اثر اشعه UVB در دوران بارداری بر قدرت یادگیری کودک

اثر اشعه UVB در دوران بارداری بر قدرت یادگیری کودک

در یک مطالعه جدید که بر روی بیش از 42500 هزار خردسال اهل اسکاتلند صورت گرفت، مشخص شد که عدم تماس کافی با اشعه ماوارء بنفش UVB در طی دوران بارداری خطر ابتلا به ناتوانی یادگیری را افزایش می دهد. تماس با UVB به تولید ویتامین های ضروری بدن از جمله ویتامین D کمک می کند. محققان طی انتشار تحقیقات خود در مجله علمی دانشگاه Glascow به بررسی ارتباط بین دوران بارداری و ساعات قرار گرفتن در برابر نور خورشید پرداختند. آنها دریافتند که به لحاظ آماری ارتباط نزدیکی بین تماس با UVB در کل دوران بارداری و خطر ناتوانی یادگیری وجود دارد .

این ارتباط بین اشعه UVB ( و نه UVA) صورت گرفت که نشان دهنده تاثیر نور خورشید در تولید ویتامین D در بدن بود. در دوران جنینی، جنین روند رشد و تکامل سریعی را می پیماید و همین امر موجب آسیب پذیر بودن وی به عوامل محیطی و عواقب بلند مدت آن می شود. تماس با نور خورشید تولید ویتامین D را که یکی از فاکتورهای مهم رشد مغزی است افزایش می دهد.

محققان همچنین ارتباط نسبتا قوی بین تماس با UVB در سه ماهه اول دوران بارداری کشف کردند که نشان می دهد اوایل دوران بارداری آسیب پذیر ترین دوره به تاثیر عدم دریافت نور خورشید است.

 

ناتوانی یادگیری

به دلیل سطح تابش کم اشعه UVB خورشید، کمبود ویتامین D در فصل زمستان در مناطق مرتفع مانند اسکاتلند امری شایع است. مردم اسکاتلند دو برابر بیشتر از مردم سایر بریتانیا دچار فقر کمبود ویتامین دی هستند. پروفسور Jill Pell، از مرکز درمانی و سلامت دانشگاه Glasgow و مدیر تحقیقات عنوان کرد: "عدم توانایی یادگیری تاثیری عمیق و بلند مدت بر کودک و خانواده وی می گذارد. تحقیقات ما به اهمیت پیشگیری ناتوانی یادگیری برخی کودکان کمک می کند. اکنون به آزمایشات بالینی نیاز است تا مشخص شود آیا مصرف مکمل ویتامین D می تواند خطر ابتلا به ناتوانی یادگیری را کاهش دهد یا خیر.

 

نتایج تحقیق بررسی تاثیر اشعه UVB بر توانایی یادگیری

نتایج تحقیق نشان داد که از میان 422512 کودک تحقیق، 79616 نفر (18.8%) از ناتوانی یادگیری رنج می بردند که از این میان 49.770 نفر آنها (23.1%) پسر و 29.846 نفر (14.4%) دختر بودند. میزان ناتوانی یادگیری نسبت به ماه اول بارداری نیز متفاوت بود. کودکانی که ماه اول بارداری آنان در ماه جولای بود 16.5% درصد و کودکانی که ماه اول بارداری آنان در ماه های فوریه، مارس و آوریل بود 21.0% از ناتوانی یادگیری رنج می برند.

دکتر Claire Hastie در طی تحلیل های خود عنوان کرد: " نتایج حاصل از ارتباط بین داده های عوامل محیطی، آموزشی و سلامتی به ما کمک کرد تا بتوانیم به بررسی تعداد زیادی از کودکان بپردازیم. امری که شاید از طریق روش های سنتی میسر نبود.

منبع: Medicalxpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}