هرآنچه که باید از هورمون تستوسترون بدانید!

تستوسترون هورمونی است که در انسان و سایر حیوانات یافت می شود. در مردان ، بیضه ها در درجه اول تستوسترون می سازند. تخمدان های زنانه نیز تستوسترون تولید می کنند ، هر چند در مقادیر بسیار کمتر. تولید تستوسترون در دوران بلوغ به طور قابل توجهی افزایش می یابد و پس از 30 سالگی یا بیشتر شروع به کاهش می کند.

تستوسترون اغلب با میل جنسی ارتباط دارد و نقش مهمی در تولید اسپرم دارد. همچنین بر توده استخوانی و ماهیچه ای ، نحوه ذخیره چربی در بدن مردان و حتی تولید گلبول قرمز تأثیر می گذارد. سطح تستوسترون مردان نیز می تواند بر روحیه شان تأثیر بگذارد.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

برای انجام آزمایش هورمون تستوسترون کافیست برروی لینک کلیک کنید.

سطح پایین تستوسترون

سطح پایین تستوسترون ، که سطح T پایین نیز نامیده می شود ، می تواند علائم مختلفی را در مردان ایجاد کند ، از جمله:

کاهش میل جنسی
انرژی کمتر
افزایش وزن
احساس افسردگی
بدخلقی
عزت نفس پایین
موهای بدن کمتر
استخوان های نازک تر

در حالی که تولید تستوسترون به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد ، عوامل دیگر می توانند باعث کاهش سطح هورمون ها شوند. آسیب به بیضه ها و درمان سرطان مانند شیمی درمانی یا اشعه می تواند بر تولید تستوسترون تأثیر منفی بگذارد.

شرایط مزمن سلامتی و استرس نیز می توانند تولید تستوسترون را کاهش دهند. برخی از این موارد عبارتند از:

ایدز
بیماری کلیوی
اعتیاد به الکل
سیروز کبدی

سطح تستوسترون در زنان بالغ به طور پیوسته کاهش می یابد ، با این حال ، سطح پایین T نیز می تواند علائم مختلفی را ایجاد کند ، از جمله:

میل جنسی پایین
کاهش قدرت استخوان
تمرکز ضعیف
افسردگی

سطوح پایین T در زنان می تواند ناشی از برداشتن تخمدان ها و همچنین بیماری های هیپوفیز ، هیپوتالاموس یا غدد فوق کلیوی باشد. درمان با تستوسترون ممکن است برای زنان با سطح T پایین تجویز شود ، اما تأثیر درمان بر بهبود عملکرد جنسی یا عملکرد شناختی در زنان یائسه نامشخص است.

آزمایش تستوسترون

یک آزمایش خون ساده می تواند سطح تستوسترون را تعیین کند. طیف وسیعی از سطح طبیعی یا سالم تستوسترون در گردش خون وجود دارد. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه روچستر ، میزان طبیعی تستوسترون مردان بین 280 تا 1100 نانوگرم در دسی لیتر (ng/dL) برای مردان بالغ و بین 15 تا 70 ng/dL برای زنان بالغ متغیر است.

محدوده می تواند در آزمایشگاه های مختلف متفاوت باشد ، بنابراین مهم است که در مورد نتایج خود با پزشک خود صحبت کنید. به گفته انجمن اورولوژی آمریکا ، اگر سطح تستوسترون یک مرد بالغ کمتر از 300 نانوگرم در دسی لیتر باشد ، پزشک ممکن است برای تعیین علت پایین بودن تستوسترون ، کارهایی را انجام دهد. سطح پایین تستوسترون می تواند نشانه مشکلات غده هیپوفیز باشد. غده هیپوفیز یک هورمون پیام رسانی به بیضه ها برای تولید تستوسترون بیشتر می فرستد.

نتیجه آزمایش T پایین در یک مرد بالغ می تواند به این معنی باشد که غده هیپوفیز به درستی کار نمی کند. اما یک نوجوان جوان با سطح تستوسترون پایین ممکن است بلوغ دیررس را تجربه کند. افزایش سطح تستوسترون در مردان ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند. پسران با سطح تستوسترون بالاتر ممکن است زودتر بلوغ کنند. زنانی که تستوسترون بالایی دارند ممکن است ویژگی های مردانه داشته باشند.

سطح غیرطبیعی بالای تستوسترون می تواند نتیجه اختلال غدد فوق کلیوی یا حتی سرطان بیضه ها باشد. سطح بالای تستوسترون نیز ممکن است در شرایط کمتر جدی رخ دهد. به عنوان مثال ، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال ، که می تواند مردان و زنان را درگیر کند ، یک علت نادر اما طبیعی برای افزایش تولید تستوسترون است. اگر سطح تستوسترون شما بسیار بالا باشد ، پزشک ممکن است آزمایشهای دیگری را برای یافتن علت تجویز کند.

درمان جایگزینی تستوسترون

کاهش تولید تستوسترون ، شرایطی که به هیپوگنادیسم معروف است ، همیشه به درمان نیاز ندارد. اگر میزان T پایین بر سلامت و کیفیت زندگی شما تداخل داشته باشد ، ممکن است کاندید درمان جایگزینی تستوسترون باشید. تستوسترون مصنوعی را می توان به صورت خوراکی ، از طریق تزریق یا با ژل یا تکه های پوستی تجویز کرد.

درمان جایگزین ممکن است نتایج مطلوبی مانند توده عضلانی بیشتر و میل جنسی قوی تر را ایجاد کند. اما درمان عوارض جانبی دارد. این شامل:

پوست چرب
نگهداری مایعات
بیضه ها کوچک می شوند
کاهش تولید اسپرم

برخی از مطالعات منبع معتبر هیچگونه خطر بیشتری برای سرطان پروستات با درمان جایگزینی تستوسترون پیدا نکرده اند ، اما همچنان به عنوان موضوعی از تحقیقات در حال انجام است. یک مطالعه نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی برای افرادی که تحت درمان جایگزینی تستوسترون قرار دارند کمتر است ، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}