از پوکی استخوان و علائم آن چه می دانید؟

پوکی استخوان باعث ضعیف شدن و شکنندگی استخوان ها می شود - به قدری شکننده است که زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیف مانند خم شدن یا سرفه می تواند باعث شکستگی شود. شکستگی های مربوط به پوکی استخوان معمولا در مفصل ران ، مچ دست یا ستون فقرات رخ می دهد.

استخوان بافت زنده ای است که دائما در حال شکسته شدن و جایگزینی است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که ایجاد استخوان جدید با از دست دادن استخوان قدیمی هماهنگ نشود. پوکی استخوان مردان و زنان از هر نژاد را درگیر می کند. اما زنان سفیدپوست و آسیایی به ویژه زنان مسن که یائسه شده اند ، بیشتر در معرض خطر هستند. رژیم غذایی سالم و ورزش می تواند به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان یا تقویت استخوان های ضعیف بدن کمک کند.

پوکی استخوان چیست

علائم پوکی استخوان :

به طور معمول هیچ علائمی در مراحل اولیه از دست دادن استخوان وجود ندارد. اما هنگامی که استخوان ها توسط پوکی استخوان ضعیف شدند ، ممکن است علائم و نشانه هایی داشته باشید که شامل موارد زیر است:

  • کمر درد ، ناشی از شکستگی یا ریزش مهره
  • از دست دادن قد با گذشت زمان
  • یک حالت خمیده
  • استخوانی که خیلی راحتتر از حد انتظار می شکند

علت پوکی استخوان :

استخوان های شما در حالت تجدید مداوم قرار دارند. استخوان جدید ساخته می شود و استخوان قدیمی شکسته می شود. هنگامی که جوان هستید ، بدن سریعتر از تجزیه استخوان قدیمی و افزایش توده استخوان ، استخوان جدید ایجاد می کند. بعد از اوایل دهه 20 این روند کند می شود و بیشتر افراد در سن 30 سالگی به اوج توده استخوانی می رسند. با افزایش سن ، توده استخوانی با سرعت بیشتری از آنچه ایجاد شده از بین می رود.

احتمال ابتلا به پوکی استخوان تا حدودی به میزان توده استخوانی در جوانی شما بستگی دارد. اوج استخوان تا حدودی به ارث می رسد و همچنین براساس گروه قومی متفاوت است. هرچه اوج توده استخوان شما بیشتر باشد ، "در بانک" استخوان بیشتری دارید و با افزایش سن احتمال پوکی استخوان کمتر می شود.

راه های جلوگیری از پوکی استخوان :

تغذیه مناسب و ورزش منظم برای سلامت استخوان ها در طول زندگی ضروری است.

پروتئین 

پروتئین یکی از عناصر سازنده استخوان است. با این حال ، شواهد متناقضی در مورد تأثیر مصرف پروتئین بر تراکم استخوان وجود دارد.

بیشتر افراد پروتئین کافی در رژیم های غذایی خود دارند ، اما برخی از آنها این پروتئین را دریافت نمی کنند. گیاهخواران و گیاهخواران اگر عمدا به دنبال منابع مناسب مانند سویا ، آجیل ، حبوبات ، دانه های گیاهخواران و گیاهخواران و لبنیات و تخم مرغ برای گیاهخواران باشند ، می توانند پروتئین کافی در رژیم غذایی دریافت کنند.

افراد مسن به دلایل مختلف ممکن است پروتئین کمتری مصرف کنند. اگر فکر می کنید پروتئین کافی دریافت نمی کنید ، از پزشک خود در صورت استفاده از مکمل سوال کنید.

وزن بدن

کمبود وزن احتمال از دست رفتن استخوان و شکستگی را افزایش می دهد. به همین ترتیب ، حفظ وزن مناسب بدن همانطور که برای سلامتی به طور کلی مفید است برای استخوان ها نیز مفید است.

کلسیم

زنان و مردان بین 18 تا 50 سال روزانه به 1000 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. این مقدار روزانه با رسیدن 50 سالگی زنان و 70 سالگی به 1200 میلی گرم افزایش می یابد.

منابع خوب کلسیم عبارتند از:

  • محصولات لبنی کم چرب
  • سبزیجات برگ سبز تیره
  • ماهی قزل آلا یا ساردین کنسرو شده با استخوان
  • محصولات سویا ، مانند توفو
  • غلات و آب پرتقال غنی شده با کلسیم

اگر دریافت کلسیم کافی از رژیم غذایی برای شما دشوار است ، مصرف مکمل های کلسیم را در نظر بگیرید. با این حال ، کلسیم بیش از حد با سنگ کلیه ارتباط دارد. اگرچه هنوز مشخص نیست ، اما برخی از متخصصان معتقدند که کلسیم زیاد به ویژه در مکمل ها می تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}