نقش خون جوان در جوانسازی مغز سالمندان

نقش خون جوان در جوانسازی مغز سالمندان
در پژوهشی جدید دو پروتئین در خون جوان یافت شد که احتمالاً در تقویت و جوان سازی مغز نقش دارند. این دو پروتئین به جوان‌سازی ساختارهای مهم نورون‌ها کمک کرده و علت بهبود عملکرد  فعالیت شناختی مغز مسن با خون جوان هستند.

قدرت خون جوانان در جوان سازی مغز با کاهش خطر بسیاری از بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری قلبی و آلزایمر ارتباط دارند.

Thomas Sudhof و همکارانش از دانشگاه استنفورد برای درک چگونگی این روند، سرم خون موش جوان ۲ هفته ایی و موش پیر ۱۲ تا ۱۵ ماهه را به طور جداگانه به نورون‌های انسانی تزریق کردند.

Sudhof و همکارانش به این موضوع پی بردند که سرم موش جوان غنی از دو پروتئین THBS4 و SPARCL1 می‌باشد که هر دو پروتئین، در رشد و سازماندهی سلول‌های بدن دخیل هستند. زمانی که آنها تنها این دو پروتئین را به نورون‌های انسانی تزریق کردند، اثر افزایشی تشکیل و فعالیت سیناپس‌ها را مشاهده کردند.

محققان این پژوهش متوجه شدند سرم خون موش جوان اثر قابل ملاحظه ایی بر نورون‌ها داشته و موجب رشد تعدادی از ساختارهای کلیدی سلول‌ها می‌شود.. سرم موش جوان باعث تشکیل شدن سیناپس‌های بیشتر می شود. این تاثیر در نورون‌هایی که به آنها سرم موش پیر تزریق شده بود، مشاهده نشد.

طی این پژوهش محققان یک پروتئین شایع در موش های پیر به نام CCL11 را وارد بدن موش های جوان کردند و مشخص شد حافظه موش های جوانی که این پروتئین را دریافت کردند، ضعیف می شود و تعداد سلول های مغزشان کاهش می یابد.

این یک مطالعه‌ی جالب است که با کشف دو پروتئین مرتبط در تقویت فعالیت‌های مغزی که در خون جوان وجود دارند، همراه است. از این پروتئین‌ها احتمالاً بتوان در آینده برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کرد.

منبع: Newscientist
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}