آزمایش NIPT و بررسی کاربرد این آزمایش

آزمایش NIPT یا سل فری نوعی آزمایش غیر تهاجمی است که بواسطه استفاده از خون مادر جنین را از نظر ناهنجاری های تعدادی کروموزومی مورد بررسی قرار می دهد و برخی موارد همانند سندروم داون (تریزومی 21)، تریزومی 13 و یا تریزومی 18 را با دقتی بیش از 99 درصد شناسایی می کند. سندروم داون یا تریزومی 21 شایع ترین ناهنجاری ژنتیکی در انسان می باشد که حدود 1 مورد در هر 700 تولد زنده را درگیر می نماید تا به امروز سه روش سونوگرافی NT و تست دوگانه در سه ماهه اول و تست چهارگانه در ابتدای سه ماهه دوم مورد استفاده عموم زنان باردار قرار می گیرد و در اثر انجام این آزمایشات بخش عمده ای نزدیک به 85% از کل موارد سندروم داون شناسایی می شود. همچنین با استفاده از این روش ها درصد بسیار بالایی از سایر ناهنجاری های کروموزومی از جمله تریزومی 18 و 13 نیز قابل شناسایی است. اگر قصد انجام آزمایش nipt یا همان سل فری را دارید می توانید برروی لینک کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس حاصل فرمایید.

در حوالی سالهای 2005 تا 2010 آزمایشاتی تحت عنوان (NIPT (noninvasive prenatal testing یا آزمایش غیر تهاجمی برای تشخیص پیش از تولد ایجاد که همچنین به آزمایش cell free DNA testing هم معروف است، به وجود آمد. به دلیل پیچیدگی بسیار زیاد این تکنولوژی آزمایش NIPT تحت عنوان چند نام تجاری محدود (شامل NIFTY، Harmony، Panorama و .....) تحت کنترل انحصاری آزمایشگاه های محدودی در دنیا قرار گرفته است. 

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

برای ثبت درخواست آزمایش (NIPT) سل فری (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید

آزمایش سل فری در منزل

آزمایش nipt

مزیت های آزمایش NIPT :

  • غیر تهاجمی بودن آزمایش سل فری
  • حساسیت و صحت بالای این آزمایش که بیشتر از 99 درصد
  • تشخیص زود هنگام این آزمایش هم یکی دیگر از مزیت های nipt محسوب می شود 
  • جوابدهی سریع، در آزمایشگاه آنلاین مندل جواب آزمایش nipt در مدت زمان 5 تا 10 روز برای شما آماده می شود

سندروم داون و یا تریزومی 21 شایع ترین ناهنجاری ژنتیکی در انسان به حساب می آید که حدود 1 مورد در هر 700 تولد زنده را درگیر می کند تا به الان سه روش سونوگرافی و آزمایش دوگانه در سه ماهه اول و آزمایش چهارگانه در ابتدای 3 ماهه دوم مورد استفاده زنان باردار قرار می گیرد و در اثر این آزمایش ها، نزدیک به 85% از موارد سندروم داون شناسایی می شود. همچنین با استفاده از این روش ها درصد بسیار بالایی از ناهنجاری های کروموزومی از جمله ناهنجاری تریزومی 18 و 13 نیز قابل شناسایی می باشد.

کاربرد آزمایش NIPT :

کاربرد این آزمایش برای کسانی که از نحوه نمونه گیری روش های تهاجمی نگرانی دارند.

به کاربردن این آزمایش در مورد بارداری های پر خطر مانند زنان باردار بالای 35 سال و کسانی که نتیجه پر خطر (مثبت) در روش های غربالگری رایج داشته اند.

انجام آزمایش NIPT برای زنانی که نمی توانند خطر سقط در روش های تهاجمی را بپذیرند.

عکس زیر اطلاعاتی از محدودیت های آزمایش nipt به شما می دهد:

 

محدودیت آزمایش nipt

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}