از علل سرطان رحم چه می دانید؟

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث سرطان رحم می شود ، اگرچه تعدادی از موارد می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد که در ادامه به بررسی عواملی که احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش میدهند می پردازیم.

توجه : برای انجام آزمایش پاپ اسمیر کافیست برروی لینک کلیک کنید.

سن

خطر سرطان رحم با افزایش سن افزایش می یابد. بیشتر موارد در زنان 40 تا 74 ساله رخ می دهد ، تنها 1٪ موارد در زنان زیر 40 سال تشخیص داده می شود.

سطح استروژن بعد از یائسگی

خطر ابتلا به سرطان رحم با قرار گرفتن بدن در معرض استروژن ارتباط دارد.

استروژن یکی از هورمون هایی است که سیستم تولید مثل را در زنان تنظیم می کند:

استروژن باعث آزاد شدن تخمک ها از تخمدان ها می شود و باعث تقسیم سلول های داخلی رحم می شود پروژسترون پوشش داخلی رحم را آماده دریافت تخمک از تخمدان ها می کند سطح استروژن و پروژسترون در بدن شما معمولاً متعادل است. اگر استروژن توسط پروژسترون کنترل نشود ، می تواند افزایش یابد. این استروژن بدون مخالف نامیده می شود. پس از یائسگی ، تولید پروژسترون در بدن متوقف می شود. با این حال ، هنوز مقدار کمی استروژن در حال تولید است.

این استروژن بدون مخالفت باعث تقسیم سلول های آندومتر می شود که می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهد.

داشتن اضافه وزن

از آنجا که استروژن می تواند در بافت چربی تولید شود ، اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش سطح استروژن در بدن شما می شود. این به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد. زنانی که اضافه وزن دارند 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم در مقایسه با زنانی هستند که وزن مناسبی دارند. زنان بسیار چاق در مقایسه با زنانی که وزن مناسبی دارند ، 6 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند. یکی از راه های ارزیابی میزان وزن سالم شما محاسبه شاخص توده بدنی (BMI) است.

سابقه تولید مثل

زنانی که بچه دار نشده اند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که سطوح بالاتر پروژسترون و سطوح پایین تر استروژن که در دوران بارداری رخ می دهد ، تأثیر محافظتی در پوشش داخلی رحم دارد.

تاموکسیفن

زنانی که تاموکسیفن مصرف می کنند - درمان هورمونی برای سرطان سینه - می توانند در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم باشند. با این حال ، مزایای تاموکسیفن در پیشگیری از سرطان سینه بیشتر از این خطر است. در صورت مصرف تاموکسیفن و مشاهده هرگونه خونریزی غیرطبیعی واژینال ، مراجعه به پزشک عمومی بسیار مهم است.

سطح بالای انسولین

شرایطی مانند هایپرسولینمی ، که در آن بدن شما انسولین بیشتری نسبت به حالت طبیعی تولید می کند ، می تواند خطر ابتلا به تومورها را افزایش دهد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان رحم هستند ، زیرا سطح بالایی از استروژن در بدن آنها وجود دارد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کیست های زیادی در تخمدان خود دارند که می تواند علائمی مانند قاعدگی نامنظم یا سبک ، یا اصلاً پریود را ایجاد نکند ، همچنین باعث بارداری ، افزایش وزن ، آکنه و رشد بیش از حد مو (هیرسوتیسم) شود.

هیپرپلازی آندومتر

هیپرپلازی آندومتر زمانی رخ می دهد که پوشش داخلی رحم به طور غیر طبیعی ضخیم می شود. زنان مبتلا به این بیماری ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم باشند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}