آزمایش nipt جنسیت جنین را نیز مشخص می کند؟

آزمایش NIPT (مخفف آزمایشات غیر تهاجمی قبل از تولد) یک آزمایش خون است که از هفته 10 بارداری برای همه زنان باردار در دسترس است. این تست، سندرم داون و برخی شرایط کروموزومی دیگر را نشان می دهد و همچنین جنسیت جنین شما را اینکه پسر دارید یا دختر، مشخص می نماید.NIPT یک آزمایش غربالگری است ، بنابراین قطعی نیست. اگر NIPT نشان دهنده یک مشکل احتمالی باشد ، متخصصان توصیه می کنند برای اطمینان از انجام CVS یا آمنیوسنتز استفاده کنید. اما با دقت 99 درصد ، NIPT بهترین میزان تشخیص کلی را در بین تمام تست های غربالگری دارد. و همانطور که از نامش مشخص است ، این روش غیرتهاجمی است و با خونگیری سریع و آسان انجام می شود.

آیا آزمایش NIPT قطعی است؟

این تست تا بالای 90% در آزمایشگاه مندل قطعی می باشد اما به طور کلی NIPT یک آزمایش غربالگری است نه یک آزمایش تشخیصی. این بدان معناست که نتایج به طور دقیق نشان نمی دهد که آیا نوزاد شما دارای بیماری کروموزومی است یا خیر. بنابراین یک نتیجه "عادی" NIPT یک نوزاد سالم را تضمین نمی کند ، و یک نتیجه "غیر طبیعی" به این معنی نیست که کودک شما قطعاً دارای شرایط خاصی است. با این حال ، NIPT دارای بهترین میزان تشخیص از همه آزمایش های غربالگری با 99 درصد است.

در حال حاضر CVS و آمنیوسنتز تنها دو آزمایشی هستند که برای تشخیص سندرم داون و سایر شرایط کروموزومی مورد استفاده قرار می گیرند ، بنابراین اگر NIPT نشان دهنده یک مشکل احتمالی باشد ، متخصصان توصیه می کنند که برای تشخیص قطعی CVS یا آمنیوسنتز انجام شود.

آزمایش NIPT چگونه کار می کند؟

شما یک آزمایش خون سریع و آسان انجام می دهید و نمونه خون شما برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. این آزمایش قطعات DNA (به نام DNA بدون سلول) از جفت شما که در خون شما در گردش است را شمارش می کند.

با بررسی کروموزوم ها (بخشی از سلول های شما که حاوی ژن های شما هستند) ، پزشکان می توانند تشخیص دهند که آیا نوزاد شما بیشتر به اختلالات خاصی مبتلا است یا خیر. به طور معمول در هر سلول 23 جفت کروموزوم وجود دارد. اگر یکی از جفت ها کروموزوم اضافی داشته باشد ، آن را تریزومی می نامند. سندرم داون تریزومی 21 نیز نامیده می شود زیرا یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 وجود دارد.

آیا این آزمایش خون جنسیت نوزاد من را نشان می دهد؟

بله با تمام این بررسی کروموزوم ها ، NIPT همچنین می تواند به شما بگوید جنسیت نوزاد شما چیست. 

آزمایش NIPT برای چیست؟

این آزمایش برای مشخض شدن برای موارد زیر است:

تریزومی 21 (سندرم داون)
تریزومی 18 (سندرم ادواردز)
تریزومی 13 (سندرم پاتائو)
شرایط شایع کروموزوم جنسی ، مانند سندرم کلاین فلتر و سندرم ترنر

این آزمایش همچنین می تواند گروه خونی Rh را مشخص کند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}