ژنتیک

نقش تفاوت DNA در ابتلا به بیماریهای ایمنی

نقش تفاوت DNA در ابتلا به بیماریهای ایمنی

دانشمندان یک قدم به کشف علل ایجاد کننده بیماریهای ایمنی مانند آسم ، مولتیپل اسکلروزیس ( ام اس ) و آرتریت نزدیکتر شده اند. تحقیقات انجام شده در موسسهWellcome Sanger ، GSK و Biogen ، تحت ابتکار عمل Open Targets ، نشان داده اند كه هزاران تفاوت مرتبط با بیماری های ایمنی در DNA افراد مختلف وجود دارند و با تغییر نوع خاصی از سلولهای ایمنی مرتبط میباشند.

دوشنبه، 8 مهر ماه 1398 2,096 بازدید
استفاده از ژنوم کوسه سفید برای افزایش طول عمر انسان

استفاده از ژنوم کوسه سفید برای افزایش طول عمر انسان

ناپایداری ژنوم مسئله ای بسیار مهم در بسیاری از بیماری های انسان است. طبیعت استراتژی های هوشمندانه ای برای حفظ پایداری ژنوم در این کوسه های عظیم الجثه و دارای طول عمر طولانی اتخاذ کرده است.کوسه سفید بزرگ یکی از شناخته شده ترین موجودات دریایی در کره زمین است که توجه وسیع مردم و رسانه ٰها را جلب کرده استٰ این کوسه ویژگی های قابل توجهی دارد؛

سه شنبه، 2 مهر ماه 1398 4,288 بازدید
دانشمندان DNA افراد چپ دست را شناسایی کردند

دانشمندان DNA افراد چپ دست را شناسایی کردند

برای اولین بار ، دانشمندان نواحی از DNA انسان را مشخص کرده اند که به چپ دست بودن یا راست دست بودن افراد مرتبط است. دانشمندان این مناطق را با ویژگیهای مربوط به زبان در مغز نیز مرتبط دانسته اند.

سه شنبه، 26 شهریور ماه 1398 3,664 بازدید
ژن های نوزادان بر زمان تولد آنها تاثیر می گذارد

ژن های نوزادان بر زمان تولد آنها تاثیر می گذارد

زمانی که یک زن باردار است ، زمان زایمان برای سلامتی وی و فرزندش مهم است. تولد زودرس عامل اصلی ایجاد مشکلات در سلامت و عامل منجر شونده به  مرگ در کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان میباشد. در مقابل ، اگر حاملگی از تاریخ مقرر فراتر رود ، خطر عوارض زایمان و زایمان نوزاد مرده افزایش می یابد. اما چه چیزی زمان زایمان یک زن را تعیین می کند؟

شنبه، 23 شهریور ماه 1398 2,673 بازدید
آیا طول عمر ژنتیکی است؟

آیا طول عمر ژنتیکی است؟

طول عمر انسان تحت تاثیر ژنتیک، محیط و سبک زندگی قرار می‌گیرد. اصلاحات محیطی که از دهه 1900 آغاز شد با بهبود چشمگیری در دسترسی غذا و آب تمیز، سکونتگاه و شرایط زندگی بهتر، کاهش مواجهه با بیماری‌های عفونی و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی میانگین طول عمر را به شدت افزایش داد.

شنبه، 9 شهریور ماه 1398 7,524 بازدید
آیا توانایی و عملکرد ورزشی ژنتیکی است؟

آیا توانایی و عملکرد ورزشی ژنتیکی است؟

مطالعاتی که بر مشابهت و تفاوتهای عملکرد ورزشی در خانواده ها، از جمله بین دوقلوها تمرکز کرده اند نشان می‌دهد که فاکتور‌های ژنتیکی 30 تا 80 % مسئول اختلافات افراد در صفات مربوط به عملکرد ورزشی هستند. مطالعات بسیاری اختلافات ژن‌های اختصاصی را که تصور می‌شود در این صفات دخیل باشند با مقایسه ورزشکاران و غیر ورزشکاران بررسی کرده اند.

سه شنبه، 5 شهریور ماه 1398 6,885 بازدید
نقش ژنتیک در رضایت از ازدواج

نقش ژنتیک در رضایت از ازدواج

طبق یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی Yale انجام شده است ، مردم به دلایل زیادی عاشق می شوند - علایق مشابه ، جذابیت فیزیکی و ارزش های مشترک بین آنها. اما اگر آنها ازدواج کنند و در کنار هم بمانند ، خوشبختی طولانی مدت آنها ممکن است به ژنهای خودشان یا همسرشان بستگی داشته باشد.

دوشنبه، 4 شهریور ماه 1398 1,342 بازدید
آیا خال‌ها به ژنتیک ربط دارند؟

آیا خال‌ها به ژنتیک ربط دارند؟

داشتن خال امری بسیار شایع است، به ویژه در افرادی که پوست روشن دارند. خال‌ها رشد بیش از حد سلول‌هایی از پوست هستند که آنها را ملانوسیت می‌نامیم، اما فاکتورهای ژنتیکی دخیل در تکوین آنها به خوبی شناخته نشده اند. هرچند خال‌ها، مانند تومور‌ها رشد بیش از حد سلول‌ها محسوب می شوند، تقریبا اغلب غیرسرطان زا (خوش خیم) هستند.

یکشنبه، 3 شهریور ماه 1398 6,929 بازدید
آیا رنگ مو توسط ژنتیک تعیین می‌شود؟

آیا رنگ مو توسط ژنتیک تعیین می‌شود؟

نوع و مقدار ملانین در مو توسط ژن‌های زیادی تعیین می‌شود، هرچند در مورد اغلب آنها اطلاعی نداریم. بهترین ژن رنگ موی مطالعه شده در انسان MC1R نام دارد. این ژن دستورالعمل‌هایی برای ساخت پروتئینی به نام گیرنده ملانوکورتین 1 فراهم می‌کند، که در مسیر  تولید ملانین دخیل است.

پنج شنبه، 31 مرداد ماه 1398 11,447 بازدید
آیا قد توسط ژنتیک تعیین می‌شود؟

آیا قد توسط ژنتیک تعیین می‌شود؟

دانشمندان تخمین زده اندکه حدود 80 % از قد افراد توسط اختلافات توالی DNA به ارث رسیده تعیین می‌شود، اما اینکه کدام ژن‌ها مسئول هستند و برای اثرگذاری بر قد چه می‌کنند فقط تا حدی شناخته شده است. برخی جهش‌های ژنیِ نادر دارای اثرات شدیدی بر قد هستند (برای مثال گونه‌های ژن FGFR3 که سبب آکندروپلازی، یک بیماری نادر که با قامت کوتاه مشخص می‌شود).

سه شنبه، 29 مرداد ماه 1398 23,068 بازدید
1 3 4 5 6 7 8