رابطه نوبت کاری و ابتلا به سرطان سینه

تحقیقات منتشر شده توسط BMJ نشان داد که شیفت کاری صبح نسبت به شیفت کاری عصر خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. با این حال خواب بیش از 7 الی 8 ساعت در شبانه روز خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

از هر هفت زن یک نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه دچار می شود. تحقیقات گذشته ارتباط نزدیکی بین شیفت کاری شب با بروز خطر سرطان سینه کشف کردند. این امر می تواند ناشی از الگوی نامنظم خواب، تماس با نور در شب، و دیگر عوامل مربوط به سبک زندگی افراد باشد. تحقیقات کمی در مورد تاثیرات بالقوه عادات خواب بر خطر ابتلا به سرطان سینه صورت گرفته است. به همین دلیل تیم تحقیقاتی بین المللی به بررسی الگوی خواب افراد و تاثیر آن بر خطر سرطان سینه پرداخت. آنان با استفاده از تکنیکی به نام نمونه برداری Mendelian، به بررسی متغیرهای ژنتیکی مربوط به الگوی خواب در صبح و عصر، مدت زمان خواب و بیخوابی بین 180216 زن در تحقیق UK Biobnak و 228951 زن در تحقیق کنسرسیوم انجمن سرطان سینه پرداختند. تحلیل اطلاعات به این روش مانع از بروز برخی مشکلات شد که در مطالعات مشاهده ای سنتی رخ می داد و از این رو نتایج را قابل اعتماد تر می ساخت.

 

نتایج تحقیقات ارتباط بین متغیرهای ژنتیکی با سرطان سینه

در تحلیل های مشاهده ی انجام گرفته از داده های زیستی UK Biobank، مشخص شد که شیفت صبح نسبت به شیفت شبانه ارتباط کمتری با خطر ابتلا به سرطان سینه دارد (یک نفر از 100 نفر). با این حال ارتباطی بین مدت خواب و نشانه های بی خوابی با سرطان سینه مشخص نشد. پژوهشگران این تحقیق تاکید کردند که این تفاوت ها در دو طرف طیف مقیاس قرار دارند و اینکه شدت تاثیر انها می تواند نسبت به عوامل شناخته شده دیگر سرطان سینه مانند مصرف الکل و BMI کوچک تر باشد. تجزیه و تحلیل بانک داده های زیستی بریتانیا شواهدی از ارتبلاط بین تاثیر حفاظتی شیفت کاری صبح هنگام با سرطان سینه نشان داد اما نتایج آن در مورد طول مدت خواب و نشانه های بی خوابی دقیق نبود.

تجزیه و تحلیل داده های BCAC شواهدی از تاثیر حفاظتی شیفت کاری صبح با سرطان سینه نشان داد و همچنین از اثر مخرب خواب طولانی مدت ( بیش از 8 ساعت) بر سرطان سینه خبر داد در حالی که این تاثیر در مورد علائم نشانه های بی خوابی ناسازگار بود. پژوهشگران به برخی از محدودیت های تحقیق اشاره کردند. به عنوان این تحقیق تا حدی بر پایه گزارش های فردی  در مورد زمان خواب آنان قرار داشت. از طرف دیگر این گزارش ها محدود به زنان اروپایی بود که می توانست در مورد دیگر گروه ها صادق نباشد. با این همه آنان از چندین روش و منابع معتبر برای ارزیابی داده ها استفاده کردند و عوامل دخیل و محتمل را در نظر گرفتند. نتایج این تحقیق پس از تجزیه و تحلیل حساسیت ثابت باقی ماند.

در این راستا پژوهشگران اعلام کردند که یافته های آنان شواهد محکمی دال بر تاثیر زمان شیفت کاری بر روی خطر ابتلا به سرطان سینه نشان می دهد. علاوه بر آن به تحقیقات بیشتری برای بررسی ارتباط بین اختلال مدت زمان خواب با سرطان سینه باید صورت گیرد. با این حال این یافته ها تاثیر عادات خواب بر بهبود سلامت جامعه را مد نظر دارد.

در مجله دانشگاه Vienna،  پروفسور Schernhammer عنوان کرد این یافته ها بر لزوم تحقیقات بیشتر جهت بررسی تاثیر کاهش استرس ساعت بیولوژیکی بدن تاکید دارد. این امر فرصت خوبی برای حفظ سلامت فرد، میانسالی سالم تر، و خصوصا توسعه استراتژی فردی برای کاهش خطر بیماری های مزمن مرتبط با سیستم شبانه روزی بدن فرد دارد.

منبع: Sciencedaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}