چه عاملی در ایجاد سرطان دهانه رحم تاثیر میگذارد؟ هرآنچه که باید از آن بدانید!

سرطان دهانه رحم به عنوان قاتلی خاموش در میان زنان شناخته می شود. این بیماری تا زمانی که به مراحل پایانی خود نرسیده ممکن است علائم سرطان رحم بروز نکند. در آزمایشگاه مندل آزمایش سرطان دهانه رحم انجام می شود. برای آشنایی بیشتر با چیستی این سرطان و آزمایش آن ادامه مقاله را مطالعه کنید.

دهانه رحم چیست؟

سرویکس یا دهانه رحم در لگن قرار دارد و قسمت انتهایی و باریک آن است. دهانه رحم یک محل عبور است که رحم را به واژن وصل می‌کند. از دهانه رحم در طی تماس جنسی، مخاط ترشح می‌شود که به اسپرم کمک می‌کند تا از واژن و از طریق دهانه رحم وارد شود. هنگام بارداری دهانه رحم محکم بسته می‌شود تا جنین در داخل رحم باقی بماند. در زمان تولد کودک دهانه رحم باز شده و نوزاد از این طریق خارج می‌شود.

سرطان دهانه رحم چیست؟

دومین سرطان شایع و چهارمین عامل سرطانی منجر به مرگ در زنان، سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس (گردن رحم) می باشد. سالیانه صدها هزار زن در سراسر جهان به این بیماری مبتلا می شوند. دهانه رحم (سرویکس) یک لوله باریک در پایین ترین قسمت رحم زنان است که به طرف واژن ادامه پیدا می کند.این عضو از بدن نیز مانند سایر اعضای بدن سلول های مختلفی دارد که در صورت نیاز بدن این سلول ها تقسیم می شوند. حال اگر این سلول ها بدون عدم نیاز بدن شروع به تقسیم سلولی غیرطبیعی کنند به توده های بافتی تبدیل می شوند که به آنها تومور گفته می شود و از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی به سایر اعضای بدن مانند مثانه، روده که مجاور این قسمت هستند گسترش پیدا می کنند.

عوامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم :

HPV یا ویروس پاپیلون انسانی در نود درصد موارد سبب شده تا در بدن انسان عفونت ایجاد گردد که ممکن بوده چندین سال فرد به این نوع ویروس آلوده بوده اما از وجود آن بی اطلاع باشد. ویروس پاپیلون انسانی در طولانی مدت حضور خود را در بدن فرد نشان می دهد و سبب شده تا برخی از سلول های دهانه رحم به سلول های سرطانی بسیار خطرناک تبدیل شود. برای کسب اطلاع بیشتر از آزمایش hpv می توانید برروی لینک کلیک کنید.

سرطان دهانه رحم

چه افرادی در معرض سرطان دهانه رحم هستند؟

کسانی که مکررا رابطه جنسی دارند چه زنان و چه مردان در طول زندگی خود ممکن است تا حد بالایی به این نوع ویروس مبتلا گردند و از آنجایی که وجود ویروس HPV هیچ نوع علائمی ندارد فرد مبتلا به راحتی ویروس را به دیگران منتقل می نماید اگرچه استفاده از کاندوم تا حد قابل توجهی می تواند از بروز انتقال ویروس HPV جلوگیری کند اما به طور صد در صد در برابر این ویروس حفاظت شده نیست. از این رو HPV بیماری های جدی را در دهانه رحم، مقعد، آلت تناسلی، واژن و فرج در هر دو جنسیت به وجود خواهد آورد.

  • فعالیت جنسی زودرس
  •  داشتن سایر عفونت‌های جنسی
  • سیگار کشیدن
  •  سیستم ایمنی ضعیف

آزمایش سرطان دهانه رحم :

آزمایشی که به منظور تشخیص سرطان در دهانه رحم زنان انجام می شود با نام پاپ اسمیر یا pap Smear شناخته می شود. آزمایشگاه مندل به عنوان یکی از خدمات خود این آزمایش را انجام می دهد. برای انجام این آزمایش در آزمایشگاه مجهز و تخصصی مندل می توانید برروی لینک آزمایش پاپ اسمیر کلیک کنید.

در این روش سلول هایی که در بالای واژن و ابتدای دهانه رحم قرار دارند جمع آوری می شوند و مورد بررسی قرار می گیرند. مهم ترین مزیت آزمایش پاپ اسمیر این است که افرادی که در مراحل اولیه، وجود سرطان دهانه رحم در آنها شناسایی شود برای درمان شانس بسیار بالاتری دارند و همچنین این تست از تغییرات سلول های رحمی که احتمال بروز سرطان در آینده برای فرد را دارد شما را مطلع می سازد.

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}