تاثیر ویروس کرونا بر افراد مبتلا به دیابت

کرونا و دیابت

کووید 19 ، یک بیماری بسیار عفونی است که از طریق ویروس کرونا ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس نزدیک با فردی که این ویروس را دارد ، انتقال می یابد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کند که تمام افراد در مکان های عمومی که حفظ فاصله تقریبا دو متری از دیگران دشوار است ،  از ماسک های صورت پارچه ای استفاده کنند. این امر به کند شدن انتقال ویروس از افراد بدون علامت یا افرادی که نمی دانند به ویروس مبتلا شده اند کمک می کند. ماسکهای صورت پارچه ای باید در حین حفظ فاصله اجتماعی  نیز استفاده شوند.

توجه : این امر مهم است که ماسک های جراحی و N95 برای کارمندان بهداشت و درمان حفظ شوند.

در اکثر مردم ، بیماری خفیف خواهد بود. با این حال ، افراد مبتلا به دیابت ممکن است دارای خطر بیشتری برای کسب عوارض شدید مانند ذات الریه ناشی از کووید 19 باشند.

کرونا چگونه بر افراد مبتلا به دیابت تأثیر می گذارد؟

افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت ، ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به نوع شدید بیماری حاصل از کووید 19 باشند.

علائم کووید 19 میتوانند 2 تا 14 روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر شوند و معمولا شامل موارد زیر هستند :

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

دیابت یک بیماری متابولیک مزمن است که باعث بالا رفتن میزان قند خون می شود. به طور کلی ، بیماری های عفونی مانند کووید 19 در بیماران مبتلا به دیابت شدید تر هستند.

یکی از دلایل این امر این است که سیستم ایمنی در افراد دیابتی به خوبی کار نمی کند و این امر مبارزه بدن آنها برعلیه ویروس را دشوار تر میسازد. بعلاوه ، ویروس کرونا ممکن است در محیطی که میزان قند خون بالاست ، افزایش یابد.علاوه بر موارد بالا ، دیابت بدن را در حالت التهاب پایین نگه می دارد و باعث می شود واکنش درمانی نسبت به هرگونه عفونتی کندتر شود.مقادیر بالای قند خون همراه با حالت التهاب مداوم ، بهبودی افراد مبتلا به دیابت از بیماریهایی مانند کووید 19 را بسیار دشوارتر میسازد.هر فرد مبتلا به دیابت که متوجه علائم کووید 19 شود باید هر چه سریعتر با پزشک خود تماس بگیرد.

دیابت نوع 1 ، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری

بیش از 425 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. دو نوع اصلی دیابت ، نوع 1 و نوع 2 میباشد. دیابت حاملگی نوع دیگری است که برخی زنان را در دوران بارداری تحت تأثیر قرار می دهد.

دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 بیشتر در کودکان و نوجوانان ظاهر میشود. حدود 10٪ از کل مبتلایان به دیابت نوع 1 مبتلا هستند.

دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی محسوب میشود که در آن سیستم ایمنی سلولهای بتا پانکراس (لوزالمعده) را از بین می برد. این امر منجر به تولید انسولین به میزان کم یا عدم تولید آن میشود.

تزریق انسولین روزانه برای حفظ سطح طبیعی قند خون لازم است.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می کند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در هنگام بیماری و زمانی که قند خون آنها بالاتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر باشد یا در هر دو حالت ، هر 4 تا 6 ساعت میزان کتون خود را چک کنند.

دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 شایعترین نوع دیابت است و حدود 90 تا 95 درصد کل موارد را تشکیل می دهد.

در دیابت نوع 2 ، بدن یا انسولین کافی تولید نمی کند یا به دلیل مقاومت به انسولین ، از انسولین به خوبی استفاده نمی کند.

بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای حفظ سطح قند خون خود به قرص نیاز دارند. درنهایت ممکن است آنها به انسولین نیز نیاز پیدا کنند.

اگر فرد مبتلا به دیابت نوع 2 علائم کووید 19 را داشته باشد ، باید در مورد داروهای خود با پزشک مشورت کند.

دیابت بارداری

نوع دیگر دیابت ، دیابت بارداری است. این نوع فقط در دوران بارداری رخ می دهد و معمولاً پس از ختم بارداری از بین می رود.

گفته می شود ، زنانی که در دوران بارداری به دیابت حاملگی مبتلا می شوند ، مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی خود میباشند.

زنان باردار مبتلا به دیابت حاملگی در صورت ابتلا به کووید 19 در معرض خطر بالای کسب عوارض هستند. هر فردی که در این مورد نگران است باید در مورد کاهش خطر عفونت یا عوارض با تیم پزشکی خود صحبت کند.

خطرات

مطابق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ، افراد مبتلا به دیابت که به کووید 19 نیز مبتلا هستند ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک بیماری جدی مانند ذات الریه هستند. آنها همچنین ممکن است دارای خطر تقریباً 7٪ مرگ ناشی از کووید 19 باشند.

اگرچه ، با کنترل صحیح قند خون ، افراد مبتلا به دیابت می توانند خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کووید 19 را کاهش دهند.

عوارض

عفونت های ویروسی مانند ویروس کرونا می توانند در افراد مبتلا به دیابت عوارض جدی ایجاد کنند. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشند :

 

کتواسیدوز دیابتیک

میزان قند خون ممکن است در دوره های استرس یا بیماری افزایش یابد. کتواسیدوز دیابتیک (DKA) زمانی رخ می دهد که فرد مبتلا به دیابت ، انسولین کافی برای مدیریت این میزان قند خون را نداشته باشد.

بدن برای تولید انرژی شروع به تجزیه چربی ها می کند و در نتیجه کتون ها در خون تجمع میابند. کتونها خون را اسیدی تر می کنند که این امر به سرعت می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامت فرد شود. به همین دلیل ، DKA  نیاز به مراقبت های اورژانش پزشکی دارد.

ذات الریه

ذات الریه عفونتی است که از طریق التهاب کیسه های هوایی در ریه ها شناسایی می شود. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به ذات الریه ناشی از یک بیماری تنفسی مانند کووید 19 هستند.

تمام افراد مبتلا به دیابت بالای 2 سال باید تحت واکسیناسیون ذات الریه و آنفولانزا سالانه قرار گیرند.

کم آبی

اگر فرد مبتلا به دیابت ، دچار تب ناشی از کووید 19 شود ، مایعات زیادی را از دست می دهد. این امر می تواند منجر به کم آبی بدن شود که ممکن است به تزریق مایعات داخل وریدی نیاز پیدا کند.

افزایش قند خون

عفونت ها باعث ایجاد واکنش استرسی در بدن شده و این امر منجر به افزایش تولید گلوکز در بدن می شود. این امر باعث میشود میزان قند خون بالاتر از حالت طبیعی باشد.

بدن ممکن است در طول بیماری به انسولین بیشتری نیاز داشته باشد. بنابراین ، فرد باید مرتباً میزان قند خون خود را کنترل کند ، زیرا ممکن است به طور ناگهانی اوج بگیرد.

پیشگیری

ویروس کرونا از طریق قطرات ریزی که در زمان سرفه یا عطسه افراد مبتلا به هوا پخش میشوند ، منتقل میشود. هر فردی که در فاصله 2 متری فرد مبتلا قرار داشته باشد می تواند این قطرات را استنشاق کند.

این ویروس همچنین می تواند از طریق سطوحی که شخصی لمس کرده است انتقال یابد.

افراد مبتلا به دیابت می توانند خود را از مواجهه با ویروس کرونا محافظت کنند :

  • به طور مرتب دست ها را با آب و صابون بشویید ، یا در صورت عدم دسترسی به آب و صابون از یک ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنید.
  • سطوحی که دیگران لمس کرده اند را لمس نکنید.
  • مکررا هر گونه سطوح آلوده احتمالی مانند میزها ، کابینت ها و دستگیره درها را ضد عفونی کنید.
  • چشم ها ، بینی یا دهان خود را با دستان نشسته لمس نکنید.
  • با حفظ فاصله 2 متری از دیگران در اماکن عمومی ، فاصله اجتماعی را تمرین کنید.
  • سرفه ها و عطسه های خود را با دستمال کاغذی یا آرنج خود (نه دست) بپوشانید.
  • از هرگونه تماس با افرادی که بیمار هستند ، خودداری کنید ، به خصوص اگر دارای تب ، سرفه یا هر دو باشند.
  • سیستم ایمنی بدنتان را با حداقل 7 ساعت خواب شبانه و کاهش میزان استرس تا حد ممکن قوی نگه دارید.
  • مواد غذایی و مایعات کافی مصرف کنید.
  • تلاش کنید سطح قند خون خود را تحت کنترل مناسب قرار دهید.

هر فردی که به دیابت مبتلا باشد و علائم کووید 19 را نیز نشان دهد ، باید هر چه سریعتر با مرکز بهداشت و درمان محل خود تماس بگیرد.گرچه ، افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر عوارض جدیتر ناشی از کووید 19 هستند ، اما با حفظ سطح قند خون به طور مناسب و انجام اقدامات پیشگیری کننده از عفونت ، می توانند این خطر را کاهش دهند.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}