سردرد سینوسی چیست؟

سینوس ها گروهی از چهار حفره به هم پیوسته در جمجمه هستند. از آنجایی که در اطراف بینی قرار دارند، به عنوان حفره های پارانازال نیز شناخته می شوند. این حفره ها مخاط نازکی تولید می کنند که ذرات مضر مانند گرد و غبار، میکروب ها و آلاینده ها را به دام می اندازد. این مایع معمولاً از طریق بینی تخلیه می شود و بینی را تمیز و عاری از میکروب نگه می دارد.

سینوس ها به طور معمول شفاف و پر از هوا هستند، اما گاهی اوقات ممکن است تحریک، ملتهب و عفونی شوند. که به عنوان سینوزیت شناخته می شود، اگر سینوس ها نتوانند به درستی تخلیه شوند و مسدود شوند، می تواند اتفاق بیفتد، که می تواند فرصتی برای رشد میکروب های عفونی در آنجا فراهم کند.

دکتر کریستوفر گوتچالک، متخصص سردرد در پزشکی ییل و استاد عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید آلرژی‌ها، عفونت‌های ویروسی و در موارد بسیار نادر، عفونت‌های باکتریایی می‌توانند باعث احتقان و تورم در سینوس‌ها شوند.

سردرد سینوسی در مقابل سردرد میگرنی

در واقع، آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا، بنیاد جراحی سر و گردن خاطرنشان می کند که بیش از 80 درصد از افرادی که خود تشخیص داده اند یا تشخیص رسمی سردرد سینوسی دریافت کرده اند، در واقع سردرد میگرنی یا سردرد تنشی دارند. تنها حدود 3 تا 5 درصد از افرادی که سردرد سینوسی تشخیص داده شده است، در واقع سردرد سینوسی دارند.
این به این دلیل اتفاق می افتد که برخی از علائم سردردهای میگرنی بسیار شبیه به علائم سردردهای سینوسی است.6 سردرد میگرنی می تواند باعث تحریک اعصاب پاراسمپاتیکی شود که مخاط سینوس ها را کنترل می کنند و در نتیجه علائمی مانند احتقان، آبریزش بینی، قرمزی یا تورم اطراف ایجاد می کند. دکتر Gottschalk می گوید: چشم ها و فشار در ناحیه سینوس.

به همین دلیل، حملات میگرنی که شامل این علائم هستند، اغلب به اشتباه به عنوان سردرد سینوسی شناخته می شوند، زیرا اعتقاد بر این است که تحریک سینوسی علت درد است. دکتر Gottschalk توضیح می دهد که با این حال، علائم سینوسی توسط خود فرآیند میگرن ایجاد می شود.

دکتر Gottschalk می گوید حتی بیماران مبتلا به میگرن فکر می کنند بین حملات شدید، ضربان دار و تهوع آور آنها که به اعتقاد آنها میگرن هستند، و حملات خفیف تر با گرفتگی و فشار درد در بالای چشم یا پشت چشم که به اعتقاد آنها سردردهای سینوسی هستند تفاوت وجود دارد. . او توضیح می دهد که اینها در واقع دو نسخه از یک چیز هستند: میگرن شدید در مقابل خفیف.

چگونه می توان بین سردرد سینوسی و میگرن تفاوت قائل شد؟

سردردهای سینوسی با تب و ترشحات غلیظ و تغییر رنگ بینی همراه است.7 اگر سر یا سایر قسمت های صورت شما درد می کند اما تب یا احتقان ندارید و ترشحات بینی شما واضح است، احتمالاً سردرد میگرنی است. میگرن اغلب با حالت تهوع و حساسیت به صدا و نور همراه است.

علائم سردرد سینوسی

اینها برخی از علائم سردرد سینوسی هستند: 

درد شبیه فشار در قسمت‌های خاصی از سر یا صورت، در یک یا هر دو طرف
درد مبهم پشت چشم ها، پیشانی، استخوان گونه، پل بینی یا دندان های بالایی
دردی که اگر به جلو خم شوید یا سرتان را به طور ناگهانی حرکت دهید بدتر می شود
دردی که در صبح بدتر می شود، زیرا مخاط در طول شب در مجرای بینی جمع می شود
دردی که با تجربه تغییرات دما، مانند بیرون رفتن در هوای سرد پس از قرار گرفتن در یک اتاق گرم، حادتر می شود
تب
گرفتگی بینی
ترشحات مخاطی ضخیم زرد یا سبز از بینی شما
گلو درد
بعد از چکه بینی
صورت پف کرده، متورم یا حساس
ناراحتی یا احساس پری گوش
اشک یا قرمزی در چشم
ناتوانی در بوییدن

علل سردرد سینوسی

سردرد سینوسی در اثر سینوزیت ایجاد می‌شود، که زمانی رخ می‌دهد که مخاطی در سینوس‌ها ایجاد می‌شود و به باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها فرصت رشد و ایجاد عفونت را می‌دهد. از آنجایی که حفره های سینوسی متورم می شوند و با مایع پر می شوند، می توانند باعث حساسیت و درد در صورت شوند.

اینها برخی از علل سینوزیت هستند: 

عفونت های تنفسی که سرماخوردگی و آنفولانزا شایع ترین عامل آن هستند
آلرژی، مانند تب یونجه
تورم، خار استخوان، پولیپ یا تومور در مجرای بینی که می‌تواند مانع از تخلیه مناسب سینوس‌ها شود.
انحراف سپتوم یا شکاف کام، که می تواند بر تخلیه سینوس ها نیز تأثیر بگذارد.
پرواز یا صعود به ارتفاعات بالا، که می تواند باعث متورم شدن پوشش مخاطی در سینوس ها به دلیل اختلاف فشار جوی شود.

درمان سردردهای سینوسی

درمان سردرد سینوسی به طور کلی شامل درمان سینوزیت زمینه ای است که باعث آن شده است. سینوزیت ناشی از عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی قابل درمان نیست، اما سرماخوردگی معمولاً طی یک هفته تا 10 روز به خودی خود بهبود می یابد. با این حال، تجویز آنتی بیوتیک تا زمانی که داروی میگرن تجویز نشده و میگرن رد نشده است، توصیه نمی شود.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است داروهای زیر را برای تسکین علائم تجویز کند: 

مسکن برای تسکین سردرد و تب
آنتی هیستامین برای کاهش علائم آلرژی
ضد احتقان برای رفع احتقان و تورم در بینی و سینوس ها
استروئیدها برای جلوگیری از التهاب
اسپری یا قطره بینی برای رفع احتقان


شنا یا شیرجه مکرر که می تواند باعث تحریک سینوس ها شود

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}