تست های PCR ، آنتی ژن و آنتی بادی - چند نکته که در مورد آزمایشات ویروس کرونا باید بدانید!

برای تشخیص و مهار شیوع ویروس کرونا ، آزمایش بسیار مهم است. دو نوع آزمایش Covid-19 وجود دارد. آزمایشاتی که برای تشخیص اینکه آیا اکنون به این عفونت مبتلا شده اید یا آزمایشاتی که برای بررسی اینکه آیا قبلاً توسط ویروس آلوده شده اید یا خیر، وجود دارد. مانند هر محصول دیگر ، این آزمون ها از درجه دقت و اطمینان متفاوتی برخوردارند و می توانند برای دستیابی به اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

پروفسور Jon Deeks ، یک دانشمند می گوید ، ما فناوری هایی سریع ، دقیق ، با ظرفیت بالا می خواهیم که به تجهیزات آزمایشگاهی گران قیمت و یا افراد بسیار آموزش دیده نیاز ندارند ، اما در حال حاضر چیزی وجود ندارد که تمام این معیارها را پر کند. متخصص آمار و آزمایش در دانشگاه بیرمنگام ، انگلستان. "ما هیچ تست کاملی از این قبیل دریافت نکرده ایم ، اما مواردی وجود دارد که از برخی جنبه ها به نوعی خوب است ، اما در برخی دیگر نه."

تست های PCR ، آنتی ژن و آنتی بادی

تست های PCR و آنتی ژن رایج ترین هستند اما متفاوت عمل می کنند

در حالی که آزمایش های آنتی ژن بدنبال پروتئین ها در سطح ویروس هستند تا وجود پاتوژن را تشخیص دهند ، آزمایش PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) به منظور جستجوی ماده ژنتیکی به نام RNA که دستور ساخت این پروتئین ها را به ویروس می دهد ، ساخته شده است.

هر دو آزمایش همچنین به یک نمونه از پشت بینی یا گلو شما نیاز دارد و نمی تواند در صورت مثبت بودن شما مسری باشد یا خیر ، اما در اینجا شباهت ها به پایان می رسد.

در مورد PCR ، نمونه به آزمایشگاهی ارسال می شود و در آنجا با استفاده از معرفهای مخصوص گرم و سرد می شود تا RNA ویروس به DNA تبدیل شود و سپس میلیون ها نسخه از DNA ساخته شود ، که این امر باعث شناسایی ارگانیسم می شود. این فرایند می تواند ساعت ها طول بکشد ، به تجهیزات آزمایشگاهی و تکنسین های پیشرفته ای نیاز دارد و معمولاً هر بار یک نمونه انجام می شود ، اگرچه دستگاه هایی وجود دارند که می توانند چندین نمونه را پردازش کنند. اگرچه نمونه باید به آزمایشگاه ارسال شود ، اما فرایند زمان بر بودن آن بسیار زیاد است زیرا نتایج تقریباً 100٪ در تشخیص افراد آلوده هنگام ویروس در سواب دقیق است.

در مقابل ، آزمایش های آنتی ژن که اغلب به آنها آزمایش های سریع گفته می شود - با مخلوط کردن نمونه با محلولی که پروتئین های خاص ویروسی را آزاد می کند ، کار می کنند. سپس این ترکیب بر روی یک نوار کاغذی اعمال می شود که حاوی آنتی بادی سفارشی است که در صورت وجود این پروتئین ها برای اتصال به آنها بهینه شده است. مانند یک تست بارداری خانگی ، نتیجه به صورت یک باند روی نوار کاغذ منعکس می شود.

این فرایند به آزمایشگاه نیاز ندارد و حداکثر در 30 دقیقه انجام می شود ، اما این سرعت به هزینه حساسیت می رسد. اگرچه این آزمایشات هنگامی که فرد از نظر ویروسی زیاد باشد قابل اعتماد است ، اما اگر فردی مقادیر کمی ویروس در بدن خود داشته باشد ، بسیار بیشتر در معرض نتایج منفی کاذب است.

میزان حساسیت و ویژگی ، معیارهای مفید بودن یک تست هستند

پروفسور دیکس توضیح داد: "این دو اندازه گیری برای تعیین اعتبار یک آزمایش استفاده می شود:" چقدر بیماری را تشخیص می دهد و چقدر فقدان بیماری را تشخیص می دهد.

حساسیت به عنوان نسبت بیماران مبتلا به Covid-19 که به درستی نتیجه مثبت می گیرند تعریف می شود ، در حالی که ویژگی نسبت بیماران بدون عفونت است که آزمایش به درستی منفی تشخیص می دهد.

به طور کلی ، یک آزمون بسیار حساس دارای نرخ منفی کاذب کم است اما اگر ویژگی آن خراشیده نباشد ، خطر مثبت کاذب را تهدید می کند. از طرف دیگر ، اگر حساسیت آزمون ضعیف باشد ، یک آزمون بسیار خاص خطر منفی کاذب را ایجاد می کند ، اما به طور کلی دارای نرخ مثبت کاذب کم است. تست های PCR استاندارد طلا در نظر گرفته می شوند زیرا به طور کلی بسیار حساس و بسیار خاص هستند.

وقتی نوبت به تست های سریع می رسد ، شخصی که این آزمایش را انجام می دهد می تواند بسیار مهم باشد
در انگلیس ، به عنوان بخشی از برنامه های دولت برای انجام واکسیناسیون های گسترده در این کشور ، یک آزمایش آنتی ژن به نام آزمایش جریان جانبی Innova به صورت آزمایشی در شهر لیورپول انجام شد. پروفسور دیکس خاطرنشان می کند ، هدف این بود که کارگران به ادارات برگردند و به خانواده ها اجازه دهند عزیزان خود را دوباره در خانه های مراقبت در آغوش بگیرند.

اما این استراتژی "آزمون برای فعال کردن" نتیجه معکوس داد ، زمانی که دانشمندان دریافتند که در جمعیتی که اکثراً افراد دارای علائم هستند ، حساسیت این آزمایش در هنگام انجام توسط کارکنان خودآموز به 58٪ کاهش می یابد ، در مقابل 73٪ توسط پرستاران تحقیق ماهر و 79٪ در هنگام آزمایش توسط دانشمندان آزمایشگاه آزمایش شده است. در مطالعه ای که روی افراد بدون علائم انجام شد ، حساسیت در مقایسه با آزمایش PCR تقریباً به 49٪ کاهش یافت.

وی گفت: "بنابراین ، این درجه بندی وجود دارد که می گوید ، افراد با تجربه تر در حال انجام آزمایش هستند ، بنابراین موارد کمتری از دست می رود." برخی از مراحل وجود دارد که باید بسیار دقیق دنبال شوند ، مانند خواندن دقیق آن. پروفسور دیکس گفت: "گاهی اوقات دشوار است تشخیص دهید که آیا این یک خط است یا اینکه یک لکه است."

وی می افزاید: تست های PCR در آزمایشگاه پردازش می شوند ، بنابراین احتمال خطا بسیار کمتر است.

تا زمانی که آزمایشات سریع دقیق تر نشوند ، نباید از نتایج منفی برای تشویق فعالیت های پرخطر استفاده شود

پروفسور دیکس خاطرنشان می کند ، اگر آزمایشی ، مانند آزمایش Innova ، تا نیمی از موارد از دست رفته باشد ، در واقع هیچ کس نمی تواند خطر ابتلا به عفونت را داشته باشد.

گری کیتینگ ، مدیر ارشد فناوری HiberGene ، یک شرکت مستقر در ایرلند که دارای آزمایش Covid-19 است ، گفت: "شما همیشه درصد کمی از افرادی را دارید که در همه آزمایشات از دست رفته اند." در این آزمون از فناوری LAMP استفاده شده است که جایگزینی ارزان قیمت برای فناوری PCR است.

کیتینگ گفت: "من فکر می کنم که انجام یک آزمایش تشخیصی به تنهایی و استفاده از آن به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری پزشکی یا سبک زندگی بسیار مهم همیشه خطرناک است."

به گفته پروفسور دیکس ، نتایج در مقیاس بزرگ استفاده می شوند ، می توانند منجر به احساس امنیت کاذب شوند.

دولت ها مشتاق استفاده از تست های سریع هستند زیرا در کمپین های واکسیناسیون گسترده و سریعتر آزمایشات سریعتر انجام می شود ، اما از آنجا که از نظر دقت محدودیت هایی دارند ، استفاده از نتایج منفی برای فعال کردن فعالیت های پر خطرتر مانند ملاقات با افراد مسن یا افراد آسیب پذیر بسیار مهم است. عزیزان ، او می گوید.

برخی از کشورها ، مانند ایالات متحده ، توصیه می کنند که آزمایش PCR را انجام دهند ، در صورتی که افراد با علائم آزمایش تست آنتی ژن سریع را برای تأیید نتیجه منفی می کنند.

اگرچه آزمایش های سریع در گرفتن افرادی که بار ویروسی زیادی دارند خوب است ، اما هنوز مشخص نیست که آستانه ویروس برای خنثی کردن مسری باید چه باشد. با Covid-19 ، افرادی که آلوده شده اند در مرحله اولیه عفونت اوج بار ویروسی را مشاهده می کنند ، اما RNA ویروسی می تواند هفته ها یا حتی ماه ها بماند.

آزمایش آنتی بادی می تواند در اندازه گیری دوام پاسخ واکسن مفید باشد

آنتی بادی ها سربازانی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به یک مهاجم خارجی مستقر می شوند. در این مورد SARS-CoV-2. در اصل ، این امید وجود داشت که آزمایشات آنتی بادی بتواند ما را قادر به تشخیص سریع و آسان بیماری کند. پروفسور دیکس گفت ، اما به نظر می رسد آزمایش ها برای دو تا چهار هفته مثبت نمی شوند.

وی گفت: "ما واقعاً نمی دانیم که چه سطح آنتی بادی منجر به محافظت (در برابر بیماری) می شود و در واقع ، کدام نوع آنتی بادی مهمترین است."من مطمئن نیستم که در این مورد نیز اتفاق نظر وجود داشته باشد."

همچنین مشخص نیست که چه مدت آنتی بادی های Covid-19 در بدن باقی مانده اند ، یا کسی که آزمایش آنتی بادی مثبت داشته باشد ، دیگر ویروس نمی گیرد. جایی که این آزمایشات می تواند مفید واقع شود ، تخمین شیوع Covid-19 در سطح جمعیت است - به عنوان مثال ، چند درصد از جمعیت و چه گروه های قومی با Covid-19 قرارداد بسته اند ، همچنین اندازه گیری دوام پاسخ واکسن ، پروفسور دیکس اضافه می کند.

 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}