چاقی مادر در دوران بارداری با ضریب هوشی پایین در پسران مرتبط است

چاقی در بارداری

به گفته محققان ، چاقی مادر در دوران بارداری می تواند سالهای رشد فرزند را تحت تأثیر قرار دهد. این محققان نشان دادند ، مادران پسرانی که در دوره پیش دبستانی دچار اختلال در مهارت های حرکتی خود بودند و در اواسط دوران کودکی ضریب هوشی پایین داشتند ، در زمان بارداری به شدت اضافه وزن داشتند. تیمی از محققان حوزه تغذیه و بهداشت محیط در دانشگاه تگزاس اوستین و  دانشگاه کلمبیا دریافتند که این اثر با اثر قرار گرفتن در معرض سرب در اوایل کودکی قابل مقایسه است.

این تیم 368 مادر و فرزندانشان را که همگی از شرایط اقتصادی و محلی مشابه برخوردار بودند در دوران بارداری و زمانی که کودکان 3 و 7 ساله بودند ، مورد بررسی قرار دادند. محققان مهارت های حرکتی کودکان را در سن 3 سالگی اندازه گیری کردند و دریافتند که چاقی مادر در دوران بارداری به شدت با نقص مهارت های حرکتی در پسران مرتبط است. در سن 7 سالگی ، آنها دوباره کودکان را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که پسرانی که مادرانشان در دوران بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی بودند ، در مقایسه با پسرانی که مادرانشان در یک وزن طبیعی قرار داشتند ، 5 امتیاز یا بیشتر در آزمون های سنجش هوش کامل کم داشتند.

هیچ اثری در دختران مشاهده نشد.

Elizabeth Widen ، استادیار علوم تغذیه در دانشگاه تگزاس اوستین میگوید : " نکته جالب توجه این است که ، حتی با استفاده از ارزیابی های رشدی متناسب با سن ، ما این ارتباط ها را هم در اوایل کودکی و هم در اواسط کودکی پیدا کردیم ، به این معنی که این اثرات با گذر زمان ثابت باقی میمانند. این یافته ها به معنای ایجاد ترس یا شرم در کسی نیست. ما تازه شروع به درک برخی از این تعامل ها بین وزن مادران  و سلامت نوزادان کرده ایم".

هنوز مشخص نیست که چرا چاقی در دوران بارداری متعاقبا بر کودک تأثیر می گذارد ، اگرچه تحقیقات قبلی پیوندهایی بین رژیم غذایی مادر و رشد شناختی نشان داده اند ، مثلا نمرات ضریب هوشی بالاتر در کودکانی که مادران آنها بیشتر اسیدهای چرب خاص ماهی ها را مصرف میکردند ، وجود داشت. Widen  گفت ، تفاوت در رژیم غذایی و رفتار ممکن است از عوامل محرک باشند ، یا ممکن است رشد جنین تحت تأثیر برخی از مواردی باشد که بیشتر در بدن افراد با وزن اضافه اتفاق میفتند مانند التهاب ، استرس متابولیک ، اختلالات هورمونی و مقادیر بالای انسولین و گلوکز.

محققان چندین عامل را در تجزیه و تحلیل خود کنترل کردند ، از جمله نژاد و قومیت ، وضعیت تأهل ، تحصیلات مادر و ضریب هوشی ، و همچنین اینکه آیا فرزندان زودرس به دنیا آمده اند یا در معرض تحریک کننده های محیطی مانند آلودگی هوا بوده اند یا خیر. آنچه مادران باردار می خورند یا شیر مادر ، در این تجزیه و تحلیل ها مورد بررسی قرار نگرفته است.

این تیم همچنین در اوایل کودکی ، محیط پروش خانه کودک را مورد بررسی قرار داد و بررسی کرد که چگونه والدین با فرزندان خود تعامل دارند و آیا کودک آنها کتاب و اسباب بازی دارد یا خیر. محیط پرورش خانه اثرات منفی چاقی را کاهش میدهد.

Widen گفت : "تأثیر محیط پرورش خانه بر IQ کمتر بود ، اما هنوز هم وجود داشت."

این اولین مطالعه ای نیست که نشان میدهد پسران در رحم آسیب پذیرتر هستند. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که ضریب هوشی پایین در پسران ، اما نه دخترانی که مادران آنها در معرض سرب بوده است وجود دارد و یک مطالعه در سال 2019 نشان داد پسرانی که مادرانشان در دوران بارداری دارای فلوراید بودند در ارزیابی ضریب هوشی امتیاز کمتری گرفتند.

از آنجا که ضریب هوشی کودک پیش بینی کننده سطح تحصیلات ، وضعیت اقتصادی اجتماعی و موفقیت شغلی در مراحل بعدی زندگی میباشد ، محققان گفتند که پتانسیل این اثرات تا بزرگسالی وجود دارد.

Widen به زنانی که در زمان بارداری چاق هستند یا اضافه وزن دارند توصیه کرد که یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از میوه و سبزیجات داشته باشند ، ویتامین پیش از تولد مصرف کنند ، فعال بمانند و مطمئن شوند که به میزان کافی اسیدهای چرب مانند نوعی که در روغن ماهی وجود دارد دریافت میکنند. محیط پرورش خانه نیز برای کودکان مانند مراجعه منظم به پزشک ، از جمله در دوران بارداری برای بررسی افزایش وزن مهم است.

Widen  گفت : "با پزشك خود صحبت كنید و در مورد اینکه چه چیزی برای شرایطتان مناسب است مشورت كنید."

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}