بالا بودن میزان استروژن در رحم با ابتلای جنین به اوتیسم مرتبط است

اوتیسم

دانشمندان ارتباطی بین میزان بالای هورمون جنسی استروژن در رحم و احتمال ابتلا به اوتیسم پیدا کرده اند. این یافته ها اخیرا در مجله روانپزشکی مولکولی منتشر شده اند.این یافته ها شواهد بیشتری برای حمایت از نظریه استروئید جنسی پیش از تولد اوتیسم که اولین بار 20 سال پیش مطرح شد ، ارائه میدهند.

در سال 2015 ، یک گروه از دانشمندان دانشگاه کمبریج و یک شرکت سرم سازی دانمارکی میزان چهار هورمون استروئیدی پش از تولد را اندازه گرفتند. مشخص شد میزان دو هورمون که به عنوان اندروژن شناخته میشوند و در مایع آمنیوتیک رحم وجود دارند ، در جنین های مذکری که متعاقبا دچار اوتیسم میشوند ، بیشتر است. این اندروژن ها بطور میانگین در جنین های مذکر بیشتر از جنین های مونث وجود دارند ، بنابراین ممکن است دلیل اینکه اوتیسم اغلب در پسران دیده میشود را توجیه کند. این هورمون ها بعلاوه به عنوان هورمون های مردانه کننده بخشهایی از مغز شناخته شده اند و بر تعداد ارتباطات بین سلول های مغزی اثر دارند.

در حال حاضر ، همان دانشمندان بر اساس اطلاعات قبلی و با انجام آزمایش بر نمونه های مایع آمنیوتیک از 98 فردی که در مطالعه پیشین از زیست بانک دانمارک ( نمونه های آمنیوتیک بیش از 100.000 بارداری را جمع کرده است ) گرفته شده بود ، اینبار یک مجموعه دیگر از هورمون های استروئیدی جنسی پیش از تولد به نام استروژن ها را بررسی کردند. این مرحله مهم بعدی است زیرا برخی از هورمون هایی که قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته اند مستقیماً به استروژن ها تبدیل می شوند.

هر چهار استروژن بطور چشمگیر در 98 جنینی که متعاقبا دچار اوتیسم شدند ، در مقایسه با 177 جنینی که به اوتیسم مبتلا نشدند بطور میانگین افزایش یافتند. میزان بالای استروژن های پیش از تولد حتی بیشتر از میزان بالای اندروژن های پیش از تولد ( مثل تستسترون ) ، احتمال ابتلا به اوتیسم را پیشبینی میکرد. برخلاف باور عموم که استروژن ها را با زنانگی مرتبط میدانند ، استروژن های پیش از تولد بر رشد مغز و همچنین مردانه شدن مغز در بسیاری از پستانداران تاثیر دارند.

پروفسور Simon Baron-Cohen ، مدیر مرکز تحقیقات اوتیسم در دانشگاه کمبریج و کسی که این مطالعه را هدایت میکند و اولین شخصی که نظریه استروئید جنسی پیش از تولد را مطرح کرد ، گفت : " این یافته های جدید از این ایده که افزایش هورمون های استروئیدی جنسی پیش از تولد یکی از دلایل عمده ابتلا به بیماری اوتیسم میباشد، حمایت میکنند. ژنتیک به خوبی شناخته شده است و این هورمون ها احتمالا با عوامل ژنتیکی تعامل میکنند تا مغز در حال توسعه جنین را تحت تاثیر قرار دهند."

Alex Tsompanidis ، دانشجوی دکتری دانشگاه کمبریج که روی این مطالعه کار میکند ، گفت : " این هورمون های افزایش یافته میتوانند از مادر ، نوزاد یا جفت نشات بگیرند. در مرحله بعدی ما باید تمام این منابع ممکن و چگونگی تعاملشان را حین بارداری بررسی کنیم.

دکتر Alexa Pohl ، عضوی از تیم کمبریج ، گفت : " این یافته ها هیجان انگیز هستند زیرا نقش استروژن ها در اوتیسم با دقت بررسی شده است و ما امیدواریم که در آزمایش های بعدی بتوانیم در مورد چگونگی مشارکت آنها در تکوین مغز جنین بیشتر یاد بگیریم. ما همچنان نیاز داریم که ببینیم در زنان اوتیستیک هم این نتایج صدق میکند یا خیر."

با این حال ، این تیم هشدار داد که این یافته ها نمی توانند و نباید برای غربالگری بیماری اوتیسم مورد استفاده قرار بگیرند. پروفسور Baron- Cohen افزود : "ما علاقه داریم که اوتیسم را درک کنیم ، نه از بروز آن جلوگیری کنیم."

دکتر Arieh Cohen ، بیوشیمیست این گروه ، گفت : " این مطالعه یک مثال عالی است که نشان میدهد چگونه یک زیست بانک منحصر به فرد که 40 سال پیش شروع به کار کرده است هنوز و امروز به واسطه همکاری بین المللی و به طرق غیرقابل تصور محصولات علمی به بار می آورد."

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}