دکتر متخصص ژنتیک به چه کسی باید مشاوره ژنتیک دهد؟

دکتر متخصص ژنتیک میبایست خانواده هایی که مسائلی چون مشکلات ژنتیکی، سقط جنین، نقایص مادر زادی و ... دارند را شناسایی کرده و در طی جلساتی که به آن جلسات مشاوره ژنتیک گفته می شود، بتوانند به این افراد و خانواده مشاوره دهند تا در تصمیماتی چون بچه دار شدن، ازدواج کردن بتوانید تصمیمات درستی بگیرید. برای دریافت مشاوره در آزمایشگاه مندل می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

روند مشاوره ژنتیک در طی جلسات مشاوره :

مشاوره ژنتیک اطلاعاتی در مورد نگرانی‌ها و پرسش‌های اختصاصی بیمار فراهم کرده، از او حمایت ارائه می‌کند، به آنها می‌پردازد. برای کمک به تعیین اینکه آیا یک بیماری ژنتیکی است یا خیر، یک متخصص ژنتیک درمورد سابقه پزشکی فرد و سابقه دقیق خانوادگی (اطلاعات پرونده سلامت در مورد خانواده درجه یک و خویشاوندان دورتر) سوالاتی می‌پرسد. متخصصان ژنتیک همچنین معاینه فیزیکی انجام داده و تست‌های مناسب را توصیه می‌کنند.

دکتر متخصص ژنتیک

دکتر متخصص ژنتیک به چه کسانی می باید مشاوره دهند :

  • کودکی با یک ناهنجاری شناخته شده، نقایص مادرزادی، ناتوانی ذهنی یا تاخیر تکوینی
  • زنی که باردار است یا می‌خواهد در سن 35 سالگی و بالاتر باردار شود (برخی ناهنجاری‌ های کروموزومی در کودکانی که از مادران مسن تر متولد می‌شوند با فراوانی بیشتر رخ می‌دهند)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی یک بیماری ژنتیکی، نقایص مادرزادی، ناهنجاری‌های کروموزومی یا سرطان ‌های ارثی
  • دو یا چند سقط جنین، مرده زایی، یا کودکانی که فوت می‌شود
  • نتایج غیر طبیعی آزمایشات که نشان دهنده‌ یک بیماری ژنتیکی یا کروموزومی باشد

مشاوره ژنتیک چیست؟

متخصصان ژنتیک عبارتند از متخصصان ژنتیک پزشکی (پزشکانی که تخصص ژنتیک دارند) و مشاوران ژنتیک (کارکنان خدمات درمانی مورد تایید با تجربه‌ی مشاوره و ژنتیک پزشکی). سایر متخصصان خدمات درمانی مانند پرستاران، روانشناسان، و مددکاران اجتماعی که در زمینه مفاهیم ژنتیکی آموزش دیده اند نیز می‌توانند مشاوره ژنتیک انجام دهند. مشاوره ژنتیک یکی از خدمات درمانی است و برای کسانی که در معرض ریسک بیماری‌های ژنتیکی هستند اطلاعات و پشتیبانی فراهم می‌کند. طی مشاوره یک متخصص ژنتیک با فرد یا خانواده در مورد ریسک‌ های ژنتیکی گفتگو کرده یا وجود یک بیماری ژنتیکی را تایید، تشخیص یا رد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید برروی لینک مشاوره ژنتیک کلیک کنید. 

بیماری ‌های ژنتیکی چگونه درمان یا مدیریت می ‌شوند؟

درمان برای گروهی از بیماری‌های ژنتیکی به نام خطاهای متابولیسمیِ هنگام تولد که از تغییرات ژنتیکی مختل کننده تولید آنزیم‌های خاص ناشی می‌شوند، گاهی شامل تغییرات رژیم غذایی یا جایگزینی آنزیم‌هایی است که وجود ندارند. مواد خاص محدودی در رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از ساخت مواد سمی بالقوه که به صورت طبیعی توسط این آنزیم تجزیه می‌شوند کمک کند. در برخی موارد درمان با جایگزینی آنزیم به جبران کمبود آنزیم کمک می‌کند. این درمان‌ها برای مدیریت علائم و نشانه‌های موجود استفاده شده و به پیشگیری از عوارض آتی کمک می‌کنند. 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}