آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

قبل از ازدواج معمولا آزمایش ‌های مربوط به بیماری ‌هایی مانند بیماری ‌های مقاربتی، ایدز، سیفلیس، تالاسمی و... انجام می ‌شود. یکی از آزمایشات مهم قبل از ازدواج تست ژنتیک می باشد. آزمایش ژنتیک، آزمایشی است که بوسیله آن وقوع جهش در ژن ها شناسایی می شود. این نوع از آزمایش ها می توانند کاربرد های بسیار وسیع و متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال افرادی که قصد ازدواج دارند و در خانواده آنها یک یا چند نفر به بیماری های ژنتیکی مبتلا هستند و زوج قصد دارند تا از سلامت یا عدم سلامت ژن های خود مطمئن شوند.

توجه : کاربر گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر یا سوال درخصوص روند انجام این آزمایش در آزمایشگاه مندل می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

تست ژنتیک قبل از ازدواج یعنی چه ؟

تست ها یا آزمایش های ژنتیک نوعی آزمایش پزشکی هستند که تغییرات کروموزوم ها، ژن‌ها یا پروتئین‌ها را شناسایی می‌کند. نتایج یک تست ژنتیک می‌تواند یک بیماری ژنتیکی مشکوک را تایید یا رد کند و یا به تعیین شانس یک فرد برای ایجاد یا انتقال یک ناهنجاری ژنتیکی کمک کند. در حال حاضر بیش از 1000 تست ژنتیکی استفاده می‌شود و تعداد بیشتری هم در دست تهیه هستند. درواقع آزمایش های ژنتیکی اطلاعاتی در مورد ژن‌ها و کروموزوم‌ های فرد فراهم می‌کند.

آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج چگونه انجام می شود؟

پس از تصمیم گیری درخصوص انجام تست ژنتیک، یک متخصص ژنتیک پزشکی، پزشک مراقبت‌های اولیه، متخصص یا پرستار می‌توانند دستور این تست‌ها را بنویسد. تست ‌های ژنتیک اغلب به عنوان بخشی از یک مشاوره ژنتیک انجام می‌ شوند. برای آشنایی با چیستی مشاوره ژنتیک کافیست برروی لینک کلیک کنید.

تست ‌های ژنتیک روی نمونه خون، مو، پوست، مایع آمنیوتیک (مایعی که جنین را طی حاملگی احاطه می‌کند)، یا بافت‌های دیگر انجام می‌شوند. برای مثال یک روش به نام بوکال اسمیر از یک برس کوچک یا سواب پنبه ای برای جمع آوری نمونه سلول‌ ها از درون سطوح گونه استفاده می‌کند. این نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود و تکنسین‌ها تغیرات اختصاصی در کروموزوم، DNA  یا پروتئین‌ ها بسته به ناهنجاری مشکوک را جستجو می ‌کنند. 

انواع روش های قابل استفاده در تست ژنتیک عبارتند از :

  • غربالگری نوزاد تازه متولد شده
  • آزمایش های تشخیصی
  • آزمایش والدین
  • آزمایش شناسایی ناقل ها
  • آزمایش های پیش از لانه گزینی 
  • آزمایش های قضایی و قانونی
  • آزمایش های پیش بینی کننده و پیش از بروز علایم 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}