ماهی که ممکن است کلید توقف پیری انسان باشد

توقف پیری

یک مطالعه در مورد ماهی کپور فیروزه ای آفریقایی ، اسرار پنهان پدیده بیولوژیکی که باعث توقف رشد زندگی در دوران جنینی می شود را فاش کرد – این یافته پیامدهای بالقوه ای برای پیری انسان دارد.گونه هایی مانند ماهی کپور در زمان جنینی می توانند خود را در حالت "تعلیق حیات" - که به عنوان دیاپوز شناخته می شود - قرار داده و به طور مؤثر روند پیری را متوقف کنند تا به ارگانیسم کمک کند در محیط های سخت زنده بماند.

تحقیقات منتشر شده در مجله آکادمیک Science نشان داد که جنین عملکردهایی مانند رشد سلولی و رشد اندام ها را برای ماه ها و حتی سال ها به تعویق می اندازد  ، "بدون آنکه متعاقبا رشد دوران بزرگسالی ، باروری و طول عمر در خطر بیفتند".

درک "مکانیسم" های پنهان دیاپوز می تواند در درمان بیماریهای مرتبط با پیری و حتی حفظ اندامهای انسان مفید باشد.

Anne Brunet  ، متخصص ژنتیک دانشگاه استنفورد که نویسنده همکار این گزارش است ، گفت : "طبیعت ،  راههای متوقف کردن زمان را شناسایی کرده است."

این تحقیقات نشان داد ، ژنهای درگیر در تکثیر سلولی و رشد اندامها در طی دیاپوز جنینی ماهی فیروزه ای خاموش میشوند.در همین حال ، ژنهایی که به عنوان بررسی کننده های سیستم عمل میکنند ، بیان شده و برخی دیگر که مربوط به حفظ ماهیچه ها و متابولیسم میباشند نیز تحت تأثیر قرار میگیرند.

در این مطالعه پروتئینی به نام CBX7 کشف شد که به نظر می رسد در هنگام دیاپوز افزایش میابد و نقش مهمی در تنظیم تغییرات ژنی ایفا میکند.

محققان گفتند که دستورزی این پروتئین در انسان احتمالا امکان پذیر است و احتمال تغییر روند پیری را افزایش می دهد.پروفسور Brunet به The Independent  گفت : ما فکر می کنیم که مطالعه فرآیند دیاپوز جنینی می تواند درکی اساسی حول چگونگی حفظ سلول ها و بافت ها در دوره های طولانی را به وجود آورد.

" از آنجا که سلول ها و بافت ها با افزایش سن تخریب می شوند ، می توان حدس زد که شاید درک این موضوع برای شناسایی راهکارهایی برای کمک به حفظ بهتر بافت ها و اندام ها مفید باشد."

Christoph Englert ، متخصص ژنتیک مولکولی در موسسه پیری Leibniz آلمان ، گفت : تحقیقات جدید "الگوی دیاپوز را از یک حالت غیرفعال و کسل کننده به حالت فعال عدم رشد جنینی تبدیل کرد".

لارو کرم نماتود نیز میتواند زمانی که با تغییرات محیطی چالش برانگیز مواجه شده یا دچار فقدان غذا میشود ،  رشد و پیری را متوقف کند. گرچه ، بی مهرگانی همچون نماتود فاقد بسیاری از ویژگیهایی هستند که باعث پیری  در دیگر حیوانات میشوند مانند سیستم ایمنی اکتسابی.بیش از 130 گونه از پستانداران دارای نوعی دیاپوز میباشند.

منبع: The Independent
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}