ویروس HPV (اچ پی وی) را بیشتر بشناسید!

HPV به ویروس پاپیلومای انسانی نیز گفته می شود زیرا برخی از انواع HPV باعث پاپیلوما (زگیل) می شوند که تومورهای غیر سرطانی است اما برخی از انواع HPV به عنوان عامل سرطان شناخته می شوند ، از جمله سرطان دهانه رحم (پایه رحم در قسمت بالای مهبل) ، مهبل (واژن) ، روده (ناحیه اطراف بیرونی مهبل) ، آلت تناسلی ، مقعد و قسمت هایی از دهان و گلو را شامل می شود. HPV فقط در سلول های خاصی به نام سلول های اپیتلیال سنگفرشی جذب می شوند و می توانند زندگی کنند. این سلول ها در سطح پوست و روی سطوح مرطوب (به نام سطوح مخاط) یافت می شوند از جمله:

  • مهبل ، گردن رحم ، ناحیه اطراف بیرونی مهبل و مقعد
  • جلوی داخلی و مجرای ادرار آلت تناسلی مرد
  • پوشش داخلی بینی، دهان و گلو است
  • نای (بادگیر) و بیرونش

اچ پی وی

بیشتر انواع HPV به دلیل اینکه باعث ایجاد زگیل بر روی پوست می شوند، مانند بازوها، قفسه سینه، دست ها و پاها ایجاد می شود و این ها زگیل های متداول هستند، نه زگیل های تناسلی. انواع دیگر HPV به دلیل اینکه در سلول های موجود در سطوح مخاطی حمله می کنند و در آن زندگی می کنند نوع مخاطی محسوب می شوند. انواع HPV مخاطی نیز به انواع HPV دستگاه تناسلی گفته می شود زیرا اغلب در ناحیه مقعد و دستگاه تناسلی تاثیر می گذارد. این نوع همچنین می تواند پوشش دهان و گلو را نیز آلوده کند. انواع HPV مخاطی معمولاً در پوست یا قسمت های بدن به غیر از سطوح مخاط رشد نمی کنند. جهت آشنایی بیشتر با زگیل تناسلی می توانید برروی لینک کلیک کنید.بیش از 200 گونه ژنتیکی متفاوت پاپیلومای انسانی وجود دارد. برخی از نوع های ویروس hpv وظیفه زگیل های متداول و زگیل های کف پای را دارند. سایر ویروس ها می توانند پوشش داخلی دهانه رحم را آلوده کنند. برای دانستن نحوه انجام آزمایش HPV و اطلاعات بیشتر در این زمینه، ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

ویروس HPV و آزمایش HPV (تشخیص، نتایج و تفسیر)

ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papilloma Virus) خانواده ی بزرگی از ویروس هاست که می تواند باعث زگیل تناسلی، سلول های غیرطبیعی و انواع خاصی از سرطان شود که از طریق تماس پوستی یا تناسلی منتقل می شود. ویروس HPV بسیار شایع می باشد، حدود 80٪ از افرادی که از نظر جنسی فعال هستند تا سن 45 سالگی به ویروس HPV مبتلا می شوند، با این وجود اکثر موارد خود به خود برطرف می شوند. اکثر افرادی که به ویروس HPV مبتلا می شوند در اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 هستند، اما افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در هر سنی ممکن است به ویروس HPV مبتلا شوند. چندین تیپ از این ویروس می تواند باعث عوارض جدیتر مانند سرطان شود.

آزمایش HPV جهت بررسی و تشخیص تیپ ‌هایی ویروس HPV که خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهند، انجام می‌شود. دانستن درمورد تیپ ‌های ویروس HPV به آمادگی برای تصمیم گیری در مورد سلامتی کمک بهتری می کند، مانند اینکه فرد تحت درمان قرار بگیرد یا منتظر بماند تا ببیند که آیا بیماری برطرف می شود یا خیر.

HPV چیست؟

HPV شایع ‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است که سالانه حدود 43 میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند. بیش از 100 نوع ویروس HPV شناسایی شده است که اغلب هیچ علامت یا مشکل خاصی برای سلامتی ایجاد نمی کند. اما برخی از تیپ های ویروس HPV عوارض بیشتری نسبت به سایر تیپ ها ایجاد می کنند. در نتیجه، پزشکان HPV را به دو دسته کم خطر و پرخطر دسته بندی می کنند. انواع کم خطر ویروس HPV باعث ایجاد سرطان دهانه رحم نمی شوند و قابل درمان هستند که به آنها HPV ایجاد کننده زگیل اطلاق می شود زیرا یکی از علائم اصلی آنها ایجاد زگیل ناحیه تناسلی است. همچنین، بیشتر این علائم بدون درمان و خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

علائم انواع کم خطر ویروس HPV ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد
  • سوزش
  • خارش
  • درد
  • خون ریزی

انواع پرخطر ویروس HPV می‌توانند باعث ایجاد سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم شوند که در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به سرطان دهانه ی رحم شوند. 13 نوع از ویروس های HPV وجو دارد که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود و برخی از آنها می توانند منجر به سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد و گلو شوند. وقتی که ویروس HPV در بدن باقی می ماند، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم افزایش می یابد.

انواع پر خطر ویروسHPV ممکن است باعث ایجاد علائم اولیه نشوند. اما اگر ویروس باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد لگن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات واژن
  • خونریزی غیر طبیعی
  • کاهش وزن
  • مشکلات ادراری، مانند خون در ادرار

چه کسانی باید آزمایش HPV را انجام دهند؟

کارگروه خدمات پیشگیرانۀ ایالات متحده (United States Preventive Services Task Force)، برای زنان 21 تا 29 ساله جهت غربالگری سرطان دهانه رحم هر 3 سال یکبار انجام آزمایش سیتولوژی دهانه رحم (پاپ اسمیر) را توصیه می کند.

این گروه برای زنان 30 تا 65 ساله، غربالگری را به صورت زیر توصیه می‌کند:

  • هر 3 سال یکبار ازمایش سیتولوژی دهانه رحم (پاپ اسمیر) فقط انجام شود.
  • هر 5 سال یکبار آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (hrHPV) تنها انجام شود.
  • یا هر 5 سال یکبار آزمایش hrHPV همراه با سیتولوژی انجام شود.

ویروس HPV

انجمن سرطان آمریکا (ACS) برای زنان 25 تا 65 ساله غربالگری دهانه رحم و آزمایش HPV اولیه را هر 5 سال یک بار توصیه می کند.در مورد سن شروع غربالگری سرطان دهانه رحم در بین متخصصان اختلاف نظر وجود دارد در نتیجه جهت تصمیم گیری بهتر با پزشک خود مشورت کنید.تست پاپ اسمیر به تنهایی توانایی تشخیص HPV را ندارد اما می تواند سلول های غیرطبیعی دهانه رحم که نشانه ای از ویروس HPV است را تشخیص دهد.

در صورتیکه نتیجه ی تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد یعنی برخی از سلول های دهانه رحم تغییر کرده اند و متفاوت از سلول های طبیعی هستند. سلول های غیر طبیعی ممکن است شامل دیسپلازی دهانه رحم (ضایعات پیش سرطانی) باشد؛ اما معمولاً به این معنی نیست که شما سرطان دارید بلکه ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • التهاب
  • عفونت
  • تبخال
  • تریکومونیازیس
  • HPV

در صورتیکه نتایج تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، پزشک در خصوص انجام تست HPV تصمیم گیری می کند.برای افرادی که بین 21 تا 29 سال سن دارند و تحت غربالگری سرطان دهانه رحم قرار می گیرید، پزشک ممکن است سیتولوژی (بررسی سلول های بدن زیر میکروسکوپ) را توصیه کند. همچنین برای زنانی که بین 30 تا 65 سال سن دارند، پزشک ممکن است یکی از سه گزینه ی غربالگری زیر را توصیه کند:

  • تست سیتولوژی (پاپ اسمیر)
  • تست مولکولی HPV
  • آزمایش همزمان (آزمایش همزمان سیتولوژی و HPV)

در صورتیکه نتایج غربالگری ها طبیعی باشد، فرد می تواند آزمایش را ۵ سال بعد تکرار کند.

ویروس HPV بسیار شایع است و اما اکثر تیپ های ویروس به وسیله ی سیستم ایمنی بدن دفع می شود اما این مورد برای همه افراد اتفاق نمی افتد ، ویروس می‌تواند در بدن باقی بماند و باعث ایجاد تغییرات سلولی شود.در صورت عدم درمان، ویروس HPV می تواند منجربه تداخل در سلول های طبیعی و سیستم ایمنی بدن شود. آزمایش HPV می تواند وجود ویروس HPV را مدت ها قبل از اینکه بر روی سلامتی تاثیر بگذارد، مشخص کند.

 

آیا آزمایش HPV برای مردان وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ آزمایش HPV برای مردان وجود ندارد اما اگر مبتلا به عفونت ویروس HPV باشند، بدون آن که بدانند می تواند ویروس را به دیگران منتقل کنند. اکثر مردان علائم HPV را ندارند. همچنین بیشتر عفونت‌های HPV معمولاً قبل از ایجاد علائم، خود به خود از بین می‌روند. عفونت‌های HPV معمولاً به خود به خود از بین می‌روند و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند، با این حال اگر عفونت از بین نرود، می‌توانند باعث زگیل تناسلی یا ایجاد سرطان آلت تناسلی و مقعد شود. برخی از پزشکان ممکن است آزمایش مقعدی را برای مردان توصیه کنند، اما این آزمایش ها معمولاً فقط برای افراد HIV مثبتی که رابطه مقعدی دارند انجام می شود. در برخی مردان ویروس HPV می‌تواند باعث سرطان دهان و حلق نیز شود. 70 درصد سرطان‌ها در بافت‌های دهان و حلق توسط ویروس HPV ایجاد می‌شود.

 

نحوه انجام آزمایش HPV چگونه است؟

برای انجام آزمایش HPV، پزشک باید از سلول های دهانه رحم نمونه گیری کند. معاینه لگن نیز برای این امر ضروری است. در حین آزمایش ممکن است مقداری احساس ناراحتی، فشار یا گرفتگی داشته باشید که معمولاً دردناک نیست.

مراحل انجام آزمایش HPV عبارتند از:

  • لباس خود را در می اورید.
  • روی تخت معاینه دراز کشیده و پای خود را روی جایگاه مشخص شده در تخت قرار می دهید.
  • پزشک به آرامی یک اسپکولوم را در واژن قرار می دهد. اسپکولوم یک وسیله پلاستیکی یا فلزی شفاف است که پزشک به وسیله آن دیواره های واژن را جدا می کند تا بتواند قسمت بالایی واژن و دهانه رحم را ببیند.
  • پزشک از یک برس برای جمع‌آوری سلول‌ها از دهانه رحم استفاده می‌ کند.

پس از جمع آوری سلول ها، پزشک نمونه را به آزمایشگاه فرستاده تا از نظر وجود ویروس HPV مورد بررسی قرار گیرد.

 

نمونه گیری در منزل HPV چیست؟

کیت‌های نمونه گیری در منزل HPV در دسترس هستند، اما نسبتا جدید هستند اما قابلیت شناسایی همه تیپ های ویروس را ندارند، بلکه فقط انواع خاصی از تیپ ها مانند انواع مرتبط با سرطان را تشخیص می دهند.با استفاده از کیت‌های آزمایش HPV در منزل می توانید این آزمایش را به صورت خصوصی و در زمان مناسب انجام دهید. با این حال کیت های آزمایش HPV در خانه هنوز مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نیستند. داخل کیت های آزمایش HPV خانگی دستورالعمل‌های جمع‌آوری نمونه وجود دارد، بعد از گرفتن نمونه می توانید نمونه را بسته بندی کرده و به آزمایشگاه ارسال کنید. جوابدهی معمولا از چند روز تا 2 هفته متغیر می باشد.

 

چرا افراد ممکن است درمان را رد کند؟

در صورت عدم درمان، به احتمال زیاد ویروس HPV خود به خود از بین می رود. اکثر افراد نیازی به طی کردن مراحل درمانی ندارند و برای مدت کوتاهی تحت نظر هستند تا ویروس به وسیله سیستم ایمنی بدن از بین برود. از هر 10 مورد عفونت HPV، 9 مورد در 1 تا 2 سال اول قابل شناسایی نیست. برای افرادی که ویروس از طریق سیستم ایمنی بدن از بین نمی رود یا دارای یک سویه پرخطر هستند، ممکن است انجام درمان لازم باشد. همچنین در این مدت، پزشک هرگونه تغییر در سلول‌ها یا علائم غیرعادی که ممکن است نشانه‌های اولیه سرطان‌های مرتبط با HPV  باشد را تحت نظر می گیرد. پزشکان به این امر نظارت فعال یا انتظار مراقب می گویند.

 

اقدامات احتیاط ایمنی و خطرات مرتبط با آزمایش HPV

تست  HPV، بی‌نقص و کامل نیست و ممکن است گاهی نتیجه منفی/مثبت کاذب را به همراه داشته باشد. گاهی افراد در صورت نداشتن ویروس HPV، آزمایش آنها نتیجه مثبت کاذب را نشان می دهد. همچنین ممکن است افراد در صورت ابتلا به عفونت ویروس HPV ، نتیجه آزمایششان منفی کاذب را نشان بدهد.

با این وجود احتمال این مسئله بسیار کم است، اما صفر نیست. با اطلاعات نادرست، ممکن است اقدامات درمانی غیر ضروری انجام گیرد و ممکن است افراد اضطراب و نگرانی را تجربه کنند.

در نظر داشته باشید:

  • عفونت ویروس HPV می تواند خود به خود از بین برود.
  • هیچ درمان خاصی برای حذف ویروس HPV وجود ندارد، اگرچه عوارض HPV (مانند زگیل ناحیه تناسلی، سلول های پیش سرطانی یا سرطان) قابل درمان هستند.
  • گاهی ممکن است سال‌ها طول بکشد تا علائم HPV بروز پیدا کند.
  • ویروس HPV بسیار شایع می باشد و نشان دهنده ی انتخاب های جنسی یا سبک زندگی افراد نیست.

 

تفسیر نتیجه آزمایش HPV

  • نتیجه HPV منفی

نتیجه آزمایش منفی به این معناست که شما به هیچ یک از تیپ های ویروس HPV که باعث سرطان دهانه رحم می شود مبتلا نیستید و شما به انجام اقدامات دیگری نیاز ندارید. پزشک در خصوص زمان بعدی غربالگری طی 3 تا 5 سال بعد تصمیم گیری می کند.

  • نتیجه HPV مثبت است در صورتیکه سلول های دهانه رحم طبیعی هستند

نتیجه آزمایش مثبت HPV به این معناست که شما مبتلا به یک تیپ ویروس HPV هستید، درنتیجه پزشک ممکن است برای تشخیص اینکه که آیا شما دارای یک سویه پرخطر ویروس هستید یا خیر ازمایشات دیگری را تجویز نماید. احتمالاً پزشک برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم و اینکه مطمئن شود آیا عفونت از بین رفته است یا خیر توصیه می کند بعد از یک سال دوباره آزمایش را دهید.

 

تست HPV مثبت است همچنین سلول های دهانه رحم غیر طبیعی هستند

پزشک ممکن است بر روی دهانه رحم بیوپسی انجام دهد. در این روش، پزشک نمونه ای از سلول های دهانه رحم (بیوپسی) را برای بررسی دقیق تر زیر میکروسکوپ می گیرد. پزشک همچنین ممکن است ابتدا کولپوسکوپی و سپس بیوپسی را پیشنهاد دهد. در کولپوسکوپی، پزشک از یک لنز بزرگ‌نمایی مخصوص (کولپوسکوپ) برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم استفاده می ‌کند. با توجه به نتایج بدست آمده از بیوپسی و کولپوسکوپی، پزشک ممکن است برداشتن مناطقی از بافت حاوی سلول ‌های غیرطبیعی را توصیه کند. این کار به وسیله ی چاقوی جراحی همراه با بیهوشی عمومی یا با روشLEEP (روش برداشتن حلقه الکتروسرجری) انجام می گیرد. روش LEEP فقط با بی حسی موضعی صورت می گیرد و به وسیله ی یک حلقه سیم نازک سلول های غیر طبیعی با جریان الکتریکی حذف می شوند. پزشکان همچنین می توانند سلول های غیر طبیعی و زگیل تناسلی را با انجماد یا لیزر از بین ببرند.

چگونه از HPV پیشگیری کنیم؟

واکسن HPV بهترین راه برای محافظت در برابر ویروس HPV است. FDA سه واکسن HPV را مورد تایید قرار داده است : Gardasil، Gardasil 9 و Cervarix. واکسیناسیون HPV به طور معمول برای  نوجوانان در سن 11 تا 12 سالگی توصیه می‌شود. شروع واکسیناسیون در این سن باعث محافظت ‌نوجوانان در برابر ویروسHPV  قبل اینکه در معرض آن قرار بگیرند، می شود. یک دوره واکسن HPV شامل دو دوز است که حداقل با فاصله 6 ماه از هم تجویز می شود. افراد 15 تا 45 ساله نیز می توانند با تزریق سه دوز ، واکسینه شوند. علاوه بر این می توان با استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی، خطر HPV را کاهش داد. در صورت داشتن شریک جدید انجام همزمان تست HPV و STD (آزمایش برای تشخیص بیماری‌های مقاربتی) توصیه می گردد.انجام منظم آزمایش پاپ اسمیر می تواند هر گونه تغییر سلولی را تشخیص دهد و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد.

 

چه زمانی در برای HPV به پزشک مراجعه کرد؟

اگر در خصوص HPV یا سلامت جنسی خود نگرانی هستید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائمی مانند درد، خونریزی یا خارش دارید که ممکن است مربوط به HPV باشد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند بیماری را تشخیص و در صورت لزوم اقدامات درمانی را انجام دهد.در صورتیکه از نظر جنسی فعال هستید، به طور مرتب آزمایش HPV و همچنین سایر بیماری های مقاربتی را انجام دهید زیرا بیشتر افراد مبتلا به HPV هیچ علامتی ندارند.اگر تا به حال در برابر ویروس HPV واکسینه نشده اید، به جهت این امر به پزشک مراجعه کنید. واکسن HPV در حال حاضر برای افراد بالای 45 سال توصیه می شود.

سوالات متداول در مورد آزمایش HPV

  • آیا تست های HPV بصورت نمونه گیری در منزل دقیق هستند؟

بیشتر تولیدکنندگان تست های HPV  خانگی ادعا می کنند که نتایج دقیق هستند، همچنین تست HPV  خانگی همه تیپ های HPV را تشخیص نمی دهد.اما نتایج بررسی شده نشان می دهد انجام آزمایش HPV در آزمایشگاه و یا مطب متخصص زنان از دقت و اطمینان بیشتری برای نتایج برخوردار است.

  • آیا آزمایش HPV و تست پاپ اسمیر یکسان هستند؟

خیر، این دو تست یکسان نیستند. تست پاپ اسمیر ویروس HPV را شناسایی نمی کند. بلکه نمونه سلولی از دهانه رحم برای بررسی ناهنجاری ها گرفته می شود. آزمایش HPV توانایی تشخیص تیپ های مختلف ویروس HPV را دارد.

ممکن است تست HPV مثبت باشد اما نتیجه ی تست پاپ اسمیر طبیعی باشد. تغییرات دهانه رحم اغلب توسط ویروس HPV  ایجاد می شود، اما داشتن HPV همیشه منجر پاپ  اسمیر غیر طبیعی نمی شود.

چگونه می توان از ابتلا به ویروس HPV جلوگیری کرد؟

ایمن ترین راه برای جلوگیری از تمام بیماری های مقاربتی، پرهیز از رابطه جنسی و هر گونه تماس جنسی است. بهترین راه بعدی استفاده از کاندوم و سایر روش‌های پیشگیری هنگام رابطه جنسی می باشد.  تزریق واکسن HPV همچنین می تواند احتمال ابتلا به ویروس HPV را کاهش دهد.

آیا برای ویروس HPV واکسنی در دسترس می باشد؟

بله. گارداسیل، واکسن HPV است که از 9 تیپ ویروس HPV که می تواند منجر به سرطان و زگیل تناسلی شود، محافظت می کند. گارداسیل قبل از شروع رابطه جنسی مؤثرتر است. واکسن گارداسیل یکی از دو واکسن موجود در بازار است که می تواند از سرطان پیشگیری کند. واکسن HPV نه تنها در کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم موثر است، بلکه در برابر هر سرطانی که توسط HPV ایجاد می شود (شامل مقعد، اوروفارنکس، واژن، فرج، آلت تناسلی) موثر می باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که افراد در حدود سن 11 سالگی دو دوز واکسن را تزریق کنند، همچنین اگر افراد بین 15 تا 26 سال دارند باید سه دوز واکسن را تزریق کنند. در صورت داشتن سن بالای 26 سال ممکن است تزریق واکسن مفید واقع شود.

 

جمع بندی

ویروس HPV یک عفونت مقاربتی شایع می باشد. در واقع، اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی از زندگی خود مبتلا به تیپ ها مختلف ویروس می شوند. برخی از تیپ های ویروس HPV باعث بیماری های جدیتر مانند سرطان دهانه رحم، مقعد و دهان می شوند. به همین دلیل انجام آزمایش HPV برای زنان در طول زندگی توصیه می گردد. آزمایش HPV ممکن است ناراحت کننده باشد، اما معمولا دردناک نیست. برای انجام آزمایش HPV می توانید برروی لینک کلیک کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}