اثر ویروس کرونا در از دست دادن حافظه

کرونا و از دست دادن حافظه

از عوارض ابتلا به ویروس کرونا، تاثیر آن بر روی مغز است. بسیاری از مبتلایان به کووید ۱۹ علائم عصبی مختلفی نظیر از دست دادن حس بویایی، اختلالات عصبی و افزایش خطر سکته را نشان می‌دهند. همچنین مشکلات عصبی ماندگاری از قبیل سندرم خستگی مزمن و سندرم گیلن-باره نیز وجود دارد. این اثرات ممکن است براثر عفونت ویروسی کرونا مستقیما بر روی بافت مغز ایجاد شوند. برای انجام آزمایش کرونا کافیست کلیک کنید.

واکنش سیستم ایمنی و مغز در برابر کرونا

علائمی که ما آن‌ها را به یک عفونت نسبت می‌دهیم، در حقیقت ناشی ‌از پاسخ محافظتی سیستم ایمنی بدن هستند. همین موضوع در مورد احساس ضعف و کرختی، خستگی، تب و کناره‌گیری اجتماعی (منزوی شدن) از طریق فعال‌ شدن سلول‌های ایمنی تخصصی در مغز (سلول‌های عصبی ایمنی) و سیگنال‌های موجود در مغز رخ می‌دهد. 

سیستم ایمنی تخصصی مغز علاوه‌بر تغییر رفتار و تنظیم پاسخ‌های فیزیولوژیکی هنگام بیماری، نقش‌های دیگری را نیز برعهده دارد. سلول‌های عصبی ایمنی که در اتصالات میان سلول‌های مغزی (سیناپس‌ها) قرار دارند و انرژی و مقدار کمی سیگنال‌های التهابی فراهم می‌کنند، برای عملکرد طبیعی حافظه ضروری هستند.میکروگلیاها سلول‌های ایمنی تخصصی مغز هستند. در وضعیت‌های سالم، آنها از بازوهای خود برای آزمایش کردن محیط استفاده می‌کنند. در جریان پاسخ ایمنی، میکروگلیاها تغییر شکل می‌دهند تا پاتوژن‌ها را ببلعند. اما آنها می‌توانند به نورون‌ها و اتصالات آنها که خاطرات را در خود ذخیره می‌کنند، نیز آسیب برسانند.متاسفانه این مورد راهی را فراهم می‌کند که در آن بیماری‌هایی مانند کووید ۱۹ می‌توانند موجب بروز علائم عصبی حاد و اختلالات ماندگاری در مغز شوند.

نوع دیگری از سلول‌های عصبی ایمنی که آستروسیت نام دارند، معمولا درجریان فعال‌شدن ناشی‌از بیماری اطراف اتصالات بین نورون‌ها را گرفته و سیگنال‌های التهابی را روی این اتصالات تخلیه می‌کنند. این سیگنال‌ها مانع ‌از ایجاد تغییر در اتصالات میان نورون‌ها می‌شوند که خاطرات را ذخیره می‌کنند.

با توجه به اینکه که در بیماری کووید ۱۹ آزاد شدن گسترده‌ی سیگنال‌های التهابی رخ می‌دهد، اثر این بیماری روی حافظه مورد توجه بسیاری محققین قرار گرفته است. 

اگر فعال‌شدن سلول‌های عصبی ایمنی محدود به دوره‌ی بیماری است، پس التهاب ناشی از کرونا چگونه می‌تواند موجب اختلالات ماندگار در حافظه یا افزایش خطر زوال عقلی شود؟

هم مغز و هم سیستم ایمنی بدن به‌طور خاص درجهتی تکامل یافته‌اند که درنتیجه‌ی تجربه تغییر کنند تا خطر را خنثی کرده و بقا را به حداکثر برسانند. در مغز، تغییر در اتصالات میان نورون‌ها به ما این امکان را می‌دهد که خاطرات را ذخیره کنیم و برای فرار از تهدید رفتار خود را سریعا تغییر داده یا به‌دنبال غذا یا فرصت‌های اجتماعی بگردیم.

ارتباط احتمالی میان کرونا و اثرات ماندگار روی حافظه مبتنی‌بر مشاهدات مربوط به بیماری‌های دیگر است. برای مثال، بسیاری از بیمارانی که از حمله‌ی قلبی یا جراحی های قلبی بهبود می‌یابند، نقایص شناختی ماندگاری را گزارش می‌کنند که در جریان پیری تشدید می‌شوند. یکی دیگر از بیماری‌های مهم با عوارض شناختی مشابه بیماری سپسیس است که اختلال عملکرد چندین عضو بدن بوده که با التهاب آغاز می‌شود. پژوهشگران در بررسی بروی مدل‌های حیوانی این بیماری‌ها، شاهد اختلالاتی در حافظه و تغییراتی در عملکرد عصبی ایمنی و عصبی بوده‌اند که تا هفته‌ها و ماه‌ها پس از بیماری ادامه داشته است.

سیستم ایمنی برای تنظیم دقیق پاسخ التهابی و تولید آنتی‌بادی علیه پاتوژن‌هایی که قبلا با آن‌ها مواجه شده است، تکامل یافته است.با‌این‌حال، تغییرات ماندگار در مغز پس از بیماری همچنین ارتباط نزدیکی با افزایش خطر زوال شناختی وابسته‌به سن و بیماری آلزایمر دارد. اقدامات مخرب سلول‌های عصبی ایمنی و سیگنال‌دهی التهابی می‌تواند حافظه را به‌طور دائم دچار اختلال کند. این امر می‌تواند ازطریق وارد آمدن آسیب دائمی به اتصالات عصبی یا خود نورون‌ها و نیز ازطریق تغییرات ظریف‌تر در نحوه‌ی عملکرد نورون‌ها رخ دهد.

حتی التهاب خفیف ازجمله استرس مزمن به‌عنوان عوامل خطر زوال عقل و زوال شناختی در جریان پیری شناخته می‌شود. پژوهشگران می‌گویند حتی بدون عفونت باکتریایی یا ویروسی، آغاز سیگنال‌دهی التهابی طی یک دوره‌ی کوتاه منجر به تغییرات ماندگاری در عملکرد عصبی در مناطقی از مغز می‌شود که با حافظه ارتباط داشته و اختلالات حافظه را به‌دنبال دارد.

آیا کرونا خطر بروز زوال عقلی را افزایش می‌دهد؟

هنوز با قاطعیت نمی توان گفت که آیا آلودگی به کووید ۱۹ منجر به افزایش خطر زوال شناختی یا بیماری آلزایمر می‌شود. اما احتمال این خطر با پیشگیری و درمان کووید ۱۹ کاهش پیدا می کند. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهند واکسن‌های متداولی مانند واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه ممکن است خطر آلزایمر را کاهش دهند.

علاوه‌بر‌این، در بین درمان های تحت بررسی و جدید برای درمان کووید ۱۹، داروهایی هستند که از فعال‌شدن بیش ‌از‌ حد سیستم ایمنی و واکنش های التهابی جلوگیری می‌کنند. چنین درمان‌هایی ممکن است بتوانند اثر التهابات روی مغز را نیز کاهش دهند.

مجموعه آزمایشگاه مندل برای راحتی شما در زمان شیوع کرونا آزمایش کرونا را به صورت آنلاین و در منزل انجام می دهیم به این منظور کافیست برروی لینک تست کرونا کلیک کنید.

آزمایش کرونا در منزل

منبع: Live Science
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}