آزمایش تب دنگی

آزمایش تب دنگی

تب دنگی یک عفونت ویروسی است که از طریق نیش پشه‌های آلوده به افراد منتقل می‌شود. شما نمی‌توانید ویروس را از فردی که به تب دنگی مبتلا است بگیرید.آزمایش خون می‌تواند ویروس دنگی یا آنتی بادی‌های تولید شده در پاسخ به عفونت دنگی را تشخیص دهد.آزمایش تب دنگی از طریق نمونه خون بررسی می شود تا ببیند آیا به ویروس مبتلا هستید یا خیر. این آزمایش در صورتی استفاده می‌شود که علائم تب دنگی را داشته باشید و در منطقه‌ای بوده باشید که پشه‌ها ناقل ویروس هستند.

شیوع تب دنگی در ایران 

از ابتدای سال جاری تا تیر ماه 1403 حدود ۱۵۱ نفر به تب دنگی مبتلا شدند.بر اساس آمار اعلام شده از بین افراد مبتلا به بیماری تب دنگی در کشور ۱۲ مورد انتقال محلی عامل ابتلاء به بیماری بوده و ۱۳۰ مورد نیز از امارات متحده عربی وارد کشور شدند.این روز‌ها با توجه به گسترش پشه آئدس در گیلان و بخش‌هایی از مازندران امکان اینکه این پشه به تهران هم بیاید، زیاد است و تب دنگی در صورت همه‌گیری از کرونا خطرناک‌تر خواهد بود.

بیشتر افرادی که به ویروس تب دنگی مبتلا می‌شوند، بیمار نمی‌شوند. افرادی که بیمار می‌شوند ممکن است علائم خفیف تا شدیدی داشته باشند که معمولاً چهار تا ده روز پس از نیش پشه آلوده شروع می‌شود. شایع‌ترین علامت، تب ناگهانی بالا است. هیچ داروی خاصی وجود ندارد که بتواند تب دنگی را درمان یا درمان کند، اما اکثر افراد پس از حدود یک هفته بهبود می‌یابند.برخی از افرادی که به دنگی مبتلا می‌شوند، به بیماری شدید دنگی مبتلا می‌شوند. دنگی شدید می‌تواند باعث خونریزی داخلی و شوک شود که می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.نوزادان و زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دنگی شدید هستند. این خطر برای افرادی که قبلاً دنگی داشته‌اند و سپس دوباره به آن مبتلا می‌شوند نیز بیشتر است. به همین دلیل است که در صورت داشتن علائم پس از حضور در منطقه‌ای که ویروس شایع است، انجام آزمایش تب دنگی بسیار مهم است.

ویروس دنگی در مناطقی از جهان با آب و هوای گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله:

 آمریکای جنوبی و مرکزی
کارائیب، از جمله پورتوریکو و جزایر ویرجین ایالات متحده
 آسیا (در شهرهایی از ایران آمار ابتلا رو به افزایش است)
خاورمیانه    
جزایر اقیانوس آرام
 آفریقا

آزمایش خون تب دنگی

تشخیص زودهنگام تب دنگی از طریق آزمایش خون برای درمان مؤثر و جلوگیری از عوارض جدی بسیار مهم است برای تشخیص تب حاد دنگی، پزشکان باید آزمایش‌های NS1 و IgM یا NAAT و IgM را درخواست دهند.

آزمایش‌ آنتی‌بادی تب دنگی

در این آزمایش نمونه خون شما را برای پروتئین‌هایی به نام آنتی‌بادی بررسی می‌کنند که سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها می‌سازد. بدن شما برای مبارزه با دنگی به زمان نیاز دارد تا آنتی بادی های خاصی بسازد. بنابراین، این آزمایش‌ها زمانی که چهار روز یا بیشتر پس از شروع علائم شما انجام شوند، دقیق‌تر هستند.

آزمایش‌ PCR تب دنگی

در آزمایش PCR به دنبال مواد ژنتیکی ویروس دنگی در نمونه خون شما هستند. آزمایش PCR نوعی آزمایش مولکولی است که برای بررسی دنگی استفاده می شود. این آزمایشات را می توان در طول هفت روز اول پس از شروع علائم انجام داد. آزمایش‌هایی که دیرتر از آن انجام می‌شوند ممکن است نتایج دقیقی نداشته باشند.یک نوع آزمایش PCR می‌تواند دنگی را همراه با دو ویروس دیگر که پشه‌ها حمل می‌کنند بررسی کند. این ویروس‌ها، چیکونگونیا و زیکا، در مکان‌های مشابه ویروس دنگی رایج هستند و علائم مشابهی ایجاد می‌کنند. ارائه دهنده شما می تواند این آزمایش را از وزارت بهداشت عمومی ایالت یا محلی شما سفارش دهد.

نام های دیگر آزمایش تب دنگی: آنتی بادی ویروس دنگی، ویروس دنگی توسط PCR

کاربرد آزمایش تب دنگی

آزمایش تب دنگی برای تشخیص ابتلا به ویروس دنگی استفاده می شود. این بیشتر برای افرادی استفاده می شود که علائم مربوط به تب دنگی دارند و اخیراً به منطقه ای سفر کرده اند که عفونت های دنگی در آن شایع است.

چرا به آزمایش تب دنگی نیاز دارم؟

اگر علائم تب دنگی دارید و در منطقه‌ای بوده‌اید که ویروس در آن شایع است، ممکن است لازم باشد برای ویروس دنگی آزمایش شوید. علائم معمولاً چهار تا ده روز پس از گزش توسط پشه آلوده ظاهر می شوند.

علائم تب دنگی شامل تب ناگهانی بالا (104 درجه فارنهایت یا بالاتر) با هر یک از این علائم دیگر است:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • بثورات
  • درد چشم، معمولاً پشت چشم
  • سردرد
  • درد مفاصل، استخوان یا عضله

علائم دنگی شدید ممکن است 24 تا 48 ساعت پس از قطع تب شروع شود. در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار دهنده دنگی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • درد یا حساسیت شکمی (شکم)
  • استفراغ (حداقل 3 بار در 24 ساعت
  • خونریزی از بینی یا لثه
  • استفراغ خونی یا خون در مدفوع
  • احساس خستگی، بی قراری یا تحریک پذیری

در طول آزمایش تب دنگی چه اتفاقی می افتد؟

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در مورد علائم و سفرهای اخیر شما سوال می کند. در صورت مشکوک بودن به عفونت، برای بررسی ویروس دنگی، آزمایش خون انجام می دهید.در طول آزمایش خون، یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک، از ورید بازوی شما نمونه خون می گیرد. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می شود. ممکن است هنگام ورود یا خروج سوزن کمی احساس سوزش کنید. این معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

آیا برای آماده شدن برای آزمایش تب دنگی باید کاری انجام دهم؟

برای آزمایش تب دنگی نیازی به آمادگی خاصی ندارید.

آیا آزمایش تب دنگی خطری دارد؟

خطر انجام آزمایش خون بسیار کم است. ممکن است در محل وارد شدن سوزن کمی درد یا کبودی داشته باشید، اما بیشتر علائم به سرعت از بین می روند.

تفسیر نتیجه آزمایش تب دنگی

اگر آزمایش مولکولی (آزمایش PCR) انجام دادید:

نتیجه مثبت آزمایش به این معنی است که آزمایش مواد ژنتیکی ویروس را در نمونه خون شما پیدا کرده است. به احتمال زیاد به عفونت دنگی مبتلا هستید.
 نتیجه منفی آزمایش به این معنی است که ویروس دنگی در نمونه خون شما یافت نشد. شما احتمالاً دنگی ندارید. اما ممکن است ویروس کافی در نمونه خون شما وجود نداشته باشد که آزمایش پیدا کند. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که آزمایش بیش از هفت روز پس از شروع علائم شما انجام شده باشد. اگر نتیجه آزمایش مولکولی شما منفی است، پزشک معمولاً یک آزمایش آنتی بادی برای تأیید اینکه دنگی ندارید، تجویز می کند.

اگر آزمایش آنتی بادی انجام دادید، نتایج آزمایش شما ممکن است مثبت یا منفی گزارش شود. یا ممکن است به عنوان اندازه گیری آنتی بادی های دنگی موجود در نمونه خون شما داده شود.

نتیجه مثبت آزمایش به این معنی است که آنتی بادی های ویروس دنگی پیدا شده است. شما احتمالاً به عفونت دنگی مبتلا هستید، اما ممکن است برای تایید نتایج به آزمایش دیگری نیاز داشته باشید. دلیلش این است که آزمایش آنتی بادی ممکن است آنتی بادی هایی را پیدا کرده باشد که با ویروس های مشابه دیگری که پشه ها حمل می کنند مبارزه می کنند. ارائه دهنده شما ممکن است نوع دیگری از آزمایش خون را برای اینکه دقیقاً بفهمد چه نوع عفونت ویروسی دارید، تجویز کند.

نتیجه منفی آزمایش به این معنی است که آنتی بادی های دنگی در نمونه خون شما یافت نشد. دنگی ممکن است باعث علائم شما نباشد. اما نتیجه منفی می تواند به این معنی باشد که شما قبل از اینکه بدن شما زمان کافی برای تولید آنتی بادی کافی برای نشان دادن در آزمایش داشته باشد، آزمایش شده اید. بنابراین، ارائه دهنده شما ممکن است آزمایش آنتی بادی دیگری را برای بررسی مجدد تجویز کند.

اگر تب دنگی دارید، ارائه دهنده شما می تواند به شما بگوید که چگونه علائم خود را درمان کنید. همیشه دستورالعمل های ارائه دهنده خود را دنبال کنید. به طور کلی مراقبت از تب دنگی شامل موارد زیر است:

  • استراحت فراوان
  • نوشیدن مایعات زیاد.
  • مصرف استامینوفن برای کنترل تب و تسکین درد. آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم مصرف نکنید، زیرا می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.
  • به دقت مراقب علائم دنگی شدید باشید. تب دنگی می تواند در عرض چند ساعت شدید شود. در صورت مشاهده علائم دنگی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا واکسنی برای تب دنگی وجود دارد؟

واکسن تب دنگی برای کودکان 9 تا 16 ساله

واکسن تب دنگی به محافظت در برابر عفونت‌های بعدی دنگی یا ابتلا به بیماری شدید دنگی کمک می‌کند. قبل از دریافت واکسن، کودک باید آزمایش خون بدهد تا ابتلای قبلی به دنگی تأیید شود. این به این دلیل است که واکسن می‌تواند برای کودکی که هرگز تب دنگی نداشته است، مضر باشد.یک نوع واکسن تب دنگی در ایالات متحده موجود است. واکسن Dengvaxia از سال 2022 برای استفاده در کودکان 9 تا 16 سال با شواهد تایید شده آزمایشگاهی مبنی بر ابتلای قبلی به ویروس دنگی و زندگی در مناطقی که تب دنگی در آن شایع است در دسترس خواهد بود. 

واکسن برای کودکان 9 تا 16 ساله‌ای که شرایط زیر را دارند توصیه می‌شود:

  • سابقه ابتلا به تب دنگی: این کودکان باید قبلاً به تب دنگی مبتلا شده باشند و ابتلای آن‌ها از طریق آزمایش خون تأیید شده باشد.
  • سکونت در مناطق شایع دنگی: این کودکان باید در مناطقی زندگی کنند که تب دنگی در آن شایع است. این واکسن برای کودکانی که برای بازدید به این مناطق سفر می‌کنند تأیید نشده است.اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که تب دنگی در آن شایع است، می‌توانید با جلوگیری از نیش پشه، خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

با توجه به آمار رو به افزایش و اپیدمی شدن بیماری تب دنگی و نگرانی های این موضوع می توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات همین پست برای ما ارسال بفرمایید تا کارشناسان ما راهنمای شما باشند.

منبع: Medlineplus
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}