آزمایش غیر تهاجمی NIPT - آزمایش سل فری دی ان ای

آزمایش nipt یک تست غیر تهاجمی قبل از تولد است که برای تشخیص سندروم داون و برخی دیگر از ناهنجاری های جنینی بسیار حساس است. در دوران بارداری، مقدار کمی از DNA جنین از طریق جفت و دیواره رحم عبور کرده و وارد جریان خون مادر می شود. برای انجام آزمایش NIPT در آزمایشگاه مندل می توانید برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش NIPT چه ناهنجاری هایی را نشان می دهد؟

سندروم داون یا تریزومی 21 شایع ترین ناهنجاری ژنتیکی در انسان می باشد که حدود 1 مورد در هر 700 تولد زنده را درگیر می نماید تا به امروز سه روش سونوگرافی NT و تست دوگانه در سه ماهه اول و تست چهارگانه در ابتدای سه ماهه دوم مورد استفاده عموم زنان باردار قرار می گیرد و در اثر انجام این آزمایشات بخش عمده ای نزدیک به 85% از کل موارد سندروم داون شناسایی می شود. همچنین با استفاده از این روش ها درصد بسیار بالایی از سایر ناهنجاری های کروموزومی از جمله تریزومی 18 و 13 نیز قابل شناسایی است.

آزمایش NIPT

آزمایش NIPT ( سل فری ) آزمایشگاه مندل تمامی 46 کروموزوم جنین را از نظر ناهنجاری های تعدادی مورد بررسی قرار می دهد و برخی موارد همانند سندروم داون (تریزومی 21)، تریزومی 13 و یا تریزومی 18 را با دقتی بیش از 7/99 درصد شناسایی می کند. از آنجایی که روش های روتین غربالگری سندروم داون بر پایه بررسی سرم مادر در بهترین حالت دقتی معادل 90 الی 92 درصد دارند و میزان نتایج مثبت کاذب نیز در این آزمایشها بسیار زیاد است می توان آزمایش غیرتهاجمی NIPT را جایگزین بسیار مناسبی برای این نوع از غربالگری دانست.

آزمایش سل فری یا NIPT چیست؟

آزمایش NIPT یا Cell free DNA ( سل فری ) جدید ترین متد غربالگری سندروم داون و سایر ناهنجاری های کروموزومی در جنین می باشد که می تواند با دقتی بیشتر از 99 درصد جنین های مبتلا را شناسایی نماید. از طرفی به دلیل ماهیت غیر تهاجمی آزمایش و اینکه تنها با 10 میلی لیتر خون قابل انجام است، خطری نیز جنین شما را تهدید نخواهد نمود. آزمایش سل فری یا نیفتی یکی از آزمایشاتی است که مورد تایید و استقبال متخصصان زنان و ژنتیک قرار گرفته است. آزمایشگاه آنلاین مندل یکی از موفق ترین آزمایشگاه های ایران در زمینه آزمایش نیفتی و یا آزمایش سل فری می باشد به منظور کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید برروی لینک آزمایش NIPT کلیک کنید.

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}