از دیسک گردن چه میدانید؟

قسمت گردن، ستون فقرات از هفت استخوان (مهره) ساخته شده است که توسط دیسک های بالش مانند از هم جدا شده اند. این دیسک ها مانند ضربه گیر برای سر و گردن هستند. سندرم دیسک گردن به درد در این قسمت گردن از ستون فقرات اشاره دارد.

چه چیزی باعث ایجاد سندرم دیسک گردن می شود؟

بسیاری از دلایل شامل تغییرات دژنراتیو طبیعی در دیسک ها با افزایش سن است. وضعیت بدنی نامناسب و کار سخت با روش های ضعیف بلند کردن ممکن است این تغییرات را بدتر کند. دیسک ها به آرامی فرسوده می شوند، کمتر چاق و صاف می شوند. وقتی فضای دیسک به اندازه‌ای باریک می‌شود که مهره‌ها به هم ساییده می‌شوند، لبه‌های مهره‌ها دچار ساییدگی و پارگی می‌شوند. سپس، خارهای استخوانی ایجاد می شوند که ممکن است شروع به فشار بر روی نخاع یا ریشه عصبی کنند. با تحریک عصب، درد، سوزن سوزن شدن، بی حسی یا ضعف ممکن است رخ دهد.

تغییرات یا ضربه های مشابه ممکن است غضروف سخت اطراف هر دیسک را ترکاند. مواد دیسک ممکن است به داخل کانال نخاع برآمده (فتق) شده و طناب نخاعی یا ریشه عصبی را فشار دهد (فشرده کند).

علائم سندرم دیسک گردن چیست؟

گردن درد یا گزگز و بی حسی ممکن است به شانه، بالای پشت، بازو یا دست برسد. برخی افراد ضعف، دست و پا چلفتی و مشکل در راه رفتن دارند. درد ناشی از برآمدگی دیسک هنگام حرکت و هنگام سرفه یا خنده بدتر می شود.

سندرم دیسک گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی با معاینه فیزیکی و عکس برداری با اشعه ایکس از ستون فقرات گردنی تشخیص می دهد. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) گردن و الکترومیوگرافی یا آزمایش سرعت هدایت عصبی (EMG/NCV)، آزمایش الکتریکی اعصاب و عضلات، نیز ممکن است انجام شود.

سندرم دیسک گردن چگونه درمان می شود؟

اکثر موارد را می توان با فیزیوتراپی، کنترل درد و داروهای ضد التهابی درمان کرد. متخصصان (جراح ارتوپد، متخصص بیهوشی یا جراح مغز و اعصاب) ممکن است به درمان کمک کنند. درمان های محافظه کارانه نیز می تواند توسط فیزیوتراپیست انجام شود. اینها شامل گرمای موضعی قرار داده شده در ناحیه، کشش دهانه رحم و تمرینات ویژه است.

متخصصان بیهوشی می توانند استروئیدها و داروهای بیهوشی را به کانال نخاع گردنی برای کمک به درد تزریق کنند. علائم اغلب پس از چند هفته از بین می روند. اگر سایر درمان‌ها علائم را کاهش ندهند، معمولاً جراحی گزینه نهایی است.

بایدها و نبایدها در مدیریت سندرم دیسک گردن:

هنگام نشستن و راه رفتن از وضعیت بدنی مناسب استفاده کنید.
هنگام سفر با وسیله نقلیه موتوری همیشه کمربند ایمنی را ببندید.
زمانی که در رختخواب دراز کشیده اید، یک بالش زیر سر و گردن خود قرار دهید.
ورزش های روزانه مورد تایید ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را انجام دهید. به آرامی گردن خود را کشیده و خم کنید. وزن ایده آل خود را حفظ کنید.
اگر علائم شما بسیار بدتر شد یا ضعف جدیدی دارید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.
اگر در راه رفتن مشکل دارید، ضعف دارید، نمی توانید اندام خود را حرکت دهید، یا کنترل روده یا مثانه خود را از دست می دهید، با پزشک خود تماس بگیرید.
آسیب به ستون فقرات گردنی خود را به حداقل برسانید. در ورزش های تماسی از لباس های محافظ استفاده کنید.
عادت نکنید که گردن خود را بیرون بیاورید.
تا زمانی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بگوید که می توانید، به سر کار خود بازنگردید.
تا زمانی که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت نکنید، فعالیت های شدید انجام ندهید.
تا زمانی که بدون داروی ضددرد احساس درد نکردید، رانندگی را از سر نگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}