از اصطلاحات ویروس کرونا چه می دانید؟

به سختی می توان با اخبار سریع در مورد شیوع بیماری همگام شد و اصطلاحات و عبارات ناشناخته پزشکی و بهداشت عمومی آن را آسان نمی کند. این واژه نامه از اصطلاحات متداول به شما کمک می کند تا آنچه را که اغلب مطالب پیچیده علمی است درک کنید.

بدون علامت : علائم و نشانه های بیماری را نشان نمی دهد.

ناقل : شخص یا حیوانی که می تواند بیماری را به فرد دیگر منتقل کند ، چه بیمار باشد یا نباشد. ممکن است بدون علامت باشید اما هنوز بیماری را حمل کنید و دیگران را آلوده کنید.

مسری : یک فرد آلوده که معمولاً از طریق تماس مستقیم می تواند بیماری را به فرد دیگر منتقل کند. (عفونی را نیز ببینید)

ویروس کرونا : هر یک از گروه بزرگی از ویروس ها که روی افراد و حیوانات تأثیر می گذارد. این نام خوشه هایی شبیه به تاج را نشان می دهد که از سطح ویروس بیرون زده و شبیه تاج خورشید است.

قطرات : قطرات تنفسی نیز نامیده می شوند ، آنها غلیظی هستند که شخص هنگام سرفه یا عطسه به هوا می پاشد.

اپیدمی : گسترش سریع و غیر منتظره یک بیماری در یک منطقه.

میزان مرگ و میر : درصد افرادی که بر اثر بیماری می میرند. تخمین زده می شود که میزان مرگ و میر COVID-19 بین 1 تا 3 درصد باشد. بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده ، در مقایسه ، میزان مرگ و میر آنفلوانزای امسال در ایالات متحده حدود 0.6 است.

دوره کمون : زمان از اولین تماس فرد تا شروع علائم را دوره کمون می گویند.

عفونی : بیماری را توصیف می کند که می تواند از طریق محیط منتقل شود. همچنین یک شخص یا حیوان را که قادر به انتقال بیماری است توصیف می کند.

جداسازی : جداسازی افراد آلوده از افراد غیر آلوده برای کاهش شیوع عفونت ، مانند بیمارستان هایی که بیماران بیمار در مناطق تعیین شده و دور از سایرین باقی می مانند.

ماسک تنفسی N 95 : هر ماسک یکبار مصرف محافظ مورد تأیید FDA که 95 درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می کند.

کروناویروس : نوعی ویروس کرونا که قبلاً ناشناخته بود. SARS-CoV-2 نامیده می شود که مخفف سندرم تنفسی شدید کروناویروس است.

همه گیر : شیوع جهانی یک بیماری جدید که تعداد زیادی از مردم را درگیر کرده است. سازمان جهانی بهداشت به طور رسمی شیوع کنونی را یک بیماری همه گیر اعلام کرده است.

آزمایش PCR : آزمایش تشخیص ذرات ویروس در خون یا سایر مایعات بدن. حروف مخفف عبارتند از واکنش زنجیره ای پلیمراز ، روشی که برای تشخیص DNA ویروس استفاده می شود.

قرنطینه : جداسازی یا محدود کردن حرکت افرادی که به نظر می رسد سالم هستند اما ممکن است در معرض یک بیماری عفونی قرار گرفته باشند.

غربالگری : آزمایش برای تعیین اینکه آیا فرد ممکن است آلوده باشد. این می تواند شامل اطمینان از عدم دمای 99 درجه فارنهایت یا بالاتر و سرفه یا علائم تنفسی دیگر نباشد.

فاصله گذاری اجتماعی : مراحل کاهش سرعت شیوع بیماری را با افزایش فاصله فیزیکی بین افراد توصیف می کند. COVID-19 به ویژه در مکان های سرپوشیده و شلوغ مسری است.

ویروس : موجودات زنده میکروسکوپی که باعث ایجاد بیماریهای عفونی در افراد یا حیوانات می شوند. ویروس ها را فقط با استفاده از میکروسکوپ می توان مشاهده کرد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}