زنانی که شب ها کار می کنند بیشتر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند

زنان شب کار

زنانی که دو یا بیشتر از یک شب در هفته شب کاری می کنند،احتمال بروز سقط جنین در آنها حدود یک سوم بیشتر است.

برای این مطالعه، پژوهشگران اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد را در 22،744 زن باردار مشغول به کار در خدمات عمومی، که عمدتا در بیمارستان های دانمارک مشغول به کار بودند را بررسی کردند و با داده های ثبت احوال ملی دانمارک در هنگام تولد و همچنین آمار میزان سقط جنین در بیمارستان ها، ارتباط برقرار کردند تا مشخص شود که چگونه خطر سقط جنین بین هفته های 4 -22 دوران بارداری تحت تاثیر کارهای شبانه قرار می گیرد.

درمجموع پژوهشگران 377،896 هفته بارداری را که برای هر زن به طور متوسط 7/19 هفته در نظر گرفته میشد را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این تحقیق زنانی که دو روز در هفته یا بیشتر کار شبانه انجام داده بودند، میزان خطر سقط جنین در آنها 32 درصد نسبت به زنانی که در مدت مشابه شغلی نداشتند یا شب کاری نداشتند ،افزایش یافته بود .همچنین خطر بروز سقط جنین با افزایش تعداد شب کاری ها در هفته افزایش یافت. ارتباط بین کار شبانه و خطر سقط جنین پس از هفته هفتم بارداری شدیدتر بود.

هرچه سن زنان در دوران بارداری کمتر باشد، نسبت جنین های غیرطبیعی از نظر کروموزومی هم کمتر است و بنابراین بهتر میتوان تاثیر عوامل زیست محیطی و پیرامونی را روی سقط جنین بررسی کرد. در هر حال این یک مطالعه مشاهداتی است و اطلاعات مربوط به سقط جنین، به ویژه سقطهای اولیه، ناقص است. بنابراین این مشاهدات را نمی توان با اطمینان به عنوان علت سقط جنین مادران شب کار دانست.

از طرق دیگر این گزارش مربوط به حدود 14 درصد از زنان اروپایی است که حداقل یکبار در ماه شبانه روز کار می کنند، و این یافته ها بیشتر مربوط به زنان باردار و همچنین کارفرمایان، پزشکان و ماماها است.

از لحاظ تئوری، زنان در حال شب کاری در معرض نور، قرار دارند که ریتم شبانه روزی آنها مختل و آزاد شدن ملاتونین را کاهش می دهد. نقش ملاتونین در حفظ حاملگی موفق، احتمالا با حفظ عملکرد جفت، مرتبط است.

 

منبع: Sciencedaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}