آیا آزمایش خون خطر مرگ با کرونا را تشخیص می دهد؟

محققان 5 علامت برای التهاب و مشکلات رگ های خونی پیدا کرده اند که می توانند به پزشکان بگوید آیا بیماران مبتلا به کرونا در معرض خطر کشندگی ویروس کرونا هستند یا نه .

محققان دانشگاه جورج واشنگتن معتقدند که یک آزمایش خون ساده می تواند مشخص کند که بیماران مبتلا به کرونا آیا در معرض خطر مرگ هستند؟

دانشمندان 5 نشانگر زیست محیطی را شناسایی کرده اند که نشان می دهد خطر عوارضی مانند التهاب و اختلالات خونریزی می تواند منجر به انقباض عروق فرد مبتلا شود و در نهایت به مرگ منجر گردد.

دو مورد از این نشانگر ها در سطح بالا شاخص های خونی بیماران کرونایی در وضیعت حاد بوده اند،دانشمندان معتقدند پس از بررسی های لازم می توانند به این مهم دست یابند که از طریق آزمایش خون بیماران را دسته بندی کرد و برای هر یک روند درمانی مشخصی را در پی گرفت.

با توجه به شرایط حاد تنفسی بیماران و کمبود تخت های مراقبت های ویژه و همین طور کمبود دستگاههای کمک تنفسی شناخت زودهنگام بهترین راه درمان برای هر فرد است.

افراد بالای 65 سال معمولا قادر به مقابله کامل با بسیاری از عفونت ها نمی باشند اما کرونا ویروس حتی برای بسیاری از جوانان نیز خطر مرگ را دارد دانشمندان هنوز هم دقیقا مطمئن نیستند که چرا برخی از بیماران کووید بدون علائم هستند و برخی دیگر نیز حتی با سن کم در خطر مرگ، پس دانستن اینکه چه کسی در خطر است و چه کسی در امان است، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

شهر نیویورک هنگام تبدیل شدن به مرکز شیوع کرونا در ماه آوریل و مارس نیز با کمبود دستگاه کمک تنفسی مواجه شد،تگزاس نیز یکی از شهرهایی بود که دچار مشکلات بسیار فراوانی شد حتی با وجود علائم ابتلای کمتر افراد تعدا بستری ها به شدت بالا بود و این شهر را با مشکلات فراوانی روبرو ساخت.

در سراسر آمریکا هنوز کمبود دارو برای معالجه بیماران حاد وجود دارد این درحالی ایست که بسیاری از بیماران نیاز به استفاده از این دارو ها ندارند.به دلیل کمبود دستگاه امکانات و داروها نیز کادر درمان مجبور اند با توجه به شرایط بیماران را الویت بندی کنند در نتیجه فرصت های بسیاری از دست خواهد رفت.

دکتر اخوان رئیسی نویسنده و استادیار دانشگاه جورج واشنگتن :

هنگامی که ما اولین بار درمان بیماران کرونا را شروع کردیم مشاهده کردیم دسته ای از آنها بهبود می یابند و دسته ای دیگر وضعیت شان رو به وخامت می رود در حالی که برای همگی آنها یک روش درمانی استفاده می شد.

برخی از مطالعات اولیه که از چین منتشر شد حاکی از آن بود که این نشانگرهای زیستی می توانند با میزان وخامت بیماری رابطه مستقیم داشته باشد و می توان آنها را در مورد بیماران نیز به کار برد.

نشانگر های زیستی :

  • اینترلوکین 6 : یکی از چندین سلول ایمنی سیتوکین است که زنگ هشدار را به قسمتهای دیگر سلول های ایمنی بدن می رساند و می تواند خارج از کنترل باشد.
  • D-dimers : پس از جدا شدن لخته های خون ، پروتئین های تخریب شده در خون نیز قابل مشاهده هستند و نشان می دهند که ممکن است ویروس به رگ های خونی حمله کند.
  • CRP : پروتئین واکنشی C که توسط کبد در پاسخ به التهاب آزاد می شوند.
  • LDH : یا لاکتات دهیدروژناز ، آنزیمی در اسید لاکتیک که بدن برای بهبود بافتهای آسیب دیده ارسال می کند.
  • Ferritin :  پروتئینی که به سلولهای بدن کمک می کند تا آهن را ذخیره کند و به نوبه خود برای گلبول های قرمز که اکسیژن را در بدن جابجا می کند بسیار مهم است.

فریتین بیش از حد و یا خیلی کم می تواند نشانه کم خونی و یا عفونت باشد که عملکرد سلول های خون را مختل می کند.

در نتایج این محققان مشخص شد از بین 299 بیمار مبتلا به کوید 19 که خون آنها مورد آزمایش قرار گرفت، هر 5 نشانگر بین 200 نفر از مبتلایان با وضعیت حاد مشاهده شده است.

بیمارانی که سطح بالاتری از این 5 نشانگر را دارند باید تحت مراقبت های ویژه قرار بگیرند و نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی دارند.

سطح بالای LDH (بیش از 1200 واحد درلیتر ) یا سطح D-dimer ( بیش از 3 میکروگرم به میلی لیتر ) بیشترین خطرات را برای شرایط حاد بیمار کرونایی دارند و ممکن است منجر به مرگ شوند.
محققان این پژوهش می گویند "امیدواریم با استفاده از نمونه خون ساده و بررسی این 5 نشانگر بتوانیم به بهینه ترین روش درمان برای هر بیمار کرونایی دست یابیم"

مجموعه آزمایشگاه مندل برای راحتی شما در زمان شیوع کرونا آزمایش کرونا را به صورت آنلاین و در منزل انجام می دهیم به این منظور کافیست برروی لینک آزمایش کرونا کلیک کنید.

آزمایش کرونا در منزل

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}