جهش جدید ویروس کرونا به نام Omicron

آخرین نسخه به شدت جهش‌ یافته‌ ای است که تاکنون کشف شده است - و فهرست طولانی‌ای از جهش‌ها دارد که توسط یک دانشمند به عنوان "وحشتناک" توصیف شد، در حالی که دانشمند دیگری به من گفت که این بدترین گونه‌ای است که دیده‌اند. این روزهای اولیه است و موارد تایید شده هنوز بیشتر در یکی از استان های آفریقای جنوبی متمرکز هستند، اما نشانه هایی وجود دارد که ممکن است گسترش بیشتری داشته باشد.

بلافاصله سؤالاتی در مورد سرعت گسترش نوع جدید، توانایی آن در دور زدن برخی از محافظت های ارائه شده توسط واکسن ها و آنچه باید در مورد آن انجام شود، وجود دارد. حدس و گمان های زیادی وجود دارد، اما پاسخ های روشن بسیار کمی وجود دارد. این نوع جهش یافته جدید توسط سازمان بهداشت جهانی به نام Omicron نامگذاری شده است، که از الگوی کدهای یونانی مانند انواع آلفا و دلتا پیروی می کند.

همچنین به شدت جهش یافته است. پروفسور تولیو د اولیویرا، مدیر مرکز پاسخگویی به بیماری همه گیر و نوآوری در آفریقای جنوبی، گفت که "صورت فلکی غیرمعمولی از جهش ها" وجود دارد و این "بسیار متفاوت" با سایر گونه هایی است که در گردش هستند.

او گفت: "این نوع ما را شگفت زده کرد، جهش بزرگی در تکامل [و] جهش های بیشتری دارد که ما انتظار داشتیم." پروفسور د اولیویرا در یک نشست خبری گفت که در کل 50 جهش و بیش از 30 جهش در پروتئین اسپایک وجود دارد که هدف اکثر واکسن‌ها و کلیدی است که ویروس برای باز کردن دروازه‌های سلول‌های بدن ما از آن استفاده می‌کند.

با بزرگ‌ نمایی حتی بیشتر از دامنه اتصال گیرنده (این بخشی از ویروس است که اولین تماس با سلول‌های بدن ما را برقرار می‌کند)، 10 جهش دارد در مقایسه با نوع دلتا که جهان را در نوردید. این سطح از جهش به احتمال زیاد از یک بیمار منفرد است که قادر به شکست دادن ویروس نبوده است. جهش زیاد به طور خودکار به معنای بد نیست. مهم است که بدانیم آن جهش ها در واقع چه می کنند.

اما نگرانی این است که این ویروس اکنون کاملاً با ویروس اصلی که در ووهان چین ظاهر شد متفاوت است. این بدان معناست که واکسن‌هایی که با استفاده از سویه اصلی طراحی شده‌اند، ممکن است به همان اندازه مؤثر نباشند.

برخی از جهش‌ها قبلاً در گونه‌های دیگر دیده شده‌اند، که اطلاعاتی درباره نقش احتمالی آنها در این نوع نشان می‌دهد. به عنوان مثال به نظر می رسد N501Y انتشار ویروس کرونا را آسان تر می کند. برخی از آنها وجود دارند که تشخیص ویروس را برای آنتی بادی‌ها سخت‌تر می‌کنند و ممکن است واکسن‌ها را کمتر مؤثر کنند، اما واکسن‌هایی کاملاً جدید هستند.

پروفسور ریچارد لسلز، از دانشگاه کوازولو-ناتال در آفریقای جنوبی، گفت: "آنها به ما این نگرانی را می دهند که این ویروس ممکن است انتقال پذیری را افزایش دهد، توانایی انتقال از فردی به فرد دیگر را افزایش دهد، اما همچنین ممکن است بتواند بخش هایی از سیستم ایمنی را دور بزند."

آیا انواع به معنای نیاز به واکسن های جدید است؟
چند مورد در انگلستان وجود دارد؟
چرا نوع دلتا به سرعت در بریتانیا گسترش یافته است؟

نمونه های زیادی از انواع وجود داشته است که روی کاغذ ترسناک به نظر می رسیدند، اما هیچ نتیجه ای نداشتند. نوع بتا در ابتدای سال در راس نگرانی های مردم قرار داشت، زیرا در فرار از سیستم ایمنی بهترین بود. اما در نهایت این دلتای بود که سریعتر گسترش یافت که جهان را تحت کنترل خود در آورد. پروفسور راوی گوپتا، از دانشگاه کمبریج، گفت: "بتا تماماً فرار ایمنی بود و هیچ چیز دیگری، دلتا عفونت‌پذیری و فرار ایمنی متوسطی داشت، این به طور بالقوه دارای درجات بالایی است."

مطالعات علمی در آزمایشگاه تصویر واضح‌تری ارائه می‌دهد، اما پاسخ‌ها از پایش ویروس در دنیای واقعی سریع‌تر خواهد بود.

هنوز برای نتیجه گیری روشن زود است، اما در حال حاضر علائمی وجود دارد که باعث نگرانی شده است.

77 مورد کاملاً تأیید شده در استان گوتنگ در آفریقای جنوبی، چهار مورد در بوتسوانا و یک مورد در هنگ کنگ (که مستقیماً به سفر از آفریقای جنوبی مرتبط است) وجود دارد. اسرائیل و بلژیک نیز مواردی را گزارش کرده اند.

با این حال، سرنخ هایی وجود دارد که این نوع به طور گسترده تری گسترش یافته است.

به نظر می رسد این گونه نتایج عجیبی (که به عنوان حذف ژن S شناخته می شود) در آزمایشات استاندارد ارائه می دهد و می توان از آن برای ردیابی واریانت بدون انجام تجزیه و تحلیل کامل ژنتیکی استفاده کرد.

این نشان می دهد که 90٪ موارد در گوتنگ ممکن است قبلاً این نوع باشد و "ممکن است در حال حاضر در اکثر استان ها" در آفریقای جنوبی وجود داشته باشد. اما این به ما نمی گوید که آیا سریعتر از دلتا پخش می شود، شدیدتر است یا تا چه حد می تواند از محافظت ایمنی ناشی از واکسیناسیون فرار کند. همچنین به ما نمی گوید که این نوع در کشورهایی با نرخ واکسیناسیون بسیار بالاتر از 24 درصد آفریقای جنوبی که به طور کامل واکسینه شده اند چقدر خوب گسترش می یابد، اگرچه تعداد زیادی از مردم در این کشور به کووید مبتلا شده اند. بنابراین در حال حاضر ما با گونه‌ای باقی مانده‌ایم که با وجود حفره‌های بزرگ در دانش ما، نگرانی‌های قابل‌توجهی را ایجاد می‌کند، و باید به دقت مورد توجه قرار گیرد و سؤالات عمیقی در مورد اینکه چه کاری و چه زمانی انجام دهیم، می‌پرسد. درس همه گیری این است که همیشه نمی توانید منتظر بمانید تا همه پاسخ ها را دریافت کنید.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}