نقش ژنوم جنین در زایمان زودرس

ژنوم جنین

ژن SLIT2 کد کننده ی نوعی پروتئین است که در سلول های جنینی جفت بیان میشود و نقش آن در جهت هدایت رشد سیستم عصبی جنین است. جهش در این ژن ممکن است باعث زایمان زودرس شود، که احتمالا با فعال شدن سیستم ایمنی مادر، این کار را انجام میدهد.

Mika Rämet  از دانشگاه Oulu و همکارانش، این یافته ها را در یک مطالعه جدید منتشر شده در 13ام ژوئیه در مجله ی PLOS Genetics منتشر کردند.

بیش از 10 درصد از نوزادان در سراسر جهان پیش از موعد متولد می شوند که علت اصلی مرگ و میر نوزادان و عوارض مادام العمر در آنها میشود.

زایمان زودرس ممکن است در یک خانواده بصورت ارثی اتفاق بیوفتد، که نشان می دهد، عوامل مادرزادی ژنتیکی در مادر و جنین وجود دارد که باعث بروز این مشکل میشود.

رامت و همکارانش برای شناسایی این عوامل ژنتیکی در جنین، یک مطالعه مرتبط با ژنوم را در مورد جمعیت فنلاند انجام دادند که شامل 247 نوزاد نارس با زایمان زودرس قبل از 36 هفتگی و 419 نوزاد با زایمان طبیعی بود.

تجزیه و تحلیل داده ها جهش در ژن پروتئینی به نام SLIT2 را نشان می دهد که به رشد نورون ها در طی رشد کمک می کند و به پروتئین گیرنده ROBO1 متصل می شود.

محققان نشان دادند که میزان بیان ژن SLIT2 و ROBO1 در جفت نوزادان نارس، نسبت به جفت نوزادان طبیعی بیشتر است.

علاوه بر این، در آزمایشاتی که با استفاده از کشت سلولی انجام گرفت، محققان دریافتند که ROBO1 نقش مهمی در تنظیم چند ژن مربوط به حاملگی مثل عفونت حامگلی، التهاب و پاسخ ایمنی دارد.

محققان دریافتند که ژن SLIT2 و گیرنده آن، ROBO1، بخشی از یک شبکه ی سیگنالینگ هستند که باعث زایمان زودرس، و به طور بالقوه باعث التهاب و فعال شدن سیستم ایمنی مادر می شودند. با مقایسه ی این یافته ها با یافته های قبلی، مشخص شد که مسیر سیگنالینگ SLIT2-ROBO1 با عوارض متعدد حاملگی، از جمله پره اکلامپسی و حاملگی خارج رحمی مرتبط است.

پژوهشگر این مقاله، مایک رامت ،اظهار داشت که "نتایج ما مهم هستند، زیرا که درک دقیق تری در مورد جنین - و همچنین مادران – و عوامل تعیین کننده زایمان زودرس به ما میدهد و ما را در شناخت کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند کمک خواهد کرد.این امر به مداخلات درمانی هدفمند کمک می کند. " محققان امیدوارند در آینده، این یافته ها را با استفاده از جمعیت های بزرگتر تأیید کنند. همچنین ممکن است،این یافته ها و دستاوردها عوامل ژنتیکی مختلفی را که باعث تولد زودرس می شوند نیز شناسایی کنند."

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}