گرفتگی صدا و گلو از علائم ویروس کرونا

در طول همه‌گیری کووید-19، ویروس همچنان علائم و عوارض بیشتری را با گسترش در سراسر جهان نشان می‌دهد. و یکی از علائمی که اکنون بیشتر مورد توجه قرار گرفته این است که چگونه می تواند بر صدای شما تأثیر بگذارد.

در حالی که ایده تأثیر ویروس بر صدای شما ممکن است کمی کشدار به نظر برسد، این در نتیجه مشکلات دیگری است که ویروس می تواند ایجاد کند. و اگرچه گرفتگی صدا ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسد، مانند سایر علائم کووید-19 احتمال آسیب طولانی مدت وجود دارد. دکتر جوزف خبازا، پزشک ریه و مراقبت‌های ویژه، به ما می‌گوید در مورد این علامت خاص چه چیزی بدانیم و چرا باید توجه شما را جلب کند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

علت گرفتگی صدا با COVID-19 چیست؟

برخی از بیماران مبتلا به کووید-19 گزارش می دهند که صدای آنها در حالی که ویروس سیر خود را طی می کند، خشن می شود. اما این علامت ریشه در سایر پیامدهای ویروس COVID-19 دارد.

دکتر خبازا می گوید: "هر گونه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باعث التهاب راه هوایی فوقانی می شود." این شامل تارهای صوتی می شود. لارنژیت می تواند با هر یک از این ویروس ها رخ دهد.

با این حال، COVID-19 این را یک قدم جلوتر می برد. او می‌گوید: «ویروس خود باعث التهاب می‌شود، اما بسیاری از علائم ثانویه هستند که اتفاق را بدتر می‌کنند.»

او ادامه می دهد: «وقتی یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند کووید-19 روی ریه ها تأثیر می گذارد، حتی بیشتر سرفه می کنید. شما در حال حاضر گلو و تارهای صوتی ملتهب ناشی از عفونت دارید و سپس سرفه ثانویه که رخ می دهد می تواند بسیار شدید و تحریک کننده باشد.

به طور خاص، سرفه می تواند باعث التهاب در حنجره شود. حنجره، که به عنوان جعبه صدا نیز شناخته می‌شود، عضوی در گلو است که تارهای صوتی را در خود جای داده است، دو لایه بافتی که حرکت می‌کنند تا اجازه تنفس و ارتعاش برای کمک به صحبت کردن شما را بدهد.

این التهاب بر انعطاف پذیری تارهای صوتی تأثیر می گذارد و آنها را متورم و سفت می کند. این بدان معنی است که آنها نمی توانند آنقدر ارتعاش کنند. این می تواند بر زیر و بم و عمق صدای شما تأثیر بگذارد و باعث شود صدای خشن به نظر برسد یا حتی آن را به یک زمزمه کاهش دهد.

عوامل اضافی COVID-19

سرفه تنها علامت COVID-19 نیست، اما می‌تواند بر تارهای صوتی و در نتیجه صدای شما تأثیر بگذارد. وی خاطرنشان کرد: برای بیمارانی که مبتلا به کووید 19 می شوند و مورد شدیدتری دارند، یکی از درمان ها دگزامتازون است که یک استروئید است.

او می‌گوید استروئیدها می‌توانند منجر به افزایش رفلاکس اسید شوند که به نوبه خود باعث تحریک شیمیایی اسیدی مستقیم گلو و تارهای صوتی شما می‌شود.

کسانی که استروئید دریافت می کنند، به ویژه آنهایی که دارای سایر مشکلات ایمنی هستند، همچنین می توانند به برفک دهان، یک عفونت قارچی که در دهان و گلو ایجاد می شود، مبتلا شوند. عفونت می تواند روی تارهای صوتی قرار گیرد و باعث تحریک اضافی شود.

عصب واگ

علاوه بر این، دکتر خبازا اشاره می کند که هر عصب در راه هوایی فوقانی می تواند تحت تأثیر التهاب ناشی از ویروس قرار گیرد. او به مطالعه ای اشاره می کند که نشان می دهد چگونه COVID-19 ممکن است باعث آسیب به عصب واگ شود که به نوبه خود می تواند باعث آسیب طولانی مدت به تارهای صوتی شود.

او می گوید: «اگر عصب واگ به خوبی کار نکند، تارهای صوتی ممکن است آنطور که باید کار نکنند و ممکن است زمانی که باید باز شوند بسته بمانند. این همچنین می‌تواند باعث احساس تنگی نفس و سرفه شود که این چرخه تحریک را تداوم می‌بخشد.

هواکش ها
در موارد شدید کووید-19، می‌توانید روی دستگاه تنفس مصنوعی قرار بگیرید که در زمان بهبودی باعث ایجاد مشکلاتی در تارهای صوتی شما می‌شود. «اگر دستگاه تنفس مصنوعی قرار می‌گیرید، باید با علائم دیگر به‌علاوه عبور لوله پلاستیکی از تارهای صوتی‌تان تا چند هفته در موارد شدید مقابله کنید. این می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات طولانی مدت تارهای صوتی شود.»

آیا می توانید با COVID-19 از صدای خشن جلوگیری کنید؟

مانند سایر بیماری‌ها، برای جلوگیری از ایجاد «صدای COVID-19» یا سایر مشکلات گلو و تارهای صوتی کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید. دکتر خبازا می‌گوید که برای خیلی‌ها، ممکن است این موضوع در طول دوره بیماری شما خیلی شایع نباشد.

او می گوید: «در بسیاری از موارد، صدای خشن مشهود نیست یا بخش بزرگی از بیماری آنهاست. "تا حدی به این دلیل است که نگرانی اصلی بر علائم دیگر متمرکز است. و همچنین این چیزی است که ممکن است تا زمانی که علائم دیگر خود را بهبود ندهند و در صورتی که این یکی از علائمی است که تداوم می‌یابد، خشن شوند، ظاهر نشود.»

آسم پس از COVID-19

ابتلا به آسم پس از یک مورد کووید-19 برای برخی از بیماران مشکل‌ساز بوده است و دکتر خبازا پیشنهاد می‌کند برای چنین چیزی مراقب علائم خود باشید.

او می گوید: «اگر پس از بیماری علائم تنگی نفس یا سایر علائم احتمالی آسم را احساس می کنید، باید مورد ارزیابی قرار بگیرید. او می‌گوید علاوه بر مسئله سلامت کلی شما، مشکلات تنفسی درمان نشده تنها باعث افزایش سرفه و آسیب احتمالی به تارهای صوتی شما می‌شود.

او می‌گوید: «در صورت نیاز، می‌توان به شما یک دستگاه استنشاقی داد که سرفه را به حداقل می‌رساند و فشار روی تارهای صوتی شما را در حین بهبودی کاهش می‌دهد».

متخصصان گوش و حلق و بینی را در نظر بگیرید

دکتر خبازا می گوید ممکن است مدتی طول بکشد تا صدای شما بهبود یابد، اما در نهایت باید بهتر شود. با این حال، اگر اینطور نیست، او می گوید که می توانید از یک متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) برای درمان استفاده کنید.

او می گوید: «یک متخصص گوش و حلق و بینی به تارهای صوتی، از جمله درمان های اضافی که ممکن است به سرعت بخشیدن به بهبودی کمک کند، تخصص و علاقه دارد.

یکی از این درمان ها تزریق به اعصاب تارهای صوتی است. او می گوید: «داروهایی مانند گاباپنتین یا آمی تریپتیلین اعصاب گیرنده های سرفه را بی حس می کنند. "فقط با کمی درمان این اعصاب، می توانید سرفه و گرفتگی صدا را به حداقل برسانید."

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}