هر دو عدد فشار خون میتوانند بیماری قلبی را پیش بینی کنند

فشار خون

طبق تحقیقات جدید ، فشار خون سیستولیک و دیالوستیک بالا میتوانند باعث سکته قلبی و مغزی شوند.

بیماری های قلبی و سکته ها عوامل منجر شونده به مرگ در سراسر جهان هستند. در ایالات متحده آمریکا ، سالانه ، بیش از 600.000 فرد از بیماری قلبی جان خود را از دست میدهند. طبق مراکز کنترل و پیشگیری بیماریها (CDC) ، نزدیک به یک چهارم مرگ هایی که به علت بیماری های قلبی عروقی ایجاد میشوند ، غیر قابل اجتناب میباشند.

اندازه گیری فشار خون برای بررسی و کنترل فشار خون ضروری است.  این آزمایش ها با استفاده از دو اندازه گیری ، میزان فشار خون را ثبت میکنند : فشار خون سیستولیک و دیاستولیک. فهم این اعداد ، کلیدی برای کنترل فشار خون میباشد.

مطالعه ای جدید نشان میدهد که هر دو عدد فشار خون به میزان برابر مهم هستند.فشار خون سیستولیک نشان میدهد که هنگام ضربان قلب ، خون چه مقدار فشار بر شریان ها اعمال میکند ، درحالیکه فشار خون سیستولیک نشان دهنده این فشار در زمان استراحت قلب بین ضربان ها میباشد. انجمن قلب آمریکا ( AHA ) توصیه میکند که اعداد فشار خون زیر 80/120 میلی متر جیوه (mm Hg) طبیعی هستند.

زمانیکه فشار خون سیستولیک رنجی از 120 تا 129 میلی میتر جیوه داشته باشد و عدد فشار خون دیاستولیک کمتر از 80 میلی میتر جیوه باشد ، فرد فشار خون خوبی دارد. بیماری فشار خون زمانی اتفاق می افتد که بطور مداوم فشار خون سیستولیک بالای 130 میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک بیش از 80 میلی میتر جیوه باشد.

کدام عدد فشار خون مهم تر است ؟

زمانیکه پزشکان خطر بیماری فشار خون را بررسی میکنند ، معمولا به فشار خون سیستولیک که یک عامل خطر عمده برای بیماری های قلبی عروقی در افراد بالغ محسوب میشود توجه بیشتری میکنند.

نتایج مطالعات قبلی نشان داد که فشار خون سیستولیک بالا با احتمال بیشتری نسبت به فشار خون دیاستولیک ، بیماری های قلبی را پیش بینی میکند اما در حال حاضر یک مطالعه جدید نشان داد که هر دو عدد فشار خون ارتباط  قدرتمندی با خطر سکته قلبی و سکته مغزی دارند.

محققان Kaiser Permanente  ، یک شرکت مراقبت سلامت در اوکلند ، کالیفرنیا ، این مطالعه را که در  New England Journal of Medicine چاپ شده است ، انجام دادند.

این تحقیق شامل بیش از 36 میلیون فشار خون خوانده شده از 1.3 میلیون فرد میباشد. این نتایج ، یافته های پیشین را به چالش کشیدند و نشاندهنده اهمیت هر دو فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بودند.

دکتر Alexander C. Flint، نویسنده راهنما این مطالعه و متخصص سکته مغزی در Kaiser Permanente ، میگوید : " این مطالعه ارائه دهنده اطلاعات زیادی برای پاسخ به یک سوال اساسی میباشد و به این سوال پاسخ واضحی میدهد."نویسنده ارشد این مطالعه دکتر Deepak L. Bhatt میباشد که مدیر اجرایی خدمات قلبی عروقی در بیمارستان Brigham and Women و پروفسور پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد ، هر دو در بوستون ، میباشد.

حجم زیاد اطلاعات پاسخ را فاش می کند

دکتر Flint توضیح میدهد که این مطالعه دستورالعمل های قلبی عروقی که ابتدا برای پیشبینی خطر بیماری های قلبی ، بر فشار سیستولیک تمرکز داشته اند را تحت تاثیر قرار میدهد. برخی متخصصان همچنان اظهار دارند که ممکن است غفلت از عدد دیاستولیک امکان پذیر باشد.

این مطالعه جدید ، گسترده ترین مطالعه از نوع خودش میباشد. این یافته ها تائید کردند که فشار خون سیستولیک اثر بیشتری دارد اما همچنین نشان دادند که هر دو فشار خون سیستولیک و دیاستولیک میتوانند خطر سکته قلبی یا سکته مغزی را پیشبینی کنند.

محققان تاثیرات فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را بر یک سری نتایج شدید مثل انفارکتوس میوکارد ( سکته قلبی ) ، سکته مغزی ایسکمیک یا سکته مغزی خونریزی دهنده ، طی 8 سال بررسی کردند و متوجه شدند که هر دو جزء به طور مستقل سکته قلبی و مغزی را پیشبینی میکنند.دستورالعمل های اخیر و  تازه بروز رسانی شده دانشکده قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا ، در حال حاضر توصیه میکنند که افراد در معرض خطر بیماری فشار خون را دقیق تر نظارت کنید.

موسسه ملی سلامت فشار خون سیستولیک نیز نتایج یکسانی را ارائه داده است." این مطالعه ، با استفاده از میزان زیادی اطلاعات طولی ، به طور قانع کننده ای نشان میدهد که هر دو فشار خون سیستولیک و دیاستولیک مهم هستند و این امر نشان میدهد که در افرادی که بطور کلی سالم هستند ، فشار خون پایین تر ( پایین بودن هر دو عدد ) بهتر است."

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}