ارتباط بیماری های روانی با عفونت های بارداری

بیماری های روانی در بارداری

سلامت مادر برای رشد مغز جنین در دوران بارداری بسیار مهم است. بسیاری عوامل از جمله تغذیه ، استرس ، تعادل هورمونی و سیستم ایمنی مادر در رشد سالم مغز نقش اساسی دارند.هم در انسان ها و هم در حیوانات مشاهده شده است كه عفونتهای شدید در مادر باردار عاملی برای ایجاد اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی و اختلالات طیفی اوتیسم در مراحل بعدی زندگی فرزند میباشد.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

اکنون ، محققان کپنهاگ نشان دادند که چگونه عفونت های مادر می تواند باعث رشد ناقص سلولهای بنیادی و سلولهای پیشساز سلولهای عصبی در مغز موش شود. این مطالعه جدید در مجله علمی Molecular Psychiatry منتشر شده است.

Konstantin Khodosevich ، استادیار مرکز تحقیقات و فناوری بیوتکنولوژی (BRIC) می گوید : " این ارتباط در مطالعات حیوانی و مطالعات بالینی مشاهده ای پابرجا بوده است. با این حال ، این اولین بار است که ما نشان می دهیم چگونه عفونت های دوران بارداری بر رشد مغز تأثیر می گذارند و می توانند منجر به نقص شناختی شوند. با اینکه بسیاری از عوامل فرضیه یا مشخص هستند ، این مهم است که ما مراحل رشد عصبی که واقعا تحت تاثیر قرار میگیرند را نشان میدهیم ."

اثر فوری و طولانی مدت

محققان رشد نورون ها در موش را مورد مطالعه قرار دادند. پاسخ ایمنی مادر به عفونت بر سلولهای بنیادی و سلولهای پیشساز سلولهای عصبی تاثیر داشت و منجر به اختلال عمیق در رشد آنها در مغز شد. بویژه ، رشد بین نورونی گاباارژیک قشر مغزی - کلاس عصبی کلیدی که مهار مغز را فراهم میکند - مختل شده بود. این اثر دارای نقایص فوری و آبشاری و همچنین طولانی مدت بود ، بنابراین در طی فرآیند رشد عصبی ، از زمان تولد سلول های عصبی تا زمان بالغ شدن ، ضربه های متعددی زده شد.

بعلاوه ، محققان به این نتیجه رسیدند که موش های تازه متولد شده علائمی شبیه به افرادی دارند که به اختلالات روانی از جمله کاهش مهار پیشران ، تغییر تعاملات اجتماعی و کاهش شناختی مبتلا هستند.

Konstantin Khodosevich میگوید : "در مورد مطالعه این موضوع در انسان به دلیل آسیب پذیری زنان باردار ، مسائل فنی و اخلاقی زیادی وجود دارد. به همین دلیل ما چگونگی این مکانیسم ها را در موش ها بررسی میکنیم. اختلالات روانی بسیار پیچیده هستند و ما در مورد علت برخی از آنها مظنون هستیم. ما واقعاً می خواهیم به شناخت علمی این بیماریها کمک کنیم.

مکانیسم های مولکولی

یكی از مهمترین یافته های این مطالعه ، نشان دادن اثرات عفونت در زمان های مختلف دوران بارداری بود. بسته به زمان عفونت ، سلولهای پیش ساز مختلف و در نتیجه نورونهای مختلفی تحت تأثیر قرار گرفتند. این بدان معناست که زمان عفونت بسیار مهم است و می تواند بر این اساس که کدام مرحله از رشد مغز تحت تاثیر قرار میگیرد نتایج متفاوتی داشته باشد. این امر به طور بالقوه می تواند زمینه ساز پیچیدگی اختلالات روانی باشد.

محققان اکنون مشتاقانه منتظرند تا عمیق تر مکانیسم های مولکولی و مسیرهای سیگنالینگ نقایص رشد بین نورونی را بررسی کنند.

منبع: ScienceDaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}