از فشار خون در دوران بارداری بیشتر بدانیم

فشار خون بارداری

فشار خون بالا به عنوان فشار خون بیشتر یا مساوی 80/130 میلی متر جیوه تعریف شده است. این وضعیت برای برخی از زنان باردار مشکل جدی ایجاد میکند.

هنگامی که فشار خون بالا به خوبی مدیریت شود ، در دوران بارداری همیشه خطرناک نیست. اما گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد عوارض جدی برای سلامت مادر و نوزاد در حال رشد شود. منبع قابل اعتماد مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که حدود شش تا هشت درصد از زنان باردار بین 20 تا 44 سال در ایالات متحده این بیماری را دارند.

چه مواردی باعث فشار خون بالا حین بارداری میشوند ؟

چندین علت احتمالی باعث افزایش فشار خون در دوران بارداری میشوند.

این علل شامل موارد زیر میباشند :

  • اضافه وزن یا چاقی
  • عدم فعالیت ورزشی کافی
  • استعمال سیگار
  • نوشیدن الکل
  • بارداری اول
  • سابقه خانوادگی فشار خون بالا مرتبط با بارداری
  • بارداری بیش از یک کودک
  • سن ( بالای 35 سال )
  • استفاده از روش های کمک باروری ( مانند لقاح آزمایشگاهی یا IVF )
  • ابتلا به دیابت یا بیماری های خودایمنی ویژه


عوامل خطر فشار خون بالا حین بارداری

چندین عامل خطر وجود دارند که می توانند احتمال افزایش فشار خون در دوران بارداری را بیشتر کنند.

  • روش زندگی

انتخاب شیوه زندگی ناسالم ممکن است منجر به فشار خون بالا در دوران بارداری شود. اضافه وزن یا چاقی و عدم تحرک  از عوامل خطر عمده فشار خون بالا هستند.

  • نوع بارداری

زنانی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند ، با احتمال بیشتری دچار افزایش فشار خون میشوند. خوشبختانه در بارداری های بعدی احتمال این بیماری کمتر است.

حاملگی دو یا چندقلویی میتواند احتمال افزایش فشار خون را برای خانم ها بیشتر کند ، زیرا بدن برای تغذیه بیش از یک نوزاد بیشتر تلاش می کند.

طبق گزارش انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا ، استفاده از فناوری های کمک باروری (مانند IVF ) ، می تواند احتمال افزایش فشار خون در یک زن باردار را افزایش دهد.

  • سن

سن نیز می تواند عاملی برای افزایش فشار خون باشد. زنان باردار بالای 35 سال در معرض خطر بیشتری هستند.

زنانی که قبل از بارداری فشار خون بالایی دارند نسبت به کسانی که فشار خون طبیعی دارند در معرض خطر بالاتری برای عوارض مرتبط با فشار خون در دوران بارداری هستند.

انواع بیماری های فشار خون مرتبط با بارداری

فشار خون بالا در دوران بارداری میتواند به سه نوع بیماری مختلف تقسیم شود.

فشار خون مزمن

گاهی ، یک زن قبل از بارداری دارای فشار خون بالا میباشد. این ممکن است به عنوان فشار خون مزمن شناسایی شود و معمولاً با داروهای فشار خون درمان می شود.

پزشکان همچنین فشار خون بالایی را که در 20 هفته اول بارداری رخ می دهد فشار خون مزمن تلقی میکنند.

 

فشارخون بارداری

فشار خون بارداری بعد از هفته بیستم بارداری ایجاد می شود و معمولاً بعد از زایمان برطرف می شود. اگر این فشار خون قبل از هفته 30 بارداری تشخیص داده شود ، احتمال ابتلا به پره اکلامپسی بیشتر است.

فشارخون مزمن همراه با پره اکلامپسی

زنانی که قبل از بارداری فشار خون مزمن دارند ، ممکن است به پره اکلامپسی مبتلا شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که در ادرار خود پروتئین داشته باشند یا با پیشرفت بارداری عوارض دیگری بروز پیدا کنند.

پیگیری فشار خون در دوران بارداری

خواندن فشار خون به صورت یک کسر میباشد : فشار خون سیستولیک بر فشار خون دیاستولیک شما.عدد بالایی فشار سیستولیک شما است که اندازه گیری فشار خون وارده به شریانهای شما در هنگام ضربان قلب یا زمانیکه خون در سراسر بدن شما پیش میرود ، میباشد.فشار دیاستولیک یا همان عدد پایینی ، اندازه گیری فشار خون وارد بر شریان های شما در هنگام استراحت قلب میباشد.

چه فشار خونی حین بارداری ، فشار خون طبیعی تلقی میشود ؟

برای مشخص کردن فشار خون "طبیعی" در دوران بارداری ، پزشک احتمالاً در اولین ملاقات شما اندازه گیری فشار خون پایه را انجام می دهد. سپس وی فشار خون شما را در هر ملاقات اندازه گیری و پیگیری خواهد کرد.

فشار خون طبیعی ، فشار خونی کمتر از 80/ 120  میلی متر جیوه میباشد.

چه فشار خونی حین بارداری ،  فشار خون بالا محسوب میشود ؟

فشار خون بیشتر از 90/130 میلی متر جیوه قبل از بارداری ممکن است باعث نگرانی شود.فشار خون بالا در دوران بارداری به عنوان 140 میلی متر جیوه یا بالاتر برای فشار سیستولیک و 90 میلی متر جیوه یا بالاتر برای فشار دیاستولیک تعریف شده است.

در اوایل بارداری ، معمولاً از هفته پنجم تا اواسط سه ماهه دوم ، ممکن است فشار خون یک خانم باردار کاهش یابد. این امر به این دلیل است که هورمونهای بارداری می توانند رگ های خونی را برای پهن شدن تحریک کنند. در نتیجه ، مقاومت در برابر جریان خون به اندازه کافی بالا نیست.

فشار خون پایین در دوران بارداری چیست؟

اگرچه عددی قطعی که نشاندهنده فشار خون پایین باشد وجود ندارد ، علائمی وجود دارند که به فشار خون پایین مربوط میباشند :  

  • سر درد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • احساس غش
  • پوست سرد و مرطوب
  • تغییرات در فشار خون حین بارداری

با پیشرفت حاملگی ، فشار خون یک زن ممکن است تغییر کند یا به سطح قبل از بارداری بازگردد. چند دلیل احتمالی برای این وجود دارد.

میزان خون در بدن یک زن افزایش میابد. طبق مجله گردش خون ، حجم خون یک زن حین بارداری به میزان 45 درصد افزایش میابد. این خون اضافه ای است که قلب باید در سراسر بدن پمپاژ کند.بطن چپ ( سمت چپ قلب که میزان قابل توجهی از پمپاژ را انجام میدهد ) ضخیم تر و بزرگ تر میشود. این اثر موقت به قلب این امکان را میدهد که برای مدیریت افزایش حجم خون سخت تر کار کند.

کلیه ها میزان بیشتری وازوپرسین ، هورمونی که منجر به افزایش بازجذب آب میشود ،  ترشح میکنند.در بیشتر موارد ، فشار خون بالا حین بارداری ، بعد از زایمان کاهش میابد. در مواردی که فشار خون بالا باقی ماند ، پزشک شما ممکن است برای برگشت آن به حالت طبیعی دارو تجویز کند.

نکاتی برای پیگیری فشار خون در دوران بارداری

راه هایی برای پیگیری فشار خون بین ملاقات های شما با پزشکتان وجود دارند.

می توانید یک دستگاه فشارخون از داروخانه یا فروشگاه کالاهای پزشکی آنلاین خریداری کنید. بسیاری از این دستگاه ها روی مچ دست یا بازوی شما قرار میگیرند. برای بررسی صحت دستگاه ، آن را به مطب پزشک خود ببرید و عددهای موجود بر روی مانیتور آن را  را با اعدادی که پزشک میخواند مقایسه کنید.

برای خوانش دقیق تر ، فشار خون خود را هر روز در زمان مشخصی اندازه گیری کنید. در هنگام اندازه گیری فشار خون بشینید و پاهای خود را روی هم نیندازید. هر بار از بازوی یکسان استفاده کنید.

در صورت تکرار فشار خون بالا که چهار ساعت با هم فاصله دارند یا در صورت داشتن علائم فشار خون بالا ، سریعاً به پزشک خود اطلاع دهید.

 

عوارض فشار خون بالا حین بارداری چیست ؟

اگر شما دارای فشار خون بالا حین بارداری باشید ، ممکن است عوارضی را تجربه کنید.

پره اکلامپسی

این بیماری می تواند صدمات جدی به اندام های شما ، از جمله مغز و کلیه های شما وارد کند. پره اکلامپسی به عنوان توکسمی نیز شناخته می شود. پره اكلامپسي همراه تشنج به اكلامپسي تبدیل مي شود. اگر درمان نشود ، می تواند کشنده باشد.

علائم پره اکلامپسی شامل موارد زیر میباشند :

  • ورم غیرطبیعی دست ها و صورت
  • سردرد دائم
  • دیدن لکه ها یا ایجاد تغییراتی در دید
  • درد قسمت بالایی شکم
  • حالت تهوع یا استفراغ در مراحل بعدی بارداری
  • اختلال در تنفس
    از آنجا که پره اکلامپسی هم برای شما و هم برای کودک شما می تواند خطرناک باشد ، در صورت وجود هر یک از این علائم باید به پزشک خود اطلاع دهید.ملاقات منظم پزشک و اطلاع پزشک در مورد هرگونه تغییر می تواند به وی در تشخیص و درمان  زودهنگام پره اکلامپسی کمک کند.

سندرم HELLP

HELLP ، مخففی برای همولیز ، افزایش آنزیم های کبدی و کاهش میزان پلاکت ها میباشد. این بیماری شدید و تهدید کننده زندگی میباشد و میتواند یکی از عوارض پره اکلامپسی باشد.

علائم مرتبط با این سندرم شامل موارد زیر میباشند :

  1. حالت تهوع
  2. استفراغ
  3. سردرد
  4. درد قسمت بالایی شکم
    از آنجائیکه سندرم HELLP می تواند به اندام های حیاتی به شدت آسیب برساند ، مراقبت های پزشکی فوری با هدف کاهش فشار خون برای سلامتی مادر و نوزاد انجام می شوند. در برخی موارد ، زایمان زودهنگام لازم است.

فشار خون بالا در دوران بارداری می تواند بر میزان رشد کودک نیز اثرگذار باشد. این امر می تواند منجر به وزن کم هنگام تولد شود. طبق کنگره زنان و زایمان آمریکا ، عوارض دیگر شامل موارد زیر میباشند :

  • سقط جفت ، یک اورژانس پزشکی است که طی آن جفت به طور زودهنگام از رحم جدا می شود.
  • زایمان زودهنگام ، به عنوان زایمان زودتر از هفته 38 بارداری شناسایی میشود.
  • زایمان سزارین ، معمولا به عنوان برش C شناخته میشود.

جلوگیری از فشار خون بالا در دوران بارداری

عوامل خطر شایع فشار خون بالا مانند چاقی را می توان با رژیم غذایی و ورزش به حداقل رساند.در دوران بارداری ، طبیعی است که کمی وزن بگیرید. اگر نگران هستید ، در مورد افزایش وزن مجاز و راههای حفظ وزن در محدوده سلامت خود با پزشک خود مشورت کنید.

دستورالعمل های رژیم غذایی برای زنان باردار از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یک متخصص تغذیه می تواند به ایجاد یک برنامه غذایی طراحی شده مخصوص قد و وزن شما کمک کند.

از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری نمایید. مشخص شده است که هر دو باعث افزایش فشار خون و ایجاد عوارض دیگر در دوران بارداری می شوند.

بارداری باعث تغییر هورمون ها و همچنین تغییرات روانی و جسمی می شود. این امر می تواند استرس ایجاد کرده و مدیریت فشار خون بالا را سخت تر کند. روش های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.

داروهای فشار خون بالا حین بارداری

برخی از داروهای قدیمی فشار خون می توانند در زنان باردار مشکل ایجاد کنند.

این داروهای کاهنده فشار خون معمولاً در دوران بارداری توصیه نمی شوند :

  • مهار کننده های ACE
  • مهار کننده های رنین
  • مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین
    این داروها به طور خاص از جریان خون به کودک منتقل می شوند و بر سلامت کودک در حال رشد تأثیر منفی می گذارند.
  • متیل دوپا و لابتالول هر دو دارویی هستند که برای کنترل فشار خون در دوران بارداری بی خطر تلقی می شوند.

مراحل بعدی

اگر فشار خون بالا در دوران بارداری درمان نشود ، می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد.

اختلالات فشار خون بالا که ناشی از فشار خون بالا میباشند ، دومین علت منجر شونده به مرگ مادر حین بارداری در ایالات متحده میباشند. بنابراین ، مشورت با پزشک در مورد هر گونه علامت یا نگرانی مهم است.به طور کلی ، نظارت دقیق و ایجاد برخی تغییرات در شیوه زندگی می توانند خطر ابتلا به عوارض ناشی از فشار خون بالا را کاهش دهند.

منبع: Healthline
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}