بیماری پره اکلامپسی چیست و از علل، تشخیص و درمان آن چه میدانید؟

پره اکلامپسی زمانی است که در دوران بارداری یا پس از زایمان دچار فشار خون بالا و حداقل یکی از علائم مرتبط با آن، مانند پروتئین در ادرار می شوید. همچنین ممکن است سطوح پایین پلاکت ها، که سلول های خونی هستند که به لخته شدن خون شما کمک می کنند، یا نشانه هایی از مشکلات کلیوی یا کبدی داشته باشید. پره اکلامپسی معمولا بعد از هفته 20 بارداری اتفاق می افتد. اما در برخی موارد زودتر یا بعد از زایمان اتفاق می افتد. اکلامپسی یک پیشرفت شدید پره اکلامپسی است. در این شرایط، فشار خون بالا منجر به تشنج می شود. مانند پره اکلامپسی، اکلامپسی در دوران بارداری یا به ندرت پس از زایمان رخ می دهد.

نکته : برای دریافت مشاوره ژنتیک می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

علت پره اکلامپسی :

پزشکان هنوز علت دقیق پره اکلامپسی را شناسایی نکرده اند، اما برخی از علل بالقوه در حال بررسی هستند. این شامل:

عوامل ژنتیکی
مشکلات عروق خونی
اختلالات خود ایمنی

برخی از عوامل خطر نیز می توانند شانس ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش دهند. این شامل:

داشتن بارداری چند قلو، مانند دوقلو یا سه قلو
بالای 40 سال بودن
برای اولین بار باردار شدن
داشتن پره اکلامپسی در بارداری قبلی
داشتن سابقه خانوادگی پره اکلامپسی
داشتن چاقی
داشتن سابقه بیماری مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری کلیوی، لوپوس یا سایر اختلالات خود ایمنی، و بیماری سلول داسی شکل

باردار شدن با استفاده از لقاح آزمایشگاهی

هیچ راهی برای پیشگیری از پره اکلامپسی وجود ندارد. بر اساس یک بررسی منبع معتبر در سال 2019، پزشکان ممکن است توصیه کنند که برخی از افراد پس از سه ماهه اول بارداری خود از آسپرین با دوز پایین استفاده کنند تا به کاهش خطر کمک کند.

مراقبت های اولیه و مداوم دوران بارداری می تواند به پزشک کمک کند تا زودتر پره اکلامپسی را تشخیص دهد و از عوارض جلوگیری کند. داشتن تشخیص به پزشک شما این امکان را می دهد که تا تاریخ زایمان شما نظارت مناسبی را ارائه دهد.

علائم و نشانه های پره اکلامپسی

مهم است که به یاد داشته باشید که ممکن است هیچ علامتی از پره اکلامپسی را مشاهده نکنید. در صورت بروز علائم، برخی از علائم رایج عبارتند از:

سردرد مداوم
درد بالای شکم
تورم غیر معمول در دست ها و صورت شما
افزایش وزن ناگهانی
حالت تهوع یا استفراغ
تنگی نفس
تغییرات در بینایی شما، مانند تاری دید یا دیدن لکه ها

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است متوجه شود که فشار خون شما 140/90 میلی متر جیوه یا بالاتر است. آزمایشات ادرار و خون همچنین می تواند پروتئین در ادرار، آنزیم های غیر معمول کبدی و سطوح پایین پلاکت را نشان دهد.

در این مرحله، پزشک شما ممکن است یک آزمایش بدون استرس برای نظارت بر کودک شما انجام دهد. تست بدون استرس یک آزمایش ساده است که چگونگی تغییر ضربان قلب نوزاد را با حرکت کودک اندازه گیری می کند. آنها همچنین ممکن است یک سونوگرافی برای بررسی سطح مایعات و سلامت کودک شما انجام دهند.

درمان پره اکلامپسی :

درمان توصیه شده برای پره اکلامپسی در دوران بارداری زایمان است. در بیشتر موارد، زایمان از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.

اگر در هفته 37 یا بالاتر هستید، ممکن است پزشک شما را وادار به زایمان کند. در این مرحله، کودک شما به اندازه کافی رشد کرده است و نارس محسوب نمی شود.

اگر قبل از هفته 37 به پره اکلامپسی مبتلا شده اید، پزشک هنگام تصمیم گیری در مورد زمان زایمان شما سلامت شما و جنینتان را در نظر می گیرد. این به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله سن بارداری کودک شما، شروع یا عدم شروع زایمان و شدت بیماری

زایمان نوزاد و جفت معمولاً این وضعیت را برطرف می کند.

سایر درمان ها در دوران بارداری

در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کاهش فشار خون به شما بدهد. آنها همچنین ممکن است برای جلوگیری از تشنج، که یکی از عوارض احتمالی پره اکلامپسی است، به شما داروهایی بدهند.

پزشک شما ممکن است بخواهد شما را برای نظارت دقیق تر در بیمارستان بستری کند. ممکن است داروهای داخل وریدی (IV) برای کاهش فشار خون یا تزریق استروئید برای کمک به رشد سریع‌تر ریه‌های کودک دریافت کنید.

مدیریت پره اکلامپسی بر اساس خفیف یا شدید بودن بیماری انجام می شود. علائم پره اکلامپسی شدید عبارتند از:

تغییرات در ضربان قلب کودک که نشان دهنده پریشانی است
درد شکم
تشنج
اختلال در عملکرد کلیه یا کبد
مایع در ریه ها

اگر علائم پره اکلامپسی شدید دارید، ضروری است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. همیشه مهم است که در صورت مشاهده علائم یا علائم غیرعادی در طول بارداری با پزشک خود تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که نگرانی اصلی شما سلامتی خود و کودکتان است.

درمان های بعد از زایمان

طبق گفته بنیاد پره اکلامپسی، پس از زایمان، علائم پره اکلامپسی معمولا در عرض 48 ساعت برطرف می شود. تحقیقات نشان داده است که برای بسیاری از زنان مبتلا به پره اکلامپسی، علائم برطرف شده و عملکرد کبد و کلیه ظرف چند ماه به حالت عادی باز می گردد.

با این حال، پره اکلامپسی ممکن است پس از زایمان نیز رخ دهد، حتی اگر حاملگی بدون عارضه داشته باشید. منبع معتبر موسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی می گوید که پره اکلامپسی پس از زایمان معمولا بین 48 ساعت تا 6 هفته پس از زایمان اتفاق می افتد.

به همین دلیل، اگر در دوران بارداری به پره اکلامپسی مبتلا بودید، مراقبت های دقیق با پزشک و بررسی منظم فشار خون پس از زایمان مهم است. حتی پس از یک بارداری بدون عارضه، اگر اخیراً بچه دار شده اید و متوجه علائم پره اکلامپسی شده اید، با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض پره اکلامپسی چیست؟

پره اکلامپسی یک بیماری بسیار جدی است. در صورت عدم درمان می تواند برای شما و کودکتان تهدید کننده زندگی باشد. سایر عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات خونریزی به دلیل سطوح پایین پلاکت
جدا شدن جفت ( جدا شدن جفت از دیواره رحم )
آسیب به کبد
نارسایی کلیه
ادم ریوی
تشنج
همچنین اگر نوزاد نارس به دنیا بیاید به دلیل تلاش برای رفع پره اکلامپسی، ممکن است عوارضی برای نوزاد ایجاد شود.

داده های تحقیق در مورد نژاد و قومیت

در حالی که شیوع پره اکلامپسی 3 تا 5 درصد است، یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020 نشان داد که تأثیر آن در همه جمعیت ها یکسان نیست. نرخ وقوع و پیامدها در میان گروه های خاص نامتناسب است. اینها شامل زنان سیاه پوست غیر اسپانیایی و زنان سرخپوست آمریکایی یا بومی آلاسکا می شود.

داده های موجود در مورد نابرابری ها عمدتاً تفاوت های بین زنان سیاه پوست و سفیدپوست غیر اسپانیایی را مقایسه می کند. تنها چند مطالعه به نتایج مربوط به زنان آسیایی، سرخپوست آمریکایی، بومی آلاسکا یا نژادهای مختلط پرداخته اند.

گزارشی در سال 2017 شیوع پره اکلامپسی را در سال 2014 مورد بررسی قرار داد. این گزارش شامل داده های نزدیک به 177000 زایمان در زنان مبتلا به پره اکلامپسی یا اکلامپسی بود.

میزان کل پره اکلامپسی و اکلامپسی بر اساس نژاد و قومیت:

69.8 در هر 1000 زایمان برای زنان سیاه پوست - 60 درصد بیشتر از زنان سفید پوست
46.8 در هر 1000 زایمان برای زنان اسپانیایی تبار
43.3 در هر 1000 زایمان برای زنان سفید پوست
28.8 در هر 1000 زایمان برای زنان آسیایی/جزیره اقیانوس آرام
همچنین توجه به این نکته مهم است که به طور کلی، عوارض و مرگ و میر در بارداری در بین گروه های نژادی و قومی یکسان نیست.

به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال 2019 نشان داد که بین سال‌های 2007 و 2016، زنان سیاه‌پوست و سرخپوست آمریکایی یا بومی آلاسکا نسبت به زنان سفیدپوست، اسپانیایی‌تبار، و آمریکایی‌های آسیایی یا جزیره‌ای اقیانوس آرام مرگ‌های مرتبط با بارداری را تجربه کردند.

به طور کلی، مطالعاتی که در مورد پره اکلامپسی بحث می کنند و از تفاوت های نژادی و قومی برای وضوح استفاده می کنند، می توانند محدود باشند. تحقیقات بیشتر ضروری است که عوامل محیطی، رفتاری، ژنتیکی و اجتماعی-اقتصادی و همچنین دسترسی به مراقبت های بهداشتی را در نظر بگیرد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}