در طی جلسات مشاوره ژنتیک چه اتفاقی می افتد؟

مشاور ژنتیک در جلسات مشاوره باید به بررسی موارد و اختلالات مرتبط با بیماری های ژنتیکی بپردازد. درواقع این دسته از اختلالات ژنتیکی، به دلیل تغییرات ایجاد شده در ژن ها است که از طریق پدر و مادر به فرد منتقل شده است. ژن ها همانند یک رمز و یا یک دستورالعمل می مانند و سلول های بدن با استفاده از اطلاعات و توالی موجود در هر ژن (که در واقع بخشی از یک مولکول DNA می باشد) برای ساخت پروتئین ها استفاده می کنند. پروتئین ها ابزار های عملکردی سلول ها می باشند و از طریق آنها صفات مختلف ایجاد می شوند.

به عنوان مثال رنگ پوست، مو و یا چشم افراد از طریق ژن های آنها مشخص می شود. این ژن مسئول رنگ پوست است که باعث ساخته شدن پروتئین سازنده رنگ می شود. میزان فعالیت این پروتئین که توسط توالی ژن تعیین می شود می تواند مقدار رنگدانه های موجود در پوست هر فرد را مشخص کرده و باعث روشن یا تیره بودن بودن رنگ پوست شود. سایر صفات ما نیز به همین شکل ایجاد می شوند. برای انجام مشاوره ژنتیک در آزمایشگاه تخصصی ژنتیک مندل و راهنمایی بیشتر می توانید با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

مشاوره ژنتیک

در جلسات مشاوره ژنتیکی داریم :

پرداختن اطلاعات مرتبط با بیماری های ژنتیکی و حمایت کردن از خانواده‌ هایی می باشد که در معرض ابتلا به اختلالات ژنتیکی می باشند یا افرادی که به نقص های مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی مبتلا هستند. از اصلي ترين هدف های مشاوره ژنتيک این است که احتمال وقوع يا تکرار يک بيماري ارثي در هر حاملگی فرد را مشخص کند.افرادی که تصمیم به باردار شدن دارند و یا حتی در دوران بارداری به سر می برند، می توانند با مراجعه به مراکز مشاوره ژنتیکی از خدمات این مراکز استفاده کنند. این خدمات مشاوره ژنتیکی، توسط مشاورین متخصص در زمینه ژنتیک یا دکتر متخصص ژنتیک ارائه می شود.

مشاوره ژنتیک موارد زیر را در جلسات می تواند انجام دهد :

  1. آگاهی دادن به فرد و تصمیمات در مورد مراقبت های سلامت
  2. احترام به عقاید احساسات و رسوم فرهنگی هر فرد
  3. توضیحاتی در مورد اطلاعات پزشکی

مشاوره ژنتیک موارد زیر را در جلسات نمی تواند انجام دهد :

  1. توصیه به شخص برای ادامه یا ختم بارداری
  2. توصیه به فرد برای انجام آزمایش ژنتیک (در موارد غیر ضروری)
  3. توصیه به زوج ها که بچه دار نشوند
  4. به فرد بگوید که چه تصمیمی بگیرد
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}