ویروس کرونا تا هفت روز بر روی ماسک های صورت زنده می ماند

ماسک کروناویروس کرونا حداکثر تا هفت روز بر روی ماسک های جراحی زنده میماند ، اما ، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد ، تنها خطر کمی  برای ابتلا به ویروس از طریق روزنامه ها و سایر کالاهای انتقالی وجود دارد.

دانشمندان ادعا می کنند ، SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث ایجاد بیماری همه گیر جهانی COVID-19 شده است ، می تواند تا هفت روز بر روی ماسک های جراحی زنده بماند.ویروس کرونا به سرعت بررسی شد تا مشخص شود چه مدت بر روی سطوح مختلف و تحت شرایط خاص به صورت مسری باقی میماند.

تحقیقی از هنگ کنگ نشان داد که "سطح قابل توجهی از ویروس عفونی پس از هفت روز هنوز می تواند بر روی لایه بیرونی ماسک جراحی تشخیص داده شود."

اما محققان آمریكا گزارش دادند كه هیچ SARS-CoV-2 زنده ای پس از 24 ساعت روی مقوا تشخیص داده نشد و این نشان می دهد كه استفاده از خدمات پستی نسبتاً بدون خطر است.

کاغذهای چاپی - از جمله روزنامه ها - ویروس را پس از سه ساعت از بین می برند و اخیرا کارشناسان اعلام کرده اند ، احتمال آلودگی از کالاهایی که منتقل میشوند کم است.

اخیرا توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شد که بعید است که  افراد از کالاهای تجاری ، از جمله کالاهای ارسال شده از طریق پست آلوده شوند.

در بیانیه WHO آمده است : " احتمال آلوده شدن کالاهای تجاری توسط یک فرد آلوده کم است و خطر ابتلا به ویروسی که باعث COVID-19 میشود از طریق بسته ای که متحمل جابجایی و مسافرت شده و در معرض شرایط و دماهای مختلف قرار گرفته نیز کم است."

آمار جهانی مرگ و میر حاصل از ویروس کرونا در حال حاضر تقریباً به 24.000 نفر رسیده است و بیش از نیم میلیون مورد مبتلا تأیید شده است.

این تحقیق به صورت آنلاین در medRxiv ، یک سایت پیش چاپ که تحقیق قبل از بررسی توسط سایر دانشگاهیان در آن قرار میگیرد ، منتشر شده است.

اما یافته های اولیه الکس چین و همکارانش در دانشگاه هنگ کنگ نشان داد که این ویروس در 4 درجه سانتیگراد برای مدت طولانی بسیار پایدار است.

در دمای اتاق در صورتی که از بین برده نشود می تواند به میزان بالا برای هفت روز زنده بماند ، اما پس از 14 روز از بین می رود.هنگامی که در دمای 37 درجه سانتیگراد - دمای بدن- انکوبه شود ، بعد از 24 ساعت کاهش می یابد و پس از آن غیر قابل شناسایی است.

دانشمندان افزودند : "هیچ ویروس عفونی پس از 30 دقیقه انکوباسیون در 56 درجه سانتیگراد یا 5 دقیقه انکوباسیون در 70 درجه سانتیگراد قابل شناسایی نیست."

"در مورد کاغذ های چاپی ، هیچ ویروس عفونی پس از 3 ساعت از این سطوح قابل برداشت نیست. "اخیرا ، جورج لومونوسوف ، ویروس شناس ، به رادیو بی بی سی اسكاتلند گفت كه روزنامه ها به دلیل فرآیند چاپ و تولید بسیار استریل ، کم خطر هستند.

در آخرین تحقیق ، نویسندگان افزودند : "هیچ ویروس عفونی از پارچه و استیل ضد زنگ به ترتیب پس از 2 و 7 روز قابل بازیابی نیست".

" مجددا لازم به ذکر است که سطح قابل توجهی از ویروس عفونی همچنان می تواند در روز هفتم بر روی لایه بیرونی ماسک جراحی تشخیص داده شود ، این امر نشان می دهد که SARS-CoV-2 در این سطح بسیار پایدار است."

دانشمندان دریافتند که در صورت تیمار با هر نوع ماده ضد عفونی کننده ، تمام سطوح به مدت پنج دقیقه عاری از ویروس میشوند.

مقاله دیگری که اخیراً منتشر شده است ، این بار در مجله معتبر New England Journal of Medicine چاپ شده و ویروس ایجاد کننده COVID-19 را با سارس که تقریباً 20 سال پیش باعث مرگ 774 نفر شد ، مقایسه کرده است.

محققان این تحقیق می نویسند : SARS-CoV-2 بر روی  پلاستیک و استیل ضد زنگ نسبت به مس و مقوا پایدارتر بود و ویروس زنده تا 72 ساعت پس از استفاده از این سطوح تشخیص داده شد."بر روی مس ، هیچ SARS-CoV-2 زنده ای پس از 4 ساعت و بر روی مقوا ، هیچ SARS-CoV-2 زنده ای پس از 24 ساعت شناسایی نشد."

منبع: Daily Mail
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}