلوزان نگاه کنند و تعیین کنند که آیا با وجود خطرات احتمالی ارزش مصرف را دارد یا خیر. به گفته ­ی او، این کار بهترین روش برای سنجیدن هر ماده ­ی شیمیایی است.

طبق گفته ­ی Hammock، در صورتی که هیچ مزیتی را ارائه نمی­دهد، همانطور که در اکثر موارد برای تریکلوزان صادق است، هرگونه مصرف آن بدون داشتن هیچ فایده ­ای به شما آسیب می­رساند.

برای این مطالعه، Li و همکاران، داده­های مربوط به حدود 1900 زن را که در نظرسنجی بررسی مواد غذایی و سلامت ملی آمریکا بین سال­های 2005 و 2010 انجام گرفت، شرکت کردند، را جمع آوری نمودند.

آنها دریافتند زنانی که در ادرار خود مقادیر بالایی از تریکلوزان را دارند، احتمال بیشتری می­رود تا مبتلا به تضعیف شدگی استخوان­های خود شوند.

انجمن محصولات مراقبت شخصی، در رده­ی صنعتی، اشاره نمودند که این مطالعه چندین محدودیت داشت، از جمله اینکه یک ارتباط علت و معلولی را ثابت نمی­کند، تنها یک نمونه ­ی ادرار از زنان می­گیرد و اثری را گزارش می­کند که خیلی کم از اهمیت آماری برخوردار است.

Linda Loretz، سم شناس ارشد همراه با این انجمن، در بیانیه ­ای اظهار داشتند، نه تنها این مورد، نویسندگان تأیید می­کنند که مطالعات احتمالی آینده باید یافته­ها را به اثبات برسانند.

با این حال، با اینکه خطرات سلامتی مرتبط با تریکلوزان به اثبات نرسیده ­اند، متخصص دیگری هنوز هم بر این موضوع اعتقاد دارد که وقتی امکان دارد باید از آن اجتناب کنید.

طبق گفته­ ی Rolf Halden، رئیس مرکز طراحی زیستی برای Environmental Health Engineering در دانشگاه ایالتی آریزونا، این مطالعه اطلاعات هشدار آمیزی را در مورد یکی دیگر از پیامدهای نامطلوب بالقوه­ی سلامتی ناشی از مصرف بیش از حد تریکلوزان ضد باکتریایی ارائه می­کند.

طبق گفته­ ی او، مصرف کنندگان می­توانند میزان در معرض گیری خود را با تریکلوزان با عدم استفاده از خمیر دندان حاوی تریکلوزان و با عدم مصرف محصولات مصرفی ضد باکتریایی که به آنها تریکلوزان اضافه شده، مانند لباس­ها، لوازم آشپزخانه، لوازم اداری و آموزشی، فرش ­ها و سطوح کارگاه، محدود کنند.

طبق گفته­ ی Halden، حتی بعد از ممنوعیت اخیر استفاده از تریکلوزان در اکثر محصولات مراقبت شخصی توسط FDA، موقعیت­ های بی­شماری برای در معرض قرار گیری ناخواسته ­ی انسان از طیف گسترده­ی محصولات مصرفی حاوی مقادیر قابل توجه این ترکیب ضد باکتریایی خطرناک وجود دارد.

این گزارش به صورت آنلاین در 25 ماه ژوئن در ژورنال Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد.

منبع: WebMD
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}