خطر حمله قلبی در زنان جوان سیگاری

ترک سیگار

مطالعه­ ی جدیدی نشان می­دهد که، سیگار کشیدن خطر حمله ­ی قلبی را در تمامی افراد افزایش می­دهد، اما این افزایش خطر در زنان جوان بسیار بیشتر است.

محققین برتانیایی داده ­های بیش از 3300 فرد بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد حاد (سکته ­ی قلبی) همراه با بالا رفتن قطعه­ ی (ST (STEMI را که بین ژانویه­ ی 2009 و جولای 2014 در منطقه ­ی یورکشایِر (Yorkshire) انگلستان رخ داد، بررسی نمودند.

گاهی اوقات به STEMI حمله ­ی قلبی حاد نیز می­گویند و توسط انسداد یکی از عروق اصلی قلب ایجاد می­گردد. تحقیق قبلی در این زمینه، سیگار کشیدن را تقریبا مرتبط با 50% از موارد وقوع STEMI دانسته است.

درصد بیماران موجود در این مطالعه که در حال حاضر سیگاری بودند، 47.6% مردان و 46.8% زنان بود.

این مطالعه به این یافته دست پیدا کرد که سیگار کشیدن خطر ابتلا به STEMI را در تمامی بیماران، صرف نظر از سن یا جنسیت، افزایش داد اما این خطر در زنان نسبت به مردان بالاتر بود.

بزرگترین میزان تفاوت خطر برای حمله ­ی قلبی بین مردان و زنان سیگاری، در بین افرادی با رنج سنی 50 تا 64 سال بود، اما بیشترین میزان افزایش خطر برای حمله­ ی قلبی در هر دو جنس، بین افرادی با سن 18 تا 49 سال بود.

زنانی که در این گروه سنی هستند و سیگار کشیده بودند، میزان خطر ابتلا به STEMI در آنان نسبت به کسانی که سیگار نکشیده بودند، 13 برابر بیشتر بود. مردانی که در این گروه سنی قرار داشتند و سیگار کشیده بودند، میزان خطر ابتلا در آنان نسبت به کسانی که سیگاری نبودند، 8.6 برابر بیشتر بود.

این یافته ­ها درباره­ ی خطر ابتلا به حمله­ ی قلبی در روز 24 ماه ژوئن در ژورنال American College of Cardiology به چاپ رسیدند.

طبق گفته­ ی این نویسندگان، چندین دلیل احتمالی وجود دارند که چرا سیگار کشیدن در زنان نسبت به مردان منجر به خطر بسیار بیشتر ابتلا به STEMI می­گردد. یک دلیل احتمالا این است که سیگار کشیدن سبب کاهش مقادیر استروژن در زنان می­گردد که ثابت شده، استروژن سبب محافظت و جلوگیری از تنگ شدگی شریان­ ها می­گردد.

همچنین، مردان شریان ­های قلبی بزرگ­تری نسبت به زنان دارند، که این موضوع به این معنا می­باشد که التهاب مزمنی که در اثر سیگار کشیدن به وجود می ­آید، ممکن است سبب تنگ شدگیِ بیشتر در شریان­های قلب زنان گردد.

نویسندگان خاطر نشان کردند، با وجود اینکه سیگار کشیدن خطر ابتلا به STEMI را افزایش می­دهد، در صورتی که سیگار کشیدن را ترک کنید، این خطر به سرعت کاهش داده می­شود.

به گفته­ محقق ارشد این پژوهش Dr. Ever Grech، مشاور متخصص قلب و عروق مداخله گر در مرکز قلبی در Sheffield (شهر شفیلد)، مطالعه­ی ما نشان داد که ترک سیگار، صرف نظر از سن یا جنسیت، خطر ابتلا به STEMI را احتمالا در طی یک ماه، به اندازه ­ی کسانی که اصلا سیگار نکشیده ­اند کاهش می­دهد.

Grech در یک اطلاعیه­ ی ژورنالی بیان داشت: بیمارانی که سیگار می­کشند استحقاق تشویق دارند تا عادت خود را ترک کنند و این مطالعه شواهد کامّی در مورد مزایای عظیم انجام چنین کاری را اضافه می­کند.

منبع: WebMD
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}