از سرطان تخمدان چه می دانید؟

سرطان تخمدان نوعی سرطان است که از تخمدان ها شروع می شود. دستگاه تناسلی زن شامل دو تخمدان است که یکی در هر طرف رحم قرار دارد. تخمدان ها - هر کدام به اندازه یک بادام - تخمک (تخمک) و همچنین هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می کنند.

توجه : برای انجام آزمایش سرطان تخمدان کافیست برروی لینک کلیک کنید.

سرطان تخمدان غالباً تا زمانی که در لگن و شکم گسترش پیدا نکرده است ، تشخیص داده نمی شود. در مراحل پایانی ، درمان سرطان تخمدان دشوارتر است. سرطان تخمدان در مراحل اولیه ، که در آن بیماری محدود به تخمدان است ، به احتمال زیاد با موفقیت درمان می شود. جراحی و شیمی درمانی به طور کلی برای درمان سرطان تخمدان استفاده می شود.

سرطان تخمدان در مراحل اولیه به ندرت علائم خاصی را ایجاد می کند. سرطان تخمدان در مراحل پیشرفته ممکن است علائم کمی و غیر اختصاصی ایجاد کند که اغلب با بیماریهای خوش خیم شایع تر اشتباه گرفته می شوند.

علائم و نشانه های سرطان تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نفخ یا تورم شکم
هنگام غذا خوردن به سرعت احساس سیری می کنید
کاهش وزن
ناراحتی در ناحیه لگن
تغییر در عادات روده مانند یبوست
نیاز مکرر به ادرار کردن

زمان مراجعه به پزشک

در صورت وجود علائم یا نشانه هایی که شما را نگران می کند ، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. اگر سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا سرطان سینه دارید ، در مورد خطر ابتلا به سرطان تخمدان با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما ممکن است شما را به مشاور ژنتیک ارجاع دهد تا در مورد آزمایش جهش های ژنی خاص که خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را افزایش می دهد، صحبت کند.

علل این بیماری :

هنوز مشخص نیست علت سرطان تخمدان چیست ، اگرچه پزشکان عواملی را شناسایی کرده اند که می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

به طور کلی ، سرطان زمانی شروع می شود که یک سلول در DNA خود دچار خطا (جهش) می شود. جهش ها به سلول می گویند که سریع رشد کرده و تکثیر می شود و توده ای (تومور) از سلول های غیر طبیعی ایجاد می کند. سلولهای غیرطبیعی در صورت مرگ سلولهای سالم به زندگی خود ادامه می دهند. آنها می توانند به بافتهای مجاور حمله کرده و از تومور اولیه جدا شده و در نقاط دیگر بدن پخش شوند (متاستاز).

انواع سرطان تخمدان

نوع سلولی که سرطان در آن شروع می شود ، نوع سرطان تخمدان شما را تعیین می کند. انواع سرطان تخمدان عبارتند از:

تومورهای اپیتلیال ، که از لایه نازک بافتی که خارج تخمدان ها را می پوشاند شروع می شود. حدود 90 درصد از سرطان های تخمدان تومورهای اپیتلیال هستند.
تومورهای استرومایی ، که در بافت تخمدان حاوی سلولهای تولید کننده هورمون شروع می شوند. این تومورها معمولاً در مراحل اولیه نسبت به سایر تومورهای تخمدان تشخیص داده می شوند. حدود 7 درصد از تومورهای تخمدان استرومایی هستند.
تومورهای سلولهای زایا ، که در سلولهای تولید کننده تخم شروع می شوند. این سرطانهای نادر تخمدان در زنان جوانتر رخ می دهد.

راه جلوگیری از سرطان تخمدان :

هیچ راهی مطمئن برای پیشگیری از سرطان تخمدان وجود ندارد. اما ممکن است راه هایی برای کاهش خطر وجود داشته باشد:

مصرف قرص های ضد بارداری را زیر نظر پزشک مصرف کنید : از پزشک خود بپرسید که آیا قرص های ضد بارداری برای شما مناسب است یا خیر. زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند ، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند. اما داروهای ضد بارداری خوراکی خطراتی دارند ، بنابراین بحث کنید که آیا مزایا بر اساس موقعیت شما بر این خطرات بیشتر است یا خیر.
عوامل خطر خود را با پزشک خود در میان بگذارید : اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه و تخمدان دارید ، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک شما می تواند تعیین کند که این ممکن است برای خطر ابتلا به سرطان شما به چه معنا باشد. در برخی موارد ، پزشک ممکن است شما را به یک مشاور ژنتیک ارجاع دهد که می تواند به شما در تصمیم گیری مناسب بودن آزمایش ژنتیک کمک کند. اگر مشخص شد که یک جهش ژنی دارید که خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد ، می توانید برای برداشتن تخمدان خود از جراحی برای جلوگیری از سرطان استفاده کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}