پیش بینی خطر ابتلا به بیماری قلبی در آینده از طریق اسکن قفسه سینه

پیش بینی بیماری قلبیبیماری قلبی با کمک هوش مصنوعی از طریق اسکن اشعه ایکس قفسه سینه به پیش بینی اینکه طی 10 سال به این بیماری ها مبتلا خواهید شد یا خیر می پردازد، برنامه هوش مصنوعی (AI) با استفاده از اشعه ایکس قفسه سینه به دنبال علائمی است که نشان دهد فرد دچار حمله قلبی یا سکته می شود. این روش می تواند به پیش بینی خطر مرگ ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی که در اثر بیماری قلبی-عروقی رخ می دهد به پزشکان کمک کند.

  • یک اسکن ساده اشعه ایکس قفسه سینه را می توان به وسلیه ی مدل هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل کرد.
  • درک مدل برای جستجوی داده ها بر اساس هزاران اشعه ایکس است.
  • این فناوری به طور گسترده برای شناسایی خطرات در سطح جمعیت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بر روی دیواره سرخرگ‌های بیمارانی که در معرض حمله قلبی یا سکته هستند، تجمع رسوبات چربی، کلسترول و مواد دیگری که به آن پلاک گفته می شود وجود دارد. پلاک باعث تنگ شدن و سفت شدن شریان ها می شود و مانع جریان عبوری خون می شود.بیماری آترواسکلروز (تصلب شرایین) معمولاً با انجام آزمایش‌ خون و کلسترول و همچنین با انجام تصویربرداری مانند اشعه ایکس و سی‌تی اسکن تشخیص داده می‌شود.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

بیماری قلبی چیست؟

بیماری قلبی شامل بیماریهای عروق کرونر، ضربان قلب نامنظم (آریتمی)، نقص مادرزادی قلب، بیماری عضله قلب و بیماری دریچه قلب است. علائم بیماری به وضعیت قلبی فرد بستگی دارد. علائم اصلی بیماری عروق کرونر (CAD) شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد در کل بدن و احساس ضعف و بیماری است. زمانی که جریان خون در قلب توسط پلاک ایجاد شده در شریان‌های کرونر مسدود یا قطع شود، اتفاق می‌افتد. گرفتگی عروق کرونر می تواند ناشی از سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل باشد.

پاره شدن پلاک ها باعث تشکیل لخته خون می شود که می تواند جریان خون غنی از اکسیژن را مسدود کند.

عواملی که باعث بروز ریسک بیماری قلبی می شوند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • سطح کلسترول بالا
  • فشار خون بالا کنترل نشده
  • عدم تحرک بدنی
  • چاقی (داشتن BMI بیشتر از 25)
  • دیابت کنترل نشده
  • ·استرس، افسردگی و عصبانیت
  • رژیم غذایی نامناسب
  • مصرف الکل

خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی با استفاده از امتیاز خطر بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) محاسبه می شود که استاندارد پزشکی است.مدل آماری مجموعه ای از متغیرها از جمله سن، جنس، نژاد، فشار خون ، درمان فشار خون بالا، مصرف سیگار، دیابت نوع 2 و آزمایش خون را در نظر می گیرد. پزشکان از طریق یک عکس رادیوگرافی قفسه سینه یک مدل تشخصیی با قدرت تشخیص ریسک بیماری ASCVD ابداع کردند. دستگاه مسئول تجزیه و تحلیل ریسک، توسط 147497 اشعه ایکس قفسه سینه، بر اساس اطلاعات 40643 نفر در آزمایش غربالگری سرطان پروستات، ریه، کولورکتال و تخمدان (تحت حمایت موسسه ملی سرطان) شرکت کرده اند، تنظیم شده است.

آنها مدل خود را با استفاده از اشعه ایکس بر روی بیش از 11400 بیمار که به طور بالقوه واجد شرایط استفاده از داروهای استاتین (داروی کاهش دهنده خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی) بودند، آزمایش کردند. در بیش از 11000 بیماری مورد بررسی قرار گرفتند، نزدیک به 10 درصد از بیماران دچار یک عارضه قلبی در دهه ی بعد می شدند. مدل تشخیصی ریسک CXR-CVD نامیده می‌شود، که می‌تواند برای تشخیص آسان و درمان بیماری‌های قلبی در زمانی که اطلاعات در مورد بیمار محدود است، کاربرد داشته باشد.

"بر اساس یک تصویر واحد از قفسه سینه که به وسیله اشعه ایکس ثبت شده، مدل تشخیصی ما می تواند بیماری های شایع قلبی- عروقی را با یک عملکرد مشابه و ارزش افزایشی با استاندارد بالینی موجود، در آینده پیش بینی کند."محققان استرالیایی دریافتند که انجام یک سی‌تی‌اسکن ساده می‌تواند به پزشکان درباره خطر حمله ی قلبی در سالهای آتی هشدار دهد.اسکن می‌تواند تصاویر دقیق و مقطعی از اندام‌ها و بافت‌ها را نشان دهد ، همچنین پزشکان به وسیله ی اسکن می توانند از تجمع کلسیم در شریان‌ها آگاه شوند. رسوبات کلسیم در شریان اصلی می تواند باعث باریک شدن دهانه دریچه و کاهش جریان خون از طریق دریچه آئورت شود. این مسئله اغلب باعث بروز بیماریهای  شدید قلبی-عروقی می شود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}