آزمایش هورمون محرک فولیکول (FSH)

Follicle-stimulating hormone (FSH)

هورمون محرک فولیکول (FSH)، به وسیله بخش قدامی غده هیپوفیز در مغز ساخته می شود. در فاز فولیکولی دوره قاعدگی، FSH باعث تولید استرادیول (E2) توسط فولیکول می گردد و این دو هورمون همراه با هم، سبب رشد هر چه بیشتر تخمک (فولیکول) در تخمدان خواهند شد.

آزمایش هورمون محرک فولیکول (FSH)

مشخصات آزمایش هورمون محرک فولیکول (FSH)

آزمایش هورمون محرک فولیکول (FSH)

Follicle-stimulating hormone (FSH)

آزمایش هورمون محرک فولیکول (FSH)

آزمایش های مرتبط

آزمایش های مرتبط

تستوسترون، پروژسترون، استروژن توتال، استرادیول و LH .

 

نمونه گیری

شرایط نمونه گیری

تاریخ آخرین دوره قاعدگی بیمار خانوم روی برگه ثبت شود و در صورتی که خانوم یائسه می باشد، یائسگی آن نیز ثبت بشود.  

 

تفسیر

تفسیر آزمایش

هورمون محرک فولیکول (FSH)، به وسیله بخش قدامی غده هیپوفیز در مغز ساخته می شود. در فاز فولیکولی دوره قاعدگی، FSH باعث تولید استرادیول (E2) توسط فولیکول می گردد و این دو هورمون همراه با هم، سبب رشد هر چه بیشتر تخمک (فولیکول) در تخمدان خواهند شد. به دنبال تخمک گذاری در اواسط دوره قاعدگی، ترشح FSH و هورمون LH شدت می یابد. در فاز لوتئال؛ FSH باعث تولید پروژسترون می گردد که همراه با استرادیول، پاسخ تخمدانی به LH را تسهیل می نماید.

با آغاز یائسگی، تخمدان ها عملکرد خودشان را از دست می دهند و سطوح FSH افزایش می یابد. در مردان؛ FSH باعث تولید پروتئین های اتصالی به آندروژن و همچنین بلوغ اسپرم ها در بیضه ها خواهد شد. در نوزادان و کودکان، سطوح FSH در مدت کوتاهی بعد از تولد افزایش می یابد، سپس تا سطوح بسیار پایینی کاهش می یابد (تا 1-2 سال در دختران و 6 ماه در پسران). در حدود 6-8 سال، سطوح FSH دوباره قبل از شروع بلوغ و توسعه ویژگی های ثانویه جنسی، افزایش پیدا می کند.

 

افزایش

دلایل افزایش

الکلیسم، تومورهای هیپوفیزی مترشه گنادوتروپین، ارکیدکتومی (خارج کردن بیضه ها)، سندروم کلاین فلتر، نارسایی گنادی، یائسگی، سندرم Reifenstein (ناشی از مکانیسم خود تنظیمی که به دلیل مقاومت نسبی فامیلی به سطوح تستوسترون به وجود می آید)، کم کاری گنادی اولیه، بلوغ زودرس در کودکان و سندرم ترنر سبب افزایش سطوح FSH می شوند.

 

کاهش

دلایل کاهش

کم کاری بخش قدامی هیپوفیز، هیپر پرولاکتینمی، بیماری تخمدان پلی کیستیک، آنمی داسی شکل، اختلالات هیپوتالاموس، هموکروماتوز (انباشت آهن در بدن به دلیل ارثی)، آنورکسی نروزا (بی اشتهایی عصبی) و حاملگی سبب کاهش سطوح FSH می شوند.

 

داروها

داروها و عوامل مداخله گر

داروهایی چون کلرپرومازین، کورتیکواستروئید ها، مژسترول، قرص های جلوگیری از بارداری، فنوتیازین ها، پروژسترون و تستوسترون می توانند سبب کاهش سطوح FSH شوند و در مقابل داروهایی نظیر سایمتیدین، کلومیفن، دیژیتالیس و لوودوپا می توانند سطوح آن را افزایش دهند.

 

نرمال

مقادیر نرمال

مردان

  • 1/4 - 15/4 IU/L

زنان

  • در مرحله ی فولیکولی : 1/3 – 9/9 IU/L
  • در مرحله ی لوتئال : 1 – 9/2 IU/L
  • در پیک میانه ی دوره : 6/1 – 17/2 IU/L
  • پس از یائسگی : 19/3 - 100 IU/L

برای انجام آزمایش در منزل و دریافت جواب آنلاین بروی دکمه زیر کلیک فرمایید

آزمایش در منزل

تا کنون کسی برای این خدمات نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.errorMessage}}
{{labServices.labService.commentReviewsForm.successMessage}}