تولید دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی مشتریان

داروی ژنتیکی

اطلاعات DNA مشتریان شرکت 23andMe منجر به ایجاد داروی جدیدی برای بیماری های التهابی درگیر کننده مفاصل شد.شرکت 23andMe حق تولید یک داروی جدید که با استفاده از اطلاعات مشتریان خود تهیه کرده است را فروخت. قرارداد این دارو که به عنوان یک درمان احتمالی برای بیماریهای التهابی مورد بررسی قرار گرفت با شرکت دارویی اسپانیایی Almirall است.

Emily Drabant Conley ، معاون توسعه تجارت 23AndMe میگوید : " این لحظه یک لحظه مهم برای 23andMe است " ، "اکنون ما از پایگاه اطلاعات به سمت کشف دارو پیش رفته ایم."

Tim Frayling ، متخصص ژنتیک مولکولی در دانشگاه اکستر انگلیس می گوید : این دارو احتمالاً اولین دارو در بسیاری از قراردادهای این شرکت است. وی می گوید ، با رشد پایگاه اطلاعات ژنتیکی  23andMe  که در دو سال گذشته دو برابر شده است - به احتمال زیاد اطلاعات مفیدی از نظر پزشکی ارائه میدهد.

23andMe بیش از 10 میلیون کیت آزمایش DNA را به فروش رسانده است. بیش از 80 درصد از مشتریان آنها با اینکه اطلاعاتشان توسط این شرکت برای تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد موافق بودند و دانشمندان در تلاش برای درک علل بیماری ها و بهترین راه حل برای درمان آنها میباشند.

23andMe پیش از این با چندین گروه دانشگاهی همکاری کرده است. در سال 2018 ، این شرکت وارد همکاری چهار ساله با شرکت دارویی GlaxoSmithKline شد. این شرکت همچنین از زمان راه اندازی بخش درمانی 23andMe در سال 2015 سعی در شناسایی روشهای درمانی جدید داشته است.

Frayling می گوید : "به طور کلی ، من فکر می کنم واقعاً خوب است که اطلاعات ژنتیکی انسان برای کشف دارو مفید باشد." اما وی این سؤال را مطرح می کند که آیا این عادلانه است که این شرکت از اطلاعات ژنتیکی که مشتریان داوطلب برای تحقیقات پزشکی داده اند منافع مالی داشته باشد.

شرکت  23andMe اظهار کرد که با ثبت نام در آزمون : " شما متوجه شدید که برای هیچ تحقیق یا محصول تجاری که دربردارنده اطلاعات ژنتیکی شما باشد یا از اطلاعات ژنتیکی شما ناشی شود ، مزد دریافت نخواهید کرد."

Frayling می گوید: " اما مردم چقدر آگاه هستند که شرکت می تواند از این طریق درآمد زیادی کسب کند؟ " ، "من گمان می کنم که مردم نمی دانند چقدر برای شرکت سودآور است".

منتقدان پیش از این پیشنهاد کردند که شركت هایی كه آزمایش ژنتیك مشتری را پیشنهاد میدهند ، به جای گرفتن هزینه ، هزینه اطلاعات مشتریان را به آنها بپردازند. Frayling می گوید : " اگر شرکت [23andMe]  سیاست خود را عوض میکرد و در عوض به مردم 99 دلار پرداخت می کرد ، من فکر میکنم که همچنان بسیار سودآور بود."

منبع: Newscientist
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}