تب چه زمانی خطرناک است؟

تب افزایش موقت دمای بدن است. این بخشی از پاسخ کلی سیستم ایمنی بدن است. تب معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود. برای اکثر کودکان و بزرگسالان، تب ممکن است ناراحت کننده باشد. اما معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، برای نوزادان، حتی تب پایین ممکن است به معنای وجود یک عفونت جدی باشد. تب معمولا در عرض چند روز از بین می رود. تعدادی از داروهای بدون نسخه تب را کاهش می دهند. اما اگر تب باعث ناراحتی نمی شود، لزوماً نیازی به درمان ندارید.

دمای بدن از فردی به فرد دیگر و در ساعات مختلف روز کمی متفاوت است. میانگین دما به طور سنتی 98.6 فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) تعریف شده است. دمایی که با استفاده از دماسنج دهانی (دمای دهانی) 100 فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد) یا بالاتر گرفته می شود، معمولاً تب محسوب می شود.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

بسته به اینکه چه چیزی باعث تب می شود، سایر علائم و نشانه های تب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تعریق
لرز و لرز
سردرد
دردهای عضلانی
از دست دادن اشتها
تحریک پذیری
کم آبی بدن
ضعف عمومی
اندازه گیری دما

برای اندازه گیری دما، می توانید از انواع مختلفی از دماسنج ها، از جمله دماسنج دهانی، مقعدی، گوش (تمپانیک) و پیشانی (شریان تمپورال) انتخاب کنید. دماسنج های دهانی و مقعدی عموما دقیق ترین اندازه گیری دمای هسته بدن را ارائه می دهند. دماسنج های گوش یا پیشانی، اگرچه مناسب هستند، اما اندازه گیری دما را با دقت کمتری ارائه می دهند.

در نوزادان، درجه حرارت مقعدی، اگر قابل انجام باشد، تا حدودی دقیق تر است. هنگام گزارش دما به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود، هم دماسنج و هم نوع دماسنج مورد استفاده را ذکر کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

تب به خودی خود ممکن است دلیلی برای هشدار - یا دلیلی برای تماس با پزشک نباشد. با این حال، شرایطی وجود دارد که باید برای نوزاد، کودک یا خودتان به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

نوزادان و کودکان نوپا

تب یک دلیل خاص برای نگرانی در نوزادان و کودکان نوپا است. در صورتی که کودک شما دارای شرایط زیر است با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود تماس بگیرید:

سن کمتر از 3 ماه و دمای رکتوم 100.4 فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر.

بین 3 تا 6 ماهگی و دمای مقعدی بالاتر از 102 درجه فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) یا دمای پایین تری دارد اما به طور غیرمعمول تحریک پذیر، تنبل یا ناراحت کننده به نظر می رسد.
بین 7 تا 24 ماهگی و دمای مقعدی بالاتر از 102 فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) دارد که بیش از یک روز طول می کشد اما علائم دیگری را نشان نمی دهد. اگر کودک شما علائم و نشانه های دیگری مانند آبریزش بینی، سرفه یا اسهال نیز دارد، می توانید زودتر با پزشک تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}