کرونا و بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)

کرونا و ریه copd

بیماری انسداد ریوی مزمن (Chronic obstructive pulmonary disease یا COPD)، یک بیماری مزمن التهابی ریه است که مسیر جریان هوای ریه‌ها را مسدود می‌کند. این بیماری با مواجهه طولانی مدت با گازهای تحریک کننده یا ذرات معلق موجود در هوا که اغلب ناشی از دود سیگار هستند، ایجاد می‌شود.علائم آن شامل مشکلات تنفسی، سرفه، تولید موکوس (خلط) و خس خس می‌شود.افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری کرونا و بیماری های قلبی، سرطان ریه و غیره هستند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

آزمایش کرونا در منزل

مهمترین عامل تشدید تنگی نفس و بروز حمله آسم در این بیماران بروز عفونت های ویروسی تنفسی می باشد، به همین خاطر زمان بروز علایمی از جمله سرماخوردگی این افراد باید مصرف اسپری و داروهای خود را جهت پشگیری از بروز حمله آسم شروع کنند تا میزان بستری این افراد در بیمارستان کاهش پیدا کند.

آمفیزم و برونشیت مزمن شایعترین بیماری‌هایی هستند که منجر به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) می‌شوند. برونشیت مزمن التهاب لایه پوششی مجاری تنفسی‌ای است که هوا را به سمت آلوئول‌های شش‌ها برده و از آن‌ها خارج می‌کنند. این بیماری با سرفه های روزانه و تولید خلط مشخص می‌شود. آمفیزم بیماری‌ای است که آلوئول‌های انتهایی کوچکترین مجاری هوایی ریه، در اثر مواجهه با دود سیگار و سایر گازهای تحریک کننده و ذرات معلق، تخریب می‌شوند.

بیماران مبتلا به ویرس کرونا، آنفولانزا و سرماخوردگی دچار علایم تنفسی از جمله سرفه، تب و ابریزش بینی می شوند و از روی علائم نمیتوان بین کرونا و سایر ویروس ها افتراق قایل شد . درحال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا در جامعه که از جمله ویروس های درگیر کننده راه های هوایی و ریه می باشد، افراد مبتلا به آسم باید بیش از سایر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند زیرا همانطور که اشاره شد عفونت های ویروسی از جمله کرونا می تواند با درگیرکردن راه های هوایی بعلت کوتاه کردن نفس ها احتمال بروز حمله آسم را بالا ببرد. هرچه درگیری و شدت بیماری زمینه ای تنفسی بیشتر باشد این افراد برای تنگی نفس و التهاب راه هوایی مستعدتر هستند .

علائم بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)

این علائم اغلب تا زمانی که ریه به میزان قابل توجهی تخریب نشده باشد بروز نمی‌کنند؛ همچنین طی زمان، به خصوص اگر استعمال سیگار ادامه پیدا کند، بدتر می‌شوند. علامت اصلی در برونشیت مزمن، سرفه روزانه و تولید خلط حداقل به مدت سه ماه در سال برای دو سال متوالی می‌باشد.
سایر علائم بیماری (COPD) شامل موارد زیر می باشد:

  • تنگی نفس در هنگام فعالیت های فیزیکی
  • خس خس
  • احساس فشار روی قفسه سینه
  • وجود خلط و موکوس فراوان در ریه‌ها و نیاز به تخلیه آن در اول صبح
  • سرفه مزمن که منجر به تولید خلط شود که ممکن است بی رنگ، سفید، زرد یا سبز باشد.
  • حالت آبی رنگ پیدا کردن لب‌ها و بستر ناخن ها (سیانوز)
  • عفونت‌های تنفسی مداوم
  • کمبود انرژی
  • تورم در مچ پا، پا یا کل اندام تحتانی
  • کاهش وزن در مراحل پیشرفته بیماری

تشخیص بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)

برای تشخیص بیماری ، لازم است ابتدا پزشک متخصص ریه علائم و نشانه‌ها را بررسی کند، همچنین در مورد سوابق پزشکی و خانوادگی بیمار و مواجهه با عوامل تحریک کننده ریه، مخصوصا دود سیگار، اطلاعات کسب کند و در نهایت تست‌های متعددی انجام دهد:

تست‌های عملکرد ریه ها:

این تست‌ها حجم هوایی که فرد می‌تواند در دم و بازدم وارد و خارج کند و اینکه آیا ریه های بیمار اکسیژن کافی را به جریان خون می‌رسانند یا خیر، تعیین می‌کند. اسپیرومتری رایج ترین تست عملکردی ریه است. در این تست، از بیمار درخواست می‌شود که در یک لوله بزرگ، که به یک ماشین کوچک به نام اسپیرومتر متصل است، بدمد.

این ماشین مقدار هوایی که ریه‌های بیمار می‌توانند نگه دارند و سرعت بیمار در خارج کردن هوا از ریه‌ها را اندازه می‌گیرد. اسپیرومتری می‌تواند حتی پیش از ظاهر شدن علائم، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) را تشخیص دهد. همچنین می‌تواند برای ردیابی پیشرفت بیماری و تحت نظر داشتن نحوه تاثیر درمان مورد استفاده قرار گیرد. سایر تست‌های عملکردی ریه شامل اندازه گیری حجم‌های ریه، ظرفیت انتشار و اندازه گیری اکسیژن هستند.

عکس قفسه سینه: 

عکس قفسه سینه می‌تواند آمفیزم را نشان دهد و همچنین می‌تواند وجود سایر مشکلات ریوی و قلبی را رد کند.

سی تی اسکن ریه ها:

سی تی اسکن می‌تواند برای تشخیص آمفیزم و تعیین اینکه آیا جراحی برای درمان بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) مفید است یا نه، کمک کننده باشد.

آزمایش گازهای خونی شریانی:

این تست خونی کیفیت عملکرد ریه‌‌ها در اکسیژن رسانی به خون و حذف دی اکسید کربن از آن را اندازه می‌گیرند.

سایر تست‌های آزمایشگاهی:

تست‌های آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) استفاده نمی‌شوند اما ممکن است برای تعیین علت علائم بیمار یا حذف سایر تشخیص‌ها مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال تست‌های آزمایشگاهی ممکن است برای تعیین کمبود  آلفا-1 آنتی تریپسین در افرادی که سابقه خانوادگی بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) دارند و در سنین پیش از ۴۵ سالگی دچار بیماری می‌شوند، مورد استفاده قرار گیرند.

بطور کلی برخلاف برخی از بیماری‌ها، بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) علت مشخص و راه حل مشخصی برای پیشگیری دارد. اغلب موارد به شکل مستقیم با استعمال سیگار وابسته هستند و بهترین راه برای پیشگیری عدم مصرف سیگار است.

منبع: WebMed
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}