آیا آب و هوای گرم تر شیوع کروناویروس را متوقف می کند؟

کرونا در گرما

همزمان با انتشار ویروس کرونا در سراسر جهان ، یک راه حل ساده توسط برخی از رهبران تکرار میشود : دمای گرم تابستان باعث توقف شیوع میشود.رئیس جمهور آمریکا ، دونالد ترامپ ، این ایده را تأیید کرد که تا ماه آوریل مشکل کروناویروس خودبخود حل میشود. او در تظاهرات 10 فوریه ایالت نیوهمپشایر به حضار گفت : " شما می دانید ، از نظر تئوری وقتی هوا کمی گرمتر می شود ، به طور معجزه آسایی ویروس از بین می رود."

در جنوب شرقی آسیا ، مقامات اندونزی عدم وجود افراد مبتلا به کرونا را آب و هوای گرم دانستند. Achmad Yurianto، یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت اندونزی ، گفت : "هوای اندونزی مانند هوای چین که نیمه گرمسیری میباشد ، نیست."

با این حال ، متخصصان بیماری های عفونی می گویند با  اینکه عواملی که باعث عقب نشینی ویروس های دیگر در ماه های تابستان می شوند ، می توانند این ویروس تحت عنوان COVID-19 را به شکلی مشابه تحت تأثیر قرار دهند ، هیچ راهی برای اطمینان وجود ندارد. و حتی اگر شیوع ویروس با افزایش دما کند شود ، این بدان معنی نیست که خوب پیش میرود.

چرا سرماخوردگی و آنفولانزا در تابستان کاهش می یابند؟

این ایده وجود دارد که شیوع COVID-19 با شروع تابستان ریزش می کند.براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، سرماخوردگی بیشتر در زمستان و بهار و آنفولانزا بیشتر در طول پاییز و زمستان شیوع دارد و اوج فعالیت آنفولانزا بین آذر و بهمن میباشد.

به نظر می رسد که COVID-19 به همان شیوه آنفولانزا و سرماخوردگی منتقل می شود : از طریق تماس نزدیک با افراد آلوده و از طریق قطرات تنفسی در هنگام عطسه یا سرفه فرد مبتلا.

دلایل مختلفی وجود دارند که آنفولانزا و سرماخوردگی در تابستان کاهش میابد ، اما نکته مهم این است که هوای گرم و مرطوب می تواند پخش ویروس توسط قطرات تنفسی را دشوارتر کند.

Elizabeth McGraw، مدیر مرکز پویایی بیماری های عفونی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می گوید : " قطرات حامل ویروس در هوای مرطوب برای مدت طولانی به حالت تعلیق نمیمانند و دمای گرمتر منجر به تخریب سریع تر ویروس می شود."

Thomas Bollyky، مدیر برنامه بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی واشنگتن D.C می گوید : فعالیت انسان نیز در ماه های تابستانی تغییر می کند. مردم وقت کمتری را در داخل خانه می گذرانند - تمایل به تماس نزدیک با یکدیگر دارند و این امر شیوع ویروس در تابستان را آسان تر می کند.

زود است که فرض کنیم گرما COVID-19 را متوقف می کند

اما متخصصان بهداشت چنان مطمئن نیستند که COVID-19 ، که تاکنون 83000 فرد را آلوده کرده است ، با شروع تابستان متوقف شود.

دکتر Nancy Messionnier از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، در مورد این ایده که با گرم شدن هوا ، تعداد موارد کاهش می یابد ، هشدار داد. وی گفت : "فکر می کنم تائید این فرضیه زود است ،" او در طی تماس با خبرنگاران در 12 فوریه گفت : "ما حتی یک سال هم با این بیماری نبوده ایم ."

سایر کارشناسان بهداشت که TIME با آنها صحبت کرد موافقت کردند که هنوز زود است بگوییم آب و هوای گرم تر می تواند بر گسترش ویروس تأثیر بگذارد. McGraw، از دانشگاه ایالتی پن ، می گوید بسیاری از عوامل وجود دارند که تعیین میکنند چه زمان و چگونه شیوع بیماری به پایان می رسد. او می گوید : "سرعت شیوع ویروس ، اثربخشی شیوه های کنترل عفونت ، آب و هوا و ایمنی انسان احتمالاً در تعیین آینده آن نقش دارند."

John Nicholls از دانشگاه هنگ کنگ میگوید :  بعلاوه ، از آنجا که COVID-19 بسیار جدید است ، "هیچگونه مصونیت طبیعی در جمعیت وجود ندارد و بنابراین همه شرط ها از بین میروند".

Bollyky می گوید ، بررسی دو عضو کشنده دیگر خانواده کروناویروس ، سندرم حاد شدید تنفسی (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) به ما کمک می کند تا درک کنیم COVID-19 ممکن است چگونه در گرمای تابستان عمل کند. وی افزود : "شیوع های گذشته کروناویروس ، SARS و MERS ، واقعاً شواهد دقیقی از فصلی بودن را نشان نداده اند."" شیوع سارس در تیر متوقف شد اما مشخص نیست که علت آن آب و هوا بود یا خیر. مرس هیچ علامتی از فصلی بودن نشان نداد."

همه جا همزمان تابستان نیست

اگرچه بزرگترین گروه های کروناویروس در مناطقی بالاتر از خط استوا - سرزمین اصلی چین ، کره جنوبی ، ایتالیا ، ژاپن و ایران قرار دارند ، اما ویروس اکنون به جز قطب جنوب در همه قاره ها پخش شده است. این موارد شامل کشورهایی مانند برزیل و استرالیا در نیمکره جنوبی است.

کارشناسان هشدار می دهند که حتی اگر تغییر فصل در نیمکره شمالی باعث ثابت نگه داشتن تعداد موارد شود ، ممکن است به معنای آن باشد که سایر مکان ها نسبت به شیوع حساس تر می شوند.

Melissa Nolan، استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی آرنولد ، دانشگاه کارولینای جنوبی ، می گوید : " در نیمکره جنوبی طی چند ماه آینده فصل زمستان آغاز خواهد شد و به طور بالقوه منجر به وارونگی جهانی در نقاط انتقال می شود."

حتی اگر COVID-19 در تابستان کاهش یابد ، ممکن است برگردد

کارشناسان هشدار می دهند که حتی اگر COVID-19 در تابستان کمتر فعال باشد ، اگر مقامات بهداشت عمومی در وهله اول کنترل شیوع را به دست نیاورند ، می تواند برگردد.

پروفسور Charles Chiu، استاد طب آزمایشگاهی در دانشگاه کالیفرنیا ، سان فرانسیسکو ، می گوید : " اگر ما شاهد انتقال پایدار در چندین کشور باشیم ، ریشه کن کردن ویروس بسیار دشوار خواهد بود." "این خطر وجود دارد که بدون مداخلات جهانی بهداشت عمومی برای جلوگیری از شیوع ، این ویروس به ویروسی فصلی تبدیل شود."

وی به شیوع ویروس H1N1 در سال 2009 ، که با عنوان آنفولانزای خوکی شناخته می شود ، اشاره کرد که در آوریل همان سال آغاز شد. او می گوید آنفولانزا همانطورکه در جمعیت انسان سازگار شد ، الگوی فصلی را اتخاذ کرد ، اکنون بیشتر عفونت ها در ماه های زمستان رخ می دهند.

برخی دیگر موافقند که مسئولان نباید با نزدیک شدن ماههای تابستان راضی و خشنود شوند.

Bollyky از شورای روابط خارجی ، می گوید : "سیاست گذاران و مقامات بهداشت و درمان نباید به درجه حرارت گرمتر اعتماد کنند تا ما را از COVID-19 نجات دهد". "تنها اقداماتی که می توان انجام داد ، آمادگی بهداشت عمومی و سیاست های سطح محور برای کاهش تعداد افراد آلوده ، محافظت از کارمندان بهداشت و درمان و بهبود تشخیص و درمان افرادیست که بیمار می شوند."

منبع: Time
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}