آیا می توانید جنسیت جنین خود را انتخاب کنید؟

تعیین جنیست جنین

شاید شنیده باشید که شانس پسر یا دختر شدن 50 به 50 است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که آیا می‌توان جنسیت جنین را انتخاب کرد؟ برخی از زوج ها به روشی که به آن روش شتلز می گویند بسیار اطمینان دارند. این روش زمان و چگونگی رابطه جنسی برای بچه دار شدن پسر یا دختر را توضیح می دهد. بیایید به این نظریه بپردازیم!

روش تعیین جنسیت شتلز Shettles چیست؟

 روش شتلز از دهه 1960 وجود داشته است. این روش توسط Landrum B. Shettles پزشک ساکن در ایالات متحده ایجاد شده است. Shettles اسپرم، زمان مقاربت و عوامل دیگری مانند موقعیت جنسی و pH مایعات بدن را مورد مطالعه قرار داد تا مشخص کند چه چیزی ممکن است روی اولین رسیدن اسپرم به تخمک تأثیر بگذارد. به هر حال، اسپرمی که تخمک را بارور می کند، در نهایت تعیین جنسیت جنین را انجام می دهد. شتلز از تحقیقات خود روشی را توسعه داد که همه این عوامل را در نظر می گیرد. همانطور که می توانید تصور کنید، این اطلاعات تقاضای زیادی داشت. بنابراین، اگر مایل به مطالعه عمیق هستید کتاب Shettles چگونه جنسیت کودک خود را انتخاب کنید را مطالعه کنید، که آخرین بار در سال 2006 به روز و اصلاح شد.

نحوه تعیین جنسیت جنین در دوران بارداری

جنسیت کودک شما به ابتدایی ترین روش در لحظه برخورد اسپرم با تخمک تعیین می شود. تخمک های یک زن از نظر ژنتیکی با کروموزوم X ماده کدگذاری شده است. از طرف دیگر مردان میلیون ها اسپرم در طول انزال تولید می کنند. تقریباً نیمی از این اسپرم ها ممکن است با کروموزوم X کدگذاری شوند در حالی که نیمی دیگر حامل کروموزوم Y هستند. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند، حامل کروموزوم Y باشد، نوزاد حاصل احتمالاً XY را به ارث می‌برد که ما آن را با پسر بودن مرتبط می‌دانیم. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می کند حامل کروموزوم X باشد، نوزاد حاصل احتمالاً XX را به ارث می برد، یعنی یک دختر. البته این بستگی به کلی ترین درک از تعیین جنسیت و چگونگی تعریف آن دارد.

اسپرم حاوی جنس مرد در مقابل اسپرم حاوی جنس زن

Shettles سلول های اسپرم را مورد مطالعه قرار داد تا تفاوت های آنها را مشاهده کند. آنچه او بر اساس مشاهدات خود بصورت نظریه ارائه کرد این بود که اسپرم‌های Y مرد سبک‌تر، کوچک‌تر و دارای سرهای گرد هستند. از طرف دیگر، اسپرم X حاوی مونث سنگین تر، بزرگتر و دارای سرهای بیضی شکل است. جالب اینجاست که همچنین در موارد نادری که مردان دارای فرزندان پسر یا بیشتر دختر بودند، اسپرم را مطالعه کرد. در مواردی که مردان عمدتاً بچه‌های پسر داشتند، شتلز دریافت که مردان اسپرم حاوی Y بسیار بیشتر از اسپرم حاوی X داشتند و برعکس در مورد مردانی که اکثراً فرزندان دختر داشتند نیز صادق بود.

شرایط ایده آل پسر یا دختر دار شدن

 علاوه بر تفاوت‌های فیزیکی، شتلز معتقد بود که اسپرم‌های مرد تمایل دارند در محیط‌های قلیایی، مانند دهانه رحم، سریع‌تر شنا کنند و اسپرم حاوی کروموزوم زن تمایل دارد در شرایط اسیدی کانال واژن بیشتر زنده بماند. در نتیجه، روش واقعی برای بچه دار شدن دختر یا پسر از طریق روش شتلز توسط زمان بندی و شرایط محیطی تعیین می شود که به نفع اسپرم های مرد یا زن کمک می کند.

چگونه برای پسردار شدن تلاش کنیم

به گفته Shettles، زمان بندی رابطه جنسی نزدیک به تخمک گذاری یا حتی بعد از آن، کلید تغییر برای داشتن جنین پسر است و زوج‌هایی که برای پسردار شدن تلاش می‌کنند باید از رابطه جنسی در فاصله زمانی بین دوره قاعدگی و روزهای قبل از تخمک‌گذاری اجتناب کنند. در عوض، شما باید در همان روز تخمک گذاری و حداکثر 2 تا 3 روز بعد از آن رابطه جنسی داشته باشید.

این روش ادعا می‌کند که موقعیت ایده‌آل برای پسردار شدن، موقعیتی است که اجازه می‌دهد اسپرم تا حد امکان نزدیک به دهانه رحم قرار گیرد. موقعیت پیشنهاد شده توسط Shettles امکان نفوذ عمیق را فراهم می کند.دوش دادن یکی دیگر از پیشنهادات ارائه شده توسط Shettles است. از آنجایی که این تئوری می گوید که اسپرم مرد محیط قلیایی تری را دوست دارد، دوش دادن (شستشو) با 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط با 1 لیتر آب ممکن است موثر باشد. با این حال، شتلز توضیح می دهد که شستشو باید قبل از هر آمیزش زمان بندی شده باشد. حتی زمان رسیدن به ارگاسم نیز مورد توجه است. با شتلز زوج ها تشویق می شوند که ابتدا زن به ارگاسم برسد. چرا این موضوع مهم است؟ همه چیز به قلیایی بودن برمی گردد. اسپرم ها به طور طبیعی قلیایی تر از محیط اسیدی واژن هستند. بنابراین، اگر زنی ابتدا به ارگاسم برسد، تصور این است که ترشحات او قلیایی تر است و ممکن است به اسپرم مرد کمک کند تا در امتداد تخمک شنا کند.

چگونه برای دختردار شدن تلاش کنیم

 درمورد تلاش برای دخترداشتن، Shettles می گوید زمان سکس را زودتر در چرخه قاعدگی انجام دهید و در روزهای  قبل و بعد از تخمک گذاری از اینکار خودداری کنید. این بدان معناست که زوج ها باید از روزهای بعد از قاعدگی شروع به رابطه جنسی کنند و سپس حداقل 3 روز قبل از تخمک گذاری آن را قطع کنند.

به گفته Shettles، بهترین موقعیت جنسی برای دختردار شدن، موقعیتی است که اجازه نفوذ کم عمق را بدهد. این به معنای رابطه جنسی تبلیغی یا رو در رو است که به گفته Shettles باعث می شود اسپرم در محیط اسیدی واژن بیشتر حرکت کند و به نفع اسپرم حاوی کروموزوم ماده باشد. برای افزودن اسیدیته بیشتر به معادله و نفع اسپرم زن، شتلز پیشنهاد می‌کند که از دوش تهیه شده از 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید و 1 لیتر آب استفاده کنید. مجدداً، دوش باید در هر بار رابطه جنسی زوجین استفاده شود تا بیشترین تأثیر را داشته باشد و دوباره، قبل از اینکه این روش خاص را امتحان کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا روش شتلز بصورت قطعی تاثیرگذار است؟

شما می توانید افراد زیادی را پیدا کنید که بگویند این روش برای آنها موثر بوده است، اما آیا علم از آن پشتیبانی می کند؟ با این حال، همه محققین موافق نیستند. در واقع، بررسی سال 1991 از مطالعات منبع مورد اعتماد ادعاهای شتلز را رد می کند. در این مطالعات، محققان زمان آمیزش جنسی و همچنین نشانگرهای تخمک گذاری مانند تغییر دمای پایه بدن و اوج مخاط دهانه رحم را در نظر گرفتند. مطالعات به این نتیجه رسیدند که نوزادان پسر کمتری در زمان اوج تخمک گذاری شکل میگیرند. در عوض، بچه‌های پسر معمولاً 3 تا 4 روز قبل و در برخی موارد 2 تا 3 روز پس از تخمک‌گذاری (بیش از حد) شکل می گیرند.

یک مطالعه جدیدتر در سال 2001، این ایده را رد می کند که اسپرم های حاوی X و Y شکل متفاوتی دارند، که مستقیماً بر خلاف تحقیقات شتلز است. یک مطالعه قدیمی در سال 1995 توضیح می دهد که رابطه جنسی 2 یا 3 روز پس از تخمک گذاری لزوما به بارداری منجر نمی شود. در حال حاضر، تنها راه تضمین شده برای انتخاب جنسیت کودک از طریق تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) است، آزمایشی که گاهی به عنوان بخشی از چرخه های لقاح آزمایشگاهی (IVF) انجام می شود برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا از طریق بخش نظرات همین مطلب سوالات خود را مطرح کنید.

جمع بندی

اگر به دنبال باردار شدن هستید، کارشناسان توصیه می کنند که رابطه جنسی هر روز تا یک روز در میان، به ویژه در زمان تخمک گذاری داشته باشید. اگر تلاش‌های شما بعد از یک سال به بارداری منتهی نشد (اگر بالای 35 سال سن دارید) زودتر با پزشک خود مشورت کنید. اگر به دختر یا پسر  علاقه دارید، امتحان کردن روش شتلز ممکن است روند بارداری را کمی طولانی‌تر کند. شما باید با زمان تخمک گذاری هماهنگ باشید و مهمتر از همه باید از نظر ذهنی آماده باشید که تلاش های شما برای تعیین جنسیت جنین با روش شتلز ممکن است به نتیجه دلخواه ختم نشود. بطور کلی تنها راهی که می توان به واسطه آن نتیجه صد در صدی صحیح به دست آورد تعیین جنسیت جنین با PGD می باشد و تنها برخی از کلینیک های باروری قادر به ارائه خدمات IVF با PGD هستند چرا که برای انجام این مورد علاوه بر دانش به یک گروه متخصص با تجربه نیاز است که نتایج مطلوب زوج بدست آید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}