هرآنچه که باید از شباهت ها و تفاوت های ویروس کرونا با آنفولانزا بدانید!

آنفولانزا و کووید-19، بیماری ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، بیماری‌های تنفسی واگیردار هستند، به این معنی که ریه‌ها و تنفس را تحت تأثیر قرار می‌دهند و می‌توانند به افراد دیگر نیز منتقل شوند. اگرچه علائم COVID-19 و آنفولانزا مشابه هستند، اما این دو بیماری توسط ویروس های مختلف ایجاد می شوند.

شباهت ها: COVID-19 و آنفولانزا

علائم

هر دو بیماری می توانند باعث تب، سرفه، بدن درد و گاهی اوقات استفراغ و اسهال شوند (به ویژه در کودکان). اطلاعات بیشتر در مورد علائم COVID-19.
هر دو می توانند باعث ذات الریه شوند.
هر دو آنفولانزا و کووید-19 می توانند بدون علامت، خفیف، شدید یا حتی کشنده باشند.
چگونه گسترش یافتند
آنفولانزا و COVID-19 به طور مشابه منتشر می شوند. ریز قطرات یا ذرات کوچکتر ویروس که از یک فرد بیمار می آید، می تواند ویروس را به سایر افراد نزدیک منتقل کند. از آنجایی که کوچکترین ذرات می توانند در هوا باقی بمانند، شخص دیگری می تواند آنها را تنفس کند و آلوده شود.
یا، افراد می توانند سطح آلوده به ویروس را لمس کنند و سپس با لمس صورت خود آن را بگیرند.
افراد مبتلا به ویروس کرونا یا آنفولانزا ممکن است تا چند روز متوجه بیماری خود نشوند و در این مدت حتی قبل از اینکه احساس بیماری کنند، بدون اینکه بدانند بیماری را به دیگران منتقل کنند.

جلوگیری از بیماری

در بیشتر موارد، بیماری شدید و مرگ ناشی از COVID-19 یا آنفولانزا را می توان با واکسن ها پیشگیری کرد. علاوه بر این، عاداتی مانند پوشیدن ماسک، شستن مکرر و کامل دست‌ها، پوشاندن خم آرنج هنگام سرفه، ماندن در خانه هنگام بیماری و محدود کردن تماس با افراد آلوده از اقدامات ایمنی موثر هستند. فاصله گذاری فیزیکی شیوع COVID-19 و آنفولانزا در جوامع را محدود می کند.

تفاوت ها: COVID-19 و آنفولانزا

علت

کووید-19: ناشی از ویروس کرونای 2019 که با نام SARS-CoV-2 نیز شناخته می‌شود. SARS-CoV-2 مختلفی وجود دارد که در مورد شدت یا قابلیت انتقال آنها تفاوت هایی با هم دارند.

آنفولانزا: ناشی از ویروس آنفولانزا. دو نوع اصلی ویروس آنفولانزا وجود دارد که آنفولانزای A و آنفولانزای B نامیده می شوند. گونه های مختلفی از آنفولانزای A و آنفلوانزای B هر ساله ظاهر می شوند و در گردش هستند.

علائم

COVID-19: بسیاری از افراد آلوده به ویروس کرونا احساس بیماری نمی کنند یا فقط علائم خفیفی دارند، اما همچنان می توانند ویروس کرونا را به افراد دیگر منتقل کنند. فهرست کامل علائم را مرور کنید.

گاهی اوقات کووید-19 می تواند باعث شود که فرد به طور ناگهانی حس بویایی (آنوسمی) یا چشایی (اگیوزیا) خود را از دست بدهد. این از دست دادن حس به ندرت با آنفولانزا رخ می دهد، اما می تواند با گونه های خاصی از ویروس رخ دهد.

آنفولانزا: به طور معمول، اگرچه آنفولانزا بر حس بویایی یا چشایی تأثیر نمی‌گذارد، اما علائم زیادی مشابه علائم COVID-19 دارد. در موارد نادر، مانند در طول همه گیری آنفولانزای 1918، یک سویه خاص از آنفولانزا باعث شد بسیاری از مردم حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهند.


اگرچه درمان‌های مورد استفاده برای مبارزه با کووید-19 و آنفولانزا ممکن است متفاوت باشد، اما هر دو بیماری با تسکین علائم (کاهش تب، از جمله موارد دیگر) درمان می‌شوند. موارد شدید ممکن است مستلزم بستری شدن در بیمارستان باشد و بیماران بسیار بیمار ممکن است نیاز به تنفس کمکی داشته باشند و از دستگاهی برای کمک به تنفس آنها استفاده کنند. برای برخی از بیماران، داروهایی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم و کوتاه کردن مدت کووید-19 یا آنفولانزا کمک کند.

کووید-19: داروهای ضد ویروسی و سایر روش‌های درمانی برای یافتن راه‌هایی برای درمان مؤثر علائم و کوتاه‌تر کردن مدت بیماری در حال آزمایش هستند.

آنتی‌ بادی‌ های مونوکلونال یکی از این درمان‌ها هستند، اما باید در اوایل تصویر COVID-19 شروع شوند. در صورت دریافت تشخیص مثبت کووید-19 در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید تا دریابید که آیا می توانید درمان آنتی بادی مونوکلونال دریافت کنید یا خیر.

در حال حاضر، درمان‌های مؤثر فقط به صورت داخل وریدی در دسترس هستند، بنابراین برای بیماران خارج از مرکز درمانی تجویز نمی‌شوند.

آنفولانزا: داروهای ضد ویروسی خوراکی می توانند علائم را خنثی کنند و گاهی اوقات می توانند طول مدت بیماری را کوتاه کنند. از آنجایی که آنها به صورت خوراکی تجویز می شوند، این درمان های ضد ویروسی را می توان هم برای بیماران غیر بستری و هم برای بیماران غیر بستری تجویز کرد.

واکسن ویروس کرونا

COVID-19: سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) سه نوع واکسن کووید-19 را برای استفاده اضطراری در گروه های سنی خاص تأیید یا مجوز داده است. جانز هاپکینز مدیسین معتقد است که تمام واکسن‌های تایید شده یا دارای مجوز COVID-19 توسط FDA در پیشگیری از بیماری‌های جدی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از COVID-19 بسیار مؤثر هستند.

آنفولانزا: واکسنی وجود دارد که در پیشگیری از برخی از خطرناک ترین انواع آنفولانزا یا کاهش شدت یا مدت آنها موثر است. واکسن آنفولانزا هر ساله با پیش‌بینی ظاهر شدن گونه‌های آنفولانزا که انتظار می‌رود در بین مردم پخش شود، دوباره فرموله می‌شود. تزریق واکسن آنفولانزا در سال جاری بسیار مهم است.

عوارض

COVID-19: پس از ابتلای فرد به COVID-19، عوارضی مانند آسیب طولانی مدت به ریه ها، قلب، کلیه ها، مغز و سایر اندام ها و همچنین انواع علائم طولانی مدت ممکن است.

آنفولانزا: عوارض آنفولانزا شامل موارد زیر است: التهاب قلب (میوکاردیت)، مغز (آنسفالیت)، یا عضلات (میوزیت، رابدومیولیز) و نارسایی چند اندام. عفونت های باکتریایی ثانویه، به ویژه ذات الریه، می توانند پس از یک دوره عفونت آنفولانزا رخ دهند.

عفونت ها

COVID-19: اولین موارد این بیماری در اواخر سال 2019 در چین و اولین مورد تایید شده در ایالات متحده در ژانویه 2020 ظاهر شد.

آنفولانزا: سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که سالانه یک میلیارد نفر در سراسر جهان به آنفولانزا مبتلا می شوند.

اقدامات احتیاطی در سرماخوردگی و آنفولانزا 

در برابر ویروس کرونا واکسن بزنید. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) سه نوع واکسن کووید-19 را برای استفاده اضطراری در گروه های سنی خاص تایید یا مجوز داده است. جانز هاپکینز مدیسین معتقد است که همه واکسن‌های تایید شده یا دارای مجوز COVID-19 در پیشگیری از عواقب جدی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از COVID-19 بسیار موثر هستند. درباره ایمنی واکسن های کرونا و آنچه باید در مورد واکسن های کووید بدانید بیشتر بدانید.
واکسن آنفولانزا بزنید حتی اگر به طور معمول واکسن آنفولانزا دریافت نمی کنید، امسال سالی است که باید مطمئن شوید که این واکسن را انجام می دهید. رفتن به دکتر برای واکسن آنفولانزا بی خطر است. برای فصل آنفولانزای 2021-2022، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) توصیه می کند واکسن آنفولانزا را در سپتامبر یا اکتبر دریافت کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا باید واکسن پنومونی را نیز دریافت کنید.

بچه ها را فراموش نکنید مهم است که مطمئن شوید کودکان شما (بالای 6 ماه) واکسن آنفولانزا و هر واکسن دیگری را که نیاز دارند دریافت کنند. کودکان 12 سال و بالاتر می توانند یکی از واکسن های فعلی کووید-19 را دریافت کنند. با تغذیه خوب، استراحت زیاد، هیدراتاسیون کافی، ورزش منظم و مدیریت استرس از خود و خانواده خود مراقبت کنید. و هر زمان که احساس خوبی ندارید در خانه بمانید.
به محافظت از خود در برابر ویروس کرونا ادامه دهید. حتی اگر از پیروی از اقدامات احتیاطی ویروس کرونا، مانند شستن مکرر دست‌ها، تمیز کردن و ضدعفونی کردن، استفاده از ماسک و فاصله‌گیری فیزیکی خسته شده‌اید، اکنون که به این کار ادامه می‌دهید و اینکه خانواده‌تان را به انجام این کار تشویق می‌کنید، بسیار مهم است. 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}