دارویی آزمایشی که می تواند جلوی ویروس کرونا را در همان مراحل اولیه بگیرد

داروی کرونا

یک تیم بین المللی به سرپرستی یکی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) ، دکتر جوزف پنینگر ، دارویی آزمایشی را یافته اند که به طور موثری درب سلولی که SARS-CoV-2 برای آلوده کردن میزبان از آن استفاده می کند ، مسدود می کند.این یافته ها ، که اخیرا در مجله Cell منتشر شده اند ، نوید بخش میباشند زیرا می توانند مانع از ابتلا به عفونت اولیه کروناویروس جدید شوند ، این ویروس از تاریخ 2 آوریل ، بیش از 981.000 فرد را تحت تأثیر قرار داده و جان 50.000 فرد را در سراسر جهان گرفته است.

این مطالعه بینشهای جدیدی در مورد جنبه های اساسی SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 میشود ، و تعاملات آن در سطح سلولی و همچنین چگونگی آلوده شدن رگ های خونی و کلیه ها توسط ویروس فراهم میکند.پنینگر ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا ، مدیر موسسه علوم زندگی و رئیس تحقیقات کانادا در زمینه ژنتیک عملکردی در UBC ، می گوید : "ما امیدواریم که نتایج ما پیامدهایی برای تولید داروی جدید درمانی این بیماری همه گیر بی سابقه داشته باشد."

"این اثر ناشی از همکاری شگفت انگیز بین محققان و شرکتهای دانشگاهی ، از جمله گروه گوارش دکتر رایان کندر در فناوری سلول های بنیادی در ونکوور ، Nuria Montserrat در اسپانیا ، دکتر Haibo Zhang و Art Slutsky از تورنتو و به خصوص تیم زیست شناسی عفونی علی میرعظیمی در سوئد می باشد ، که هفته هاست شبانه روزی به طور خستگی ناپذیری کار می کنند تا آسیب شناسی این بیماری را بهتر درک کرده و گزینه های درمانی موفقیت آمیزی را ارائه دهند."

ACE2 که پروتئینی روی سطح غشای سلولی میباشد - به عنوان گیرنده اصلی گلیکوپروتئین شاخی SARS-CoV-2 میباشد و اکنون در مرکز این شیوع قرار دارد. در تحقیق قبلی ، پنینگر و همکارانش در دانشگاه تورنتو و انستیتوی زیست شناسی مولکولی در وین ابتدا ACE2 را شناسایی کردند و دریافتند که در موجودات زنده ، ACE2 گیرنده اصلی سارس ، بیماری تنفسی ویروسی که در سال 2003 به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شد ، میباشد. در ادامه آزمایشگاه وی بین این پروتئین و بیماریهای قلبی عروقی و نارسایی ریوی نیز ارتباط برقرار کرد.

در حالیکه شیوع ویروس کرونا همچنان در سراسر جهان گسترش می یابد ، عدم وجود یک درمان ضد ویروسی بالینی تایید شده یا درمانی که بطور اختصاصی گیرنده مهم SARS-CoV-2  ، ACE2 ، را در سطح مولکولی هدف قرار دهد ، به معنای یک انبار خالی برای متخصصان بهداشت و درمان است که تلاش می کنند موارد شدید ویروس کرونا را درمان کنند.

دکتر Art Slutsky ، دانشمند مرکز تحقیقات علوم زیست پزشکی Keenan در بیمارستان سنت مایکل و استاد دانشگاه تورنتو که همکار این مطالعه است ، میگوید : "مطالعه جدید ما شواهد مستقیمی را ارائه می دهد که یک دارو بنام APN01 ( آنزیم نوترکیب محلول تبدیل کننده آنژیوتانسین 2 انسانی ، hrsACE2 ) که به زودی در آزمایشات بالینی توسط شرکت بیوتکنولوژی اروپایی Apeiron Biologics مورد آزمایش قرار می گیرد ، به عنوان یک درمان ضد ویروسی برای COVID-19 مفید است."

در کشت سلولی که در مطالعه حاضر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است ، hrsACE2 بار کروناویروسی را با فاکتور 1000 تا 5000 مهار می کند. محققان در ماکت های مهندسی  شده رگ های خونی و کلیه های انسان - ارگانوئیدهای رشد یافته از سلولهای بنیادی انسان - نشان دادند كه این ویروس می تواند مستقیماً این بافتها را آلوده کند و در این بافت ها تکثیر شود. این امر اطلاعات مهمی در مورد پیشرفت این بیماری و این واقعیت که موارد شدید COVID-19 همراه با نارسایی چند عضو و شواهدی از آسیب قلبی عروقی میباشند ، فراهم میکند. درجه بالینی hrsACE2 همچنین باعث کاهش عفونت SARS-CoV-2 در این بافت های مهندسی شده انسانی می شود.

پروفسور Núria Montserrat ، استاد انستیتوی مهندسی زیستی کاتالونیا در اسپانیا ، میگوید : " استفاده از ارگانوئیدها به ما این امکان را می دهد تا به روشهای درمانی بسیار چالش برانگیزی آزمایش کنیم که قبلاً برای سایر بیماریها نیز استفاده شده ، یا به تایید اعتبار نزدیک هستند. در این لحظات که زمان اندکی داریم ، ارگانوئیدهای انسانی زمانی که برای آزمایش داروی جدید بر انسان صرف میشود را حفظ میکنند."

پنینگر می افزاید : "ویروس ایجاد کننده COVID-19 ، ارتباط خواهر برادری نزدیکی با اولین ویروس سارس  دارد." " کار قبلی ما به شناسایی سریع ACE2 به عنوان دروازه ورود SARS-CoV-2 کمک کرده است ، که اطلاعات زیادی از این بیماری را ارائه می دهد. اکنون می دانیم که یک فرم محلول ACE2 که ویروس را از بین می برد ، می تواند واقعاً یک درمان منطقی باشد که بطور ویژه دروازه ای را که ویروس باید برای  آلوده کردن ما از آن وارد شود ، هدف قرار میدهد. این امر برای برای این بیماری همه گیر وحشتناک نویدبخش است. "

بخشی از این تحقیق توسط دولت فدرال کانادا از طریق بودجه اضطراری متمرکز بر تسریع در توسعه ، آزمایش و اجرای اقدامات برای مقابله با شیوع COVID-19 پشتیبانی شده است.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}