سردرد تنشی چیست؟

سردردهای تنشی که به عنوان سردردهای تنشی (TTH) نیز شناخته می شوند، سردردهایی هستند که شدت آنها خفیف تا متوسط ​​است. مبتلایان آنها را به گونه ای توصیف می کنند که احساس می کنند مانند یک نوار دور سر خود هستند.
دو نوع مختلف سردرد تنشی وجود دارد. موارد اپیزودیک کمتر از 15 روز در ماه اتفاق می افتد. موارد مزمن بیش از 15 روز در ماه اتفاق می افتد.

علائم سردرد تنشی

علائمی که در طول سردرد تنشی تجربه می کنید ممکن است به شدت میگرن نباشند، اما همچنان می توانند ناتوان کننده باشند:

یک فشار کسل کننده در سر
احساس یک نوار محکم دور سر
درد سرتاسر است، در هیچ ناحیه ای موضعی نیست
در پوست سر، شقیقه ها، پشت گردن و/یا شانه ها بدتر است
بیخوابی

چه چیزی باعث سردرد تنشی می شود؟

دو مکتب فکری در مورد علت سردردهای تنشی وجود دارد. یکی اینکه سردرد باعث تنش عضلانی می شود. فرض دیگر این است که تنش عضلانی باعث سردرد تنشی می شود. (در هر صورت، تنش عضلانی در 70% وجود دارد

یک مطالعه جدیدتر به این نظریه انقباض عضلانی اشاره می کند که به طور بالقوه آب را در خود نگه نمی دارد. این مطالعه بیمارانی را که برای فلج کردن عضله تمپورال تزریق بوتاکس (سم بوتولینوم) دریافت کرده بودند، انجام شد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که سردرد ناشی از نقاط ماشه ای (همچنین به عنوان گره در عضلات شما شناخته می شود) در بافت میوفاشیال، بافتی است که تمام اندام ها، استخوان ها و غیره بدن شما را در بر می گیرد.

ما فکر می‌کنیم که بافت‌های میوفاشیال سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستند که باعث افزایش فعالیت در آن مسیرهای درد می‌شود. دکتر جنیفر رابلی، استادیار عصب‌شناسی در برنامه درمان میگرن جان و تام لوئیس، موسسه عصبی بارو، می‌گوید: «آن‌ها حساس‌تر و بی‌نظم‌تر می‌شوند.

برخی از محرک ها ممکن است عبارتند از: 

فشار
مصرف الکل
کافئین (یا بیش از حد یا علائم ترک)
عفونت های سینوسی
فک فک یا دندان قروچه
خستگی چشم
سیگار کشیدن
خستگی

تشخیص سردرد تنشی

تشخیص سردردهای تنشی دشوار است زیرا علائم بسیاری با میگرن همپوشانی دارند، اما سردرد تنشی به طور کلی با عدم وجود ویژگی‌های میگرنی مانند هاله یا حالت تهوع تشخیص داده می‌شود.

برای تشخیص سردرد تنشی باید دو مورد از ویژگی های زیر وجود داشته باشد:

فشار دادن یا سفت شدن سر
وجود در دو طرف پیشانی، شقیقه ها یا پشت سر
شدت خفیف تا متوسط
با فعالیت بدنی بدتر نمی شود
گاهی ممکن است فوتوفوبیا (حساسیت به نور) یا فونوفوبیا (ناراحتی ناشی از صدا) وجود داشته باشد، اما نه هر دو.

میزان بالایی از همپوشانی بین افراد مبتلا به اختلالات خلقی و افرادی که با سردردهای تنشی سروکار دارند وجود دارد. در یک مطالعه، 8، 84 درصد از شرکت‌کنندگان مبتلا به سردرد تنشی نیز دارای تشخیص روانپزشکی مانند اضطراب یا افسردگی بودند. تئوری 9 وجود دارد که برخی سردردهای تنشی ممکن است تظاهرات فیزیکی پریشانی روانی باشند.

سردردهای تنشی چگونه درمان می شوند؟

سردردهای تنشی به دو روش اصلی درمان می شوند: دارویی (از طریق دارو) و غیردارویی، که ممکن است شامل مواردی از درمان شناختی-رفتاری تا طب سوزنی باشد.

درمان دارویی برای سردردهای تنشی

بسیاری از سردردهای تنشی را می توان با داروهای بدون نسخه کنترل کرد، اما اگر درد شروع به مزمن شدن کرد، داروهای تجویزی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

داروهای بدون نسخه

برخی از داروهایی که افراد معمولاً استفاده می‌کنند، ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی معمول (NSAIDs) مانند آلو (ناپروکسن)، ادویل (ایبوپروفن) یا تیلنول (استامینوفن) هستند.

داروهای تجویزی

داروهای ضد افسردگی: برای سردردهای تنشی مزمن، Elavil (آمی تریپتیلین) یا Remeron (میرتازاپین)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای قدیمی اغلب استفاده می‌شوند، زیرا برای درمان درد مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
داروهای میگرن: داروهای سنتی میگرن مانند توپاماکس (توپیرامات)، ایمیترکس (سوماتریپتان)، یا داروهای جدیدتر مانند Aimovig (erenumab)، Ajovy (fremanezumab) یا Emgality (galcanezumab) ممکن است برای درمان سردردهای تنشی استفاده شوند.

داروهای ضد درد عصبی: داروهایی که درد عصبی را درمان می کنند، مانند نورونتین (گاباپنتین) 12 ممکن است به کاهش درد سردرد تنشی کمک کند.

شل کننده های عضلانی: شل کننده های عضلانی13 مانند تیزانیدین (Zanaflex) نیز ممکن است در درمان سردرد تنشی موثر باشند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}